MJ resp. Smrp/MJ-kvot till fullblod

C

Coffeaclub

Hade tänkt få ihop en riktigt bra foderstat till mina pållar i höst (om nu analysvärdena på höt är någorlunda). I våras hade jag ett silage med en kvot på 10,3 (!) och det var väl inte det allra bästa till mina pållar. Den feta nordsvensken blev visserligen inte tjockare, men fick en knuta på ryggen samt svullna bakben, fullblodet vräkte i sig massor, men blev nästan bara tunnare, så jag fick göra vad jag kunde för att få ner kvoten.

Nu till sak...Jag funderar över hur mkt Mj fullblodet behöver samt vilken kvot han bör ligga på för att hålla sig fin. Svårt för er att säga naturligtvis, men hur är det mer era fullblod/svårfödda hästar? Min pålle är en 21-årig hingst som knappt rids alls. Jag har bara haft honom i knappt 1 år och hans förra ägare verkade inte ha så stor koll på vad han åt (fodrade väl inte själv). I våras låg han på ca 130-140 Mj och en kvot på ca 9,8. Då fick han ca 20 kg silage samt olja och nåt kg kraftfoder. Detta är ju ungefär så mkt han orkar äta på en dag så jag förstår ju själv att det gick åt alldeles för mkt energi till att bränna proteiner och la därför inte på sig i hull. Låter otroligt att han skulle behöva denna mängd energi. Enligt foderstatsprogram bör han ligga på runt 80 MJ..

Vad har ni själva för erfarenheter?
 
Sv: MJ resp. Smrp/MJ-kvot till fullblod

Hmm..Det finns väl fler än jag som har fullblod.. :crazy:
 
Sv: MJ resp. Smrp/MJ-kvot till fullblod

Jag har en liten fullblodstjej (159 cm hög, ca 525kg), inte världens mest lättfödda :smirk:
Hon behöver 125 mj och en kvot på 7,5 för att hålla sig fin i hullet. Och hon rids MYCKET lätt.
Har väldigt lätt att falla ur, hon gjorde det i vintras och då fick jag ge henne 140mj under en period.
Jag har trixat mycket fram o tillbaks för att "hitta rätt", och som sagt - ligger hon stadigt på 125mj, kvot 7,5 så håller hon sig fin.
Jag baserar foderstaten på så mycket hö som går, och kompletterar med lusernhack i så stor utsträckning det går.
Krafft Pluss Grön håller hon sig finare på än om jag ger Krafft Protein i kombination med tex betfor , trots att jag kommer upp i samma värden.
Skumt men så är det ;)
Korn är också mumma för hennes hull!
 
Sv: MJ resp. Smrp/MJ-kvot till fullblod

Min är ganska lättfödd och har efter konvalescenstid en redig mage och överhull som jag ska försöka trimma bort. Efter betet ska jag försöka lägga honom på 75MJ och kvot på 7.3 så får vi se om han blir lite mer trimmad.

/Jane
 
Sv: MJ resp. Smrp/MJ-kvot till fullblod

Jag kan tänka mig att min pålle kräver ungefär lika mkt mj och lika hög kvot som din pålla. Nu är ju inte analysen på höet klart än så det är lite svårt med foderstat just nu. Har också testat lite. Just nu testar jag Krafft Rehab, men eftersom det gått så kort tid så har jag inte hunnit märka nån skillnad (om jag nu över huvudtaget gör det).
Hur ser din pållas foderstat ut och hur är värdena på höet?
 
Sv: MJ resp. Smrp/MJ-kvot till fullblod

Nu går hon på bete, men stödfodras med 2kg lusern + olja, fast det verkar inte nog :crazy: Måste ändra på nåt sätt..

Sista höpartiet jag använde mig av hade 5,8 mj och 19 smrp. Kvot 3,2.
Då fick hon:

11 kg hö
4 kg lusern hackad strå
1,5 kg kornkross
1 kg Krafft Pluss Grön
+ miner blå.
124,3 mj, kvot 7,5.

Ett annat hö i vintras:
7 mj, 46 smrp:

15 kg hö
1 kg kornkross
1 kg Krafft Pluss Grön
Selen
126 mj, kvot 7,6


Mvh Petra
 
Sv: MJ resp. Smrp/MJ-kvot till fullblod

Såg att du gav selen. Vad är det för produkt du ger då? Behovet av kalcium, fosfor och magnesium täcks oftast av grov- och kraftfodret för min pålles del, det är då bara selen jag behöver skjuta till.
 
Sv: MJ resp. Smrp/MJ-kvot till fullblod

Jag ger Basic E med selen (pulver) som jag köper på Granngården.
Men när hinken är slut ska jag köpa Tokosel istället, det är numera receptfritt på apoteket och det behöver man bara ge en gång/vecka :)
 
Sv: MJ resp. Smrp/MJ-kvot till fullblod

Tusen tack för alla upplysningar! :bow:

Skall kolla på dessa tillskott när jag skall räkna på nya foderstaten.

Nån annan som kan säga nåt om sin hästs MJ / Kvot behov? :banana:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 066
Foder & Strö Finns nåt samband mellan högt innehåll av smrp, i förhållande till MJ, och sockerinnehållet? Ska beställa foder men där är ingen...
Svar
12
· Visningar
980
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp