Missbildning på kraniet/parasit i blodet?

P

Pockan

Hej!

Min häst har en missbildning på sitt kranium. På vänster sida är det en stor urholkning, bihåleområdet är borta. Det är ingen spark utan har funnits sedan han föddes. Vi har fött upp honom själv, som föl syntes inget. Sedan var han utlånad som sällskap ett år. När han kom hem syntes det tydligt, enligt vår "ko vet" syns det tydligare nu när hans huvud växer (givetvis).

Jag är inget tekniskt geni men om någon vill se en bild kan jag försöka fixa det. Var på en kurs i veckan och fick där info om att en mask kan orsaka missbildningar på kraniet. Denna mask/parasit finns i blodet! Det ska vara därför den ej ses på träckprov, det är taget flera gånger (ingen mask) pga av en envis och återkommande diareé som vet inte heller kan förklara. Puh!!

Någon som vet mera om denna mask, den ska kunna diagnostiseras med ett blodprov. Ska ringa vet. på måndag. Någon som hört något eller sett det någon gång!

Mvh / Fia

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Missbildning på kraniet/parasit i blodet?

Intressant! En häst i vårt stall fick konstiga sår och bölder, särskillt i ansiktet. Prover visade på "en parasit" men nån mer info fick inte jag (det var ju inte min häst).

Hej. Vår fölis har också insjunken sida på huvudet. Hur avmaskade ni eran? Vår har fått avmaskning efter vet. rekomendation ända sedan födseln, stoet avmaskades också direkt efter fölning, trots att betet var parasit fritt, inga hästar där på 3år och kor innan.

Har du hört något nytt om att orsaken är mask?

Undrar varför inte veterinärerna kan rekommendera träckprov istället för massavmaskning jämt och ständigt.

Jag har inte sett det personligen men i boken "Håll hästen frisk" finns det en bild som visar förändringar i skelettet hos en häst som drabbats av nackbandmask, det är väl den parasit det gäller?!

Hej!

Han har varit avmaskad efter "konstens alla regler", träckprov taget med jämna mellanrum för alla kolla upp. Vi avmaskar alltid stoet med ett Ivermectin preparat dagen efter fölning. Vi fick tipset från ett stuteri och (det låter konstigt jag vet) nu slipper vi diareérna på fölbrunsten.
Vad jag förstår ska denna mask/parasit finnas i blodet och INTE svara på traditionell avmaskning. Suck!
Han har dessutom en envis diareé/dålig mage sedan sex (!) månader. Vet. har tagit prover "överallt" utan att hitta något. ALLT är kollat, foder, mask, protein etc etc..... Puh! Ska beställa tid hos en ,efter vad jag hört, superduktig tysk vet.
Inte roligt att ha en treåring med detta!

Mvh / Fia

Hej!

Intressant! Hittar det inte i min bok - gammal upplaga dock.Min är sen -85 (hrmm). Vad står det om det?

Mvh / Fia

Tycker beskrivningen på hur bandmasken vandrar i hästens kropp inte stämmer att den skulle gå på huvudet. I litteratur så beskrivs det som den går från nackområde ner mot manke.

Nackbandmasken blir man av med med ivermectin.

Jag har tyvärr inte heller boken hemma...

Men om det skulle vara någon annan parasit än nackbandmask, vad skulle det då kunna röra sig om? *undrar*

Pockan skrev:
Hej!

Intressant! Hittar det inte i min bok - gammal upplaga dock.Min är sen -85 (hrmm). Vad står det om det?

Mvh / Fia

Nackbandmask är en mask som fått äökad aktualitet genom användningen av ivermectin som avmaskningsmedel. Vid användningen av detta preparat får end el hästar svullnader och klåda i huden som spontant avklingar efter några dagar. Detta beror på att nackbandmaskens vandrande larver, sk mikrofilarier, dör i stort antal och orsakar en allergisk reaktion. Dessa larver sugs upp av bitande svidknott, som sprider larverna till andra hästar. Den vuxna masken finns hoprullad i hästens nackband och ger där inflammation och förkalkningar. De senare kan ses vid röntgenundersökning. Lokalisationen är framförallt i nackbandets nedre del vid halsens övergång till manken. Att klåda eller annan irritation från nackbandet orsakas av denna mask ger kliniska symptom som besvärar hästen är nu belagt. Man har framförallt studerat den på slaktmaterial. Avmaska med ivermectin.

Håll hästen frisk, sjunde utgåvan, 2004. Sidan 98.

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 963
Senast: Lyckan i Halland
·
P
Hästvård Kan nån hjälpa mig att se saken ur ett annat perspektiv. Eller tänka utanför ramen. Har ett 18-årigt halvblodssto och vi har ett...
Svar
5
· Visningar
1 276
Senast: Ylva86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka