Möjlig stukning

J

Juliae

..Så det verkar som att den mystiska hältan är en stukning eller vrickning i vänsterfram. Så jag skriver här i en ny tråd för att höra vad ni har för erfarenheter av detta.
Hur lång är läkningstiden?
Måste jag ta henne till klinik (närmaste ligger 20 mil härifrån så det är ingen sträcka man åker om det inte verkligen behövs)?
Kan jag göra något annat än låta henne vila?

Som tidigare nämt visar hon bara upp hältan i trav, vänster varv. Inte öm, varm eller svullen. Glad och framåt. Står på alla fyra benen.

9 årigt arabsto som jag köpte för två veckor sedan. Aldrig varit halt tidigare.

Tacksam för svar.
Mvh Julia

Sv: Möjlig stukning

Jag skulle åkt till klinik, om du bor i Ystad borde det inte vara så långt? Otur med en så ny häst. Förhoppningsvis har du inte samma otur som jag, min häst blev också halt ena fram i somras, ingen värme, svullnad eller ömhet. Efter magnetröntgen vet jag att det är ligamentskador i kotleden, vilket troligen berodde på vrickning/stukning i hagen. Hästen är under långsam igångsättning, och kanske igång till hösten, dvs över ett år. Hältan är inte så tydlig, och det är väl vanligt vid sen och ligamentskador.

På en klinik kan du ju få en veterinär som bedömer skadan, röntga för att se att det inte är något annat, bedövnigar för att lokalisera hältan, och ev ultraljud. En enklare vrickning behöver väl inte ta så lång tid att läka, men jag tycker det är bra att få en klinik att titta på det så att man inte förvärrar skadan genom att sätta igång hästen för tidigt.

Dessutom kan fördelen med att ta hästen till klinik nu vara att det ju ev kan visa sig vara en gammal skada, och isåfall kommer ju frågan upp om att ev lämna tillbaks hästen?

Lycka till!

Har du kollat hovarna?

Hovböld?

Min häst var mystiskt halt, hade hovslagar`n ute och han såg ett "stentramp".
Hade bokat vet. tid, så det var bra att hovslagren kom innan så sparade jag in dom pengarna!

Jag måste hålla med Bialitt. Min gamla häst vrickade sig i hage och det var också en ligamentskada. Jag fick tillslut ta bort henne eftersom det aldrig läkte ihop riktigt.

Hästen visade också bara hälta i trav, ingen värme eller svullnad.

På en klinik kan de som sagt släcka, röntga, Ul:a osv. Precis som Bialitt påpekade så är en så tidig prognos som möjligt viktigt och att man absolut inte sätter igång för tidigt. Endast skritt på hårt underlag gäller lääääänge.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 941
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej, Vår ponny har varit mystiskt halt under 4 månader. Bara i vänster varv på vänster fram och ganska lindrigt. Vi har varit på 2 olika...
2
Svar
37
· Visningar
3 627
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 633
Senast: bellala
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 955
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka