S

speedygirl

Varför är det farligt för vissa hästar att äta morötter? Ja typ dom som har ont i magen!!
 
Sv: Morötter

har jag aldrig hört talas om... :confused:
varför skulle det va farligt? överdoserar man så ok, då kanske det inte är så bra...
 
Sv: Morötter

Farligt kanske är att ta i, men visst kan vissa hästar bli dåliga av morätter och även äpplen.

Varför har jag inte riktigt förstått ännu, men något med syran i dessa frukter och grönsaker verkar det dock vara som vissa hästar reagerar på.

Har nu träffat tre hästar som inte tål dessa två grödor, det yttrar sig i att de svullnar upp i buken och får gaskolik, spottkörtlarna svullnar samt att även två fyllt på vätska i kroppen över lag.

MVH/
 
Sv: Morötter

har jag aldrig hört om morötter men s´det kan säkert stämma,én i stallet tål inte äpplen..
 
Sv: Morötter

har inte hört det. men det är kanske inte bra att ge för mkt..? har däremot hört att man inte ska ge för mkt äpplen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Morötter

Våran häst blir jätte lös i magen av morötter, det tog ett tag innan vi kom på det.Men det finns ju andra rötter att ge. Vi provade att ge rödbeta och det tyckte han var mums.
 

Liknande trådar

Hästvård Hur mycket gör det om hästen inte får i sig allt avmaskningsmedel? Blandade det i foder men vet inte om det inte dög eller om...
Svar
4
· Visningar
547
Senast: aglaonema
·
Foder & Strö Jag hamnade i en INTÄRNÄTT-diskussion på en annan (amerikansk) sajt om faran med att ge hästar hela äpplen och morötter! Tydligen kan...
2
Svar
33
· Visningar
3 145
Senast: Roheryn
·
Mat HUR förvarar man morötter - i kylskåp i typ en vecka? Jag älskar morötter; råa, rivna, i mat, kokta, you name it. Köper påsar med...
Svar
19
· Visningar
1 897
Senast: Sharpless
·
Foder & Strö Hej, har nyligen fått hem ett fint sto men hon är lite rund. Ger henne mineraler samt morötter men mineralerna verkade inte vara så...
Svar
10
· Visningar
881

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp