Mormor och morfars rättigheter?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Angelina

Trådstartare
Vilka rättigheter har mor och farföräldrar till sina barnbarn? Vilka rättigheter har de som gift sig med mormor eller farmor till barnbarnen (som de inte är biologiskt släkt med)? Får mor och farföräldrar vara hur de vill mot mig och mina barn utan att jag kan göra något?

Någon klok som vet. Jag håller på att bli tokig på vissa av mina anhöriga och påtvingade anhöriga!
 
Senast ändrad:
Sv: Mormor och morfars rättigheter?

Vad jag minns så kan dom få umgängesschema
via familjerätten.. men det är inte så vanligt.

Görel får slå mig på fingrarna om jag har helt fel.

Annars säger jag som I_U dom har inga
rättigheter som säger att dom måste
få umgås med sina barnbarn.. bara rekomendationer!
 
Sv: Mormor och morfars rättigheter?

Inga rättigheter ö.h.t.
 
Sv: Mormor och morfars rättigheter?

De har inga rättigheter alls vad jag vet,däremot rekommenderas det att barnet skall ha god kontakt med vuxna närstående,tex far & morföräldrar,men några rättigheter har de inte...

Kollade upp det när min sons farmor ringde och tjatade om att hon minsann hade rättigheter hit och dit....
 
Sv: Mormor och morfars rättigheter?

Det känns bra att höra! Jag har satt gränser förut och då har de skrikit att de minsann har rättigheter...suck!

Tack!
 
Sv: Mormor och morfars rättigheter?

Sablar22 skrev:
Vad jag minns så kan dom få umgängesschema
via familjerätten.. men det är inte så vanligt.
Men är inte det bara i fall där den förälder som är deras barn är död eller på annat sätt (t.ex. fängelse) inte kan tillgodose barnets behov av anknytning till den delen av familjen?
 
Sv: Mormor och morfars rättigheter?

Jag vet bara att familjerätten ansåg att farmor till Lilleman
kunde ansöka om umgänge när sambon inte vill låta dom
träffas. Hon behövde inte göra det, istället lät vi Lilleman
hälsa på henne men inte sova över
 
Sv: Mormor och morfars rättigheter?

Rimligtvis är det inte någon annan än vårdnadshavare som har någon som helst rättighet till barnet. Jag tror dock inte att det argumentent funkar särskilt bra om man kläcker ur sig det till en tjatig farmor...

Jag tror att den bästa strategin är att skaffa kiköga på dörren och nummerpresentatör och helt enkelt välja när man som familj orkar med släkten... Det bästa är såklart om man kan säga till dem vad man vill och kanske komma överens om något, tex "var tredje söndag kan vi ses, vi har mycket att göra som barnfamilj och många andra att hålla kontakten med, så här är det just nu, vi har inte kraft att ha gäster/åka bort för ofta". Funkar inte detta så får man som sagt visa i handling att man står för sitt beslut.
 
Sv: Mormor och morfars rättigheter?

Det står i en paragraf i föräldrabalken att den barnet bor hos ska se till att barnet får umgås med för barnet viktiga personer. Det var flera år sen jag använde mig av den paragrafen nu, så mitt minne är rostigt. Vet att den bl a använts för barn som varit familjehemsplacerade och sedan har flyttat tillbaka till de biologiska föräldrarna. Någonstans långt bak i mitt minne spökar också ett rättsfall där mor- eller farföräldrar krävde rätt att få träffa barnbarn med hänvisning till den paragrafen. Minns inte hur det gick, men det kan jag ta reda på när jag är tillbaka på jobbet!

Jobbar som familjerättssocionom.
 
Sv: Mormor och morfars rättigheter?

Omen förälder har enskild vårdnad så ska denna se till att underlätta umgänget för barnet med den andre föräldern, så det är inte endast vårdnadshavaren som har rättigheter.
 
Sv: Mormor och morfars rättigheter?

Jag vet ett fall där en mormor fick halva vårdnaden,pappan ifråga var 15 år och ville inte ha med sonen att göra,och mamman vad väl inte heller riktigt pigg på att ta det ansvar som det är med småbarn...Har även för mig att min ensamstående killkompis skrivit över halva vårdnaden på morföräldrarna då mamman inte finns med i bilden (hon stack utomlands när barnet var 3 mån för 2 år sedan)...Men det är ju extrema fall då ena föräldern inte velat närvara...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 442
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
15 524
Senast: Bulldoozer
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
1 064
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Min mamma dog innan sina egna föräldrar, dvs innan min mormor och morfar. Min mormor och morfar hade även två andra barn. När min...
Svar
1
· Visningar
1 077
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp