Mycket omusklad häst!

jenneliewiden

Trådstartare
Hej!
Jag ska nu börja ta hand om en häst som jag känt väldigt länge men innan inte varit delaktig alls i. Han är än mycket fin herre som tidigare tävlat högt i dressyr, men han har i 1-2 år gått på ridskola och där har han verkligen inte blivit bra riden. Han är väldigt lång i kroppen och ganska tung fram, därav går han lätt för mycket på framdelan, särskilt när han bara harvar runt med småbarn i sadeln då då. Iallafall så tappade han i princip alla sina muskler och han blev så dåligt riden så han fi´ck en 3 graders hälta (om jag minns rätt) på båda frambenen. Veterinären rekomenderade bara vila. Nu har han vilat i ett par veckor och han har börjat sättas igång från marken med tömkörning osv, i skritt. Snart ska jag sitta upp på honom och börja rida lite men innan det ska såklart veterinären titta på honom.

Som jag sa är han mycket mycket omusklad! Och jag´skulle vilja ha lite tips på hur jag långsamt kan bygga upp hans kropp och kondition. Jag har verkligen inte bråttom! Vill vekligen få honom så fin som bara möjligt!
Jag skulle också vilja ha lite tips på bra, proteinrikt foder som kan hjälpa honom att bygga muskler!!

Tack på förhand!
:D

Sv: Mycket omusklad häst!

Ang träningen kan jag rekommendera skogspromenader i kuperad terräng och klättring i backar. Stärker ryggmusklerna väldigt mycket och hästen jobbar då naturligt med huvudet i en låg position och får skjuta på med bakbenen.

Du kan börja i bara små backar och sen gradvis öka.

Som sagt, långa skrittpromenader är det bästa.

Den bästa maten är bete och grovfoder med protein/energi-kvot på minst 6. Innehåller grovfodret mindre protein än så kan man komplettera med lucern.

Förstår jag dig rätt om du gav hästen 2 v, vila på en 3 gradigt halt häst:confused:
Den kanske måste behandlas o sen är bete hela sommaren utan ridning väldigt bra.
hur gammal är den?

Bra att du kontrollerar hästen innan du börjar rida! Fråga veterinären om hur hästen ska sättas igång och utgå från det. När igångsättningen är klar enligt veterinärs rekommendationer så hade jag nog lagt upp träningen med noggrann planering. Långa skrittpromenader ett par gånger/vecka. Tömkörning en gång per vecka (så att du ser hur hästen använder sin kropp och tidigt kan upptäcka om ngt är fel, dessutom är det nyttigt att se hur hästen arbetar utan ryttare). Utöver dessa tre pass hade jag ridit två ytterligare vilket innebär att hästen vilar ett par dagar/vecka. De två passen utöver skritt och tömkörning hade jag varierat så mkt som möjligt. Lösgörande dressyr med fokus på att hästen använder bakbenen på rätt sätt, jogging i skogen, lugn galopp på fält och mjuka skogsstigar. Variera underlag så mkt som möjligt; ridhus, ridbana, asfalt grusvägar, ängar, fält, skogsstigar, terräng och sandvägar. Finns det möjlighet att rida i vatten så är det jättenyttigt.

Vänta med konditionsträningen tills hästen är fullt igångsatt och låt det ta tid. Gör ett återbesök hos vet när hästen är riden några månader för ridprov så att hästen fortfarande är fräsch. Hoppa inte alls förrän klartecken från veterinären.

Ang. foder så är lucern och olja min favoritkombo för att fodra hästar som behöver mer hull och/eller muskler. Tillskott på e-vitamin kan hjälpa ifall hästen är väldigt omusklad men det är inget jag brukar ha som del i foderstaten alltid utan enbart under en intensivare period. Mkt grovfoder är a och o samt mineraler som passar foderstaten.

Är hästen lite äldre kan den hjälpas av fodertillskott som t.ex. Glucosamine. Det är inte så dyrt och funkar i mitt tycke bra på hästar som lätt blir lite stela och/eller felbelastar. Rådfråga veterinären om detta eller om det finns ngt annat som hästen kan få för att underlätta uppbyggnaden. Många hästar klarar sig dock på en normal foderstat utan massa tillskott, därför kan det vara bra att bolla med veterinären för att få en objektiv bedömning av hästens behov. Lite betfor brukar jag förresten ge till de flesta hästar, bra för magen och smakar gott!

Lycka till!

Tillägger ;)

Bara för att hästen idag är väldigt omusklad behöver det egentligen inte betyda att den har svårt att muskla sig eller att den behöver massa specialfoder. Fel träning bryter ned hästen = den tappar muskler och blir i värsta fall även skadad. Rätt träning bygger upp hästen = den sätter nya muskler och blir förhoppningsvis frisk. Så med en välbalanserad foderstat, rätt träning och en relativt stor dos vila (det är då musklerna byggs upp) kommer hästen att muskla sig naturligt och jämnt över hela kroppen. Mkt utevistelse med hästkompisar, gott om gräs/hö/silage och stora ytor att röra sig på gör underverk såväl för hästens muskulatur som livsglädje!

Mvh JV

Det var jag som förstått ägaren lite fel när hon berätta om han. Han har inte börjat sättas igång än :)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
969
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 974
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 418
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 773
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V