Mystiska knölar ?

L

Lena D

Hej alla hästvetare ! :-)
Har en unghäst på 4 år som får återkommande "knottror" vid sadelläget. Det ser ut som myggbett ungefär i varierande storlekar. Vissa dagar mer andra dagar mindre. Trodde först det kanske var typ värmeutslag eller kanske rentav tryck/skav från sadeln men det verkar inte vara det heller. Någon som har någon idé om vad det kan vara ? Har hört någon nämna ordet "sadelknutor" eller liknande..tacksam för era teorier !

Sv: Mystiska knölar ?

Vad gör man åt det ? Och hur uppkommer det ?

min häst fick något liknande knutor vid sadelläget. Veterinären behandlade dem några gånger för att förhindra förkalkningar. Men jag är inte så hemma på ämnet egentligen... Tänkte att det var sadelknutor och smörjde med alsolsprit å bytte schabrak oftare, men de försvann inte.. Veterinären rådde mig att rida med får eller renskinn närmast hästen för att få mer luft mellan häst och sadel och därmed också minska irritationen. Men som sagt är jag inte så hemma på ämnet själv

Man kan behandla lokalt med att spruta cortison i knutorna samt ge hästen lite vila så att belastning av sadel och ryttare inte frekvent skaver och nöter på "knutorna". Är dom inte så många över ett stort område så kan man prova att operera bort dom. Dom är mkt svåra att bli av med trots noggran hygien av häst och persedlar/vojlockar etc. Det är inte ens säkert att dom försvinner trots bete 6-8v under sommaren. Så mitt råd är kontakta en vet för konsultation. Du kan också köpa ett liggunderlag och skära ut en sadelpadd, där du sedan klipper hål där knutorna ligger för att avlasta knutorna vid ridning, fungerar OK/tillfredsställande/kortsiktigt.

Kan det vara protein knölar? Många får det då de får för mkt protein, eller är extra känsliga mot protein. Kolla foderstaten!

Hej alla hästvetare ! :-)
Har en unghäst på 4 år som får återkommande "knottror" vid sadelläget. Det ser ut som myggbett ungefär i varierande storlekar. Vissa dagar mer andra dagar mindre. Trodde först det kanske var typ värmeutslag eller kanske rentav tryck/skav från sadeln men det verkar inte vara det heller. Någon som har någon idé om vad det kan vara ? Har hört någon nämna ordet "sadelknutor" eller liknande..tacksam för era teorier !

Även jag tycker det låter som proteinknölar

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 407
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 027
Senast: sandrafors
·
C
Hästvård För två år sedan fick min shetlandsponny, valack, protein knölar detta berodde på att han fick linfrö som är väldigt proteinrikt...
Svar
2
· Visningar
979
Senast: Challe99
·
Hästvård Märkte idag att min häst har ont i ryggen. Tar allt från början! Tvättade honom i Tisdags kväll med varmvatten (hela hästen) Han fick...
Svar
10
· Visningar
1 614
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur