Müsli med låg stärkelsehalt?

cello

Trådstartare
Som rubriken lyder - finns det något färdigt müslifoder med låg (<10%) stärkelsehalt? Obs rätt kräsen häst.. :meh:

Sv: Müsli med låg stärkelsehalt?

Jag har då inte sett något müslifoder med så låg stärkelsehalt, de flesta müslin ligger högre än motsvarande pellets från samma fabrikant!

Jag vet, :( Och det är ett dilemma eftersom min häst får jättemkt foderinpackningar av uppblött foder. Och det försvinner nästan helt med müsli.

Speedi beet har jag funderat lite på - blir det samma effekt som blöt pellets - och stämmer det att det är 0% stärkelse? Och är det GOTT?

Vill ha kraftfoder till korsförlamningshäst som lätt tappar hull och behöver något att blanda olja och mineraler i..

Om Speedibeet är gott beror på vem man frågar ;) En del kräsna hästar verkar tycka det är mums medan andra tror man ska förgifta dem. Kontakta och be om provpåse? Det fick jag en när jag var skeptisk :)

Ah, det kan jag ju göra! Hos återförsäljare eller tillverkare?
Har iofs en väldigt okräsen häst också, som nog mer än gärna äter upp om inte den andra ratar. :d

Jag kontaktade Spannex (distributören) som fixade så jag fick en påse. Pavo, som säljer Kwikbeet (samma sak, annat märke), brukar också kunna skicka prov. Åtminstone kunde det de förr, en kompis fick en påse därifrån. :)
Kanske får man betala lite frakt, men det kan det ju vara värt. Blir ju mycket billigare än att köpa en hel säck, om hästen inte äter det.

Tack! :)

Men är det ok foder till kf-häst? Någon som vet?

St hippolyts Equigard har låg stärkelse och sockerhalt då det är anpassat till EMS fånghästar.

Jag har gett Hippo Pro Action till korsförlamningshäst, där är stärkelsen riktigt låg....men det är pelleterat dock mycket liten pellets av smulig karaktär. Alfa Musli har det lägsta stärkelseinnehållet av de musli sorter som ändå tillför något, men tror inte det är under 10. Vill du fodra hackad halm och ogräs kan du botanisera i oändlighet hos tex St Hippolyte, Primero och liknande. Vad är det du tror att hästen behöver? Protein eller energi? Båda?

Vill ha kraftfoder till korsförlamningshäst som lätt tappar hull och behöver något att blanda olja och mineraler i..

Rent socker som i betfor brukar vara bra till KF hästar.
du kan ge stora mängder om så behövs.
de behöver dock skrittas av länge o hållas varma Always om rumpan.

Senast ändrad:

Vet inte om du räknar det som muslifoder, det är typ som en blandning av musli och hackat strå. Men Spillers Happy Hoof ligger långt under 10% i stärkelse, det innehåller 4%.
Nu är ju en kräsen häst inte lik en annan kräsen häst men när jag gav det förut tyckte alla det var gott.

Det är ju framtaget med tanke på fångisar osv, och för att de ska ha krubbmat som ger lång ättid. Värdena är således inte några raketvärden direkt, har för mig det ligger strax under 9 i MJ.

Jag har använt det och det är aptrist, ser ut som halm med halmpellets i. Och som du säger inga värden alls....och djuret i fråga blev för smal.

Trist ser det ut ja, men alla här åt det mycket glatt.
Men värdena ja - behöver TS något mer än bara blanda i och vill ha rejält med MJ, då blir det alldeles för klent.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 144
Senast: linnsan
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
399
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 932
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar