Mystisk "hälta"

Capricorn

Trådstartare
Min häst är mystiskt "halt" endast i trav i vänster varv. Han är absolut inte jätte halt utan mer som ett taktfel, ju varmare han blir desto mindre syns det.
Han är genomkollad av equiterapeut och hon fann inget nämnvärt.
Nu har en av mina kompisars tränare gett mig rådet att prova att ge glucosamin då hon inte tycker det ser ut som en regelrätt hälta. Hon är även dressyrdomare å har sett många hästar genom åren, hon såg min häst under ryttare igår.
men jag har absolut ingen som helst aning om vilke ben jag ska stå på riktigt så att säga! har ingen erfarenhet av glucosamin och vet inte om det är bättre at kolla upp honom direkt. men det är ju så konstigt att ju varmare han blir desto mindre syns det:confused:

Du skriver ju inget om hur länge den varit "halt", men om det är en längre tid hade jag bokat tid för hältutredning på klinik i första hand. Är det bara några dagar hade jag promenerat med hästen och avvaktat för att se hur det utvecklar sig.

Jag hade absolut inte fortsatt rida hästen utan utredning. Det är mycket möjligt att det är ett problem som blir större med tiden, om hästen inte får behandling.

Många hältor värmer ur mer eller mindre ju varmare hästen blir, detta är inget tecken på att det inte kan vara en allvarlig skada.

jo då klart det kunde;)
Ja det är bara å hålla tummarna att det ser bra ut på återbesöket bara.
Har absolut ingen erarenhet av just ledinflammationer:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 891
Senast: Jamtland
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 777
Senast: Josofinito
·
Hästvård Hej, Vår ponny har varit mystiskt halt under 4 månader. Bara i vänster varv på vänster fram och ganska lindrigt. Vi har varit på 2 olika...
2
Svar
37
· Visningar
3 623
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 614
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka