Missad fång, åtgärder nu?

domesticus

Trådstartare
Om man genom att se blödningar i lamellränderna nu i oktober får bekräftat att den korta perioden av stelhet under sommaren förmodligen var ett mildare fånganfall; bör några åtgärder vidtagas nu? (Utöver att se till att det inte upprepas såklart.) Tårna är kortade något. Hästen rör sig som vanligt.

Sv: Missad fång, åtgärder nu?

Sådär var det precis med min häst också. Förra sommaren hade hon tydligen (visste ej det) haft mkt mkt lindrig fång, för hovis hittade inflammationer/blödningar i hoven som tydde på att det var i augusti. Det var precis då hon skoddes av och blev barfota, så antagligen hade hon fått något mkt lindrig anfall pga det.

Gjorde inget spec åt det då jag visste vad fången berodde på (dvs överbelastning/tunn sula).

Men i år blev det inget bete för säkerhetsskull då hon kan ha lättare att få fång igen.

Dock syntes inflammationerna efter typ 6 månade har jag för mig alltså mitt i vintern.. Så det var ju ett tag sen!

Eftersom blödningen syns nu, så är ju fången gammal och det går ju inte att göra något åt något "akut". Det jag tänkte var mer om man kan behöva tex röntga, trots att det är fyra månader efter? Kan det finnas eventuella förändringar trots att inget märks på hästen? (+ inga breddade lamellränder)

KaffeKask: Detta skedde under betesperioden, plus att hästen inte reds pga graviditet och barnafödande. Men självklart kommer jag att vara ännu noggrannare med såväl foder under stallperioden som gräs framöver :)

Enda sättet att få reda på hur det ser ut inuti hoven är att röntga den.
Min häst har haft ett ordentligt fånganfall. Fyra månader efter det så syntes det inte på henne annat än på röntgenbilderna.

Jag hade röntgat bara föratt få veta hur det ser ut.

Hade det på känn. Tack för svaret :)

Hästen är under igångsättning nu, efter sommaren. OM det skulle vara någon lägesförändring, är det i sådana fall något som kan orsaka smärta nu? Kan något försämras av igångsättningen/belastningen? (Kanske en dum fråga, men jag ställer den i alla fall)

Ja, om det fortfarande är skador i lamellerna så kan hästen bli betydligt sämre av belastning.

Så ta det väldigt lugnt med igångsättningen! Tänk på att en fånghäst inte anses frisk innan 3/4 ny hov vuxit ner, något som tar nästan ett år efter anfallet. Innan dess skall den inte belastas för hårt. Att gå promenader etc brukar gå bra men ingen hårdare träning.

Ajdå. Vi vet ju inte med säkerhet att det var fång, men det tyder ju på det. Om det vid röntgen inte skulle visa några förändringar, kan det ändå vara "känsligt" tills det att det har vuxit ner tillräckligt?

Ajdå. Vi vet ju inte med säkerhet att det var fång, men det tyder ju på det. Om det vid röntgen inte skulle visa några förändringar, kan det ändå vara "känsligt" tills det att det har vuxit ner tillräckligt?

Det är bla det som gör det så svårt med fång. Det finns hästar som inte får återfall, i alla fall inte synliga, trots att de inte får ngn speciell behandling. Så det kommer alltid att finnas hästägare som kan påstå att man inte behöver vara så försiktig.

Om den har förändringar på bilderna bör man vara försiktigt och inte sätta igång den för mkt/ inte alls beroende på hur det ser ut. Promenader och så småningom lättare ridning dvs kortare skrittpromenader där man kollar pulsen i benen före och efter passen. Om pulsen ökar/blir kraftigare så går man för fort fram. Sedan mste man naturligtvis vara noga med fodret.

Om den inte har förändringar på röntgen behöver man förmodligen inte vara lika försiktig. Nu finns det uppenbarligen hästar som får fång, har ont men aldrig får några förändringar i hovebenens läge. Men det är ng ovanligt. Sedan finns det veterinärer som inte är så vana vid att bedöma detta på röntgen. En hovbensrotation är tydlig men sänkningar kan vara svårare att se om man inte vet hur den såg ut från början.

Jag hade åkt med hästen till en hästklinik med en veterinär som kan detta med fång. Man kan också be att få röntgenbilderna och sedan skicka dem till ngn annan om man är osäker.

Nu är jag inte veterinär och jag har stor respekt för allt det som en veterinär kan. Men av egen erfarenhet så har jag insett att det gäller att komma till en veterinär som är van vid att bedöma detta.

Det är inte roligt med en fånghäst och en del blir alltså "bra" i alla fall men många av dem får antagligen återfall senare. Om man vill vara säker på att behålla hästen så bör man röntga den.

Har nu pratat med Ultuna och kommer att åka dit och röntga honom. Tack för ett utförligt svar!

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 446
Senast: mackan
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 961
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
Hästvård Behöver hjälp med tankar....det låter helt sjukt när jag läser hon är ju jämt skadad lugnt riden massage regelbundet osv väldigt...
Svar
11
· Visningar
6 750
Senast: Madde_padde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur