Minskning av MJ vid konvalecens

Corax

Trådstartare
Hästskrället vilar pga ett aktivt överben (gör allt som vanligt utom motioneras). I vanliga fall går hon på ca 95-100 Mj och håller sig fin (kvot ca 7.1). Just nu är hon lite överviktig då jag laborerat med hur mycket energi jag kan ha henne på så jag vill ha ner henne ett par kg.
Frågan är vad jag ska ställa henne på för foderstat nu när hon inte gör något.
I vanliga fall går hon medelhårt ca fem dagar i veckan.

Hösilaget har högt protein och väldigt låg energi. Ger jag 30 kg så hamnar energin på 95.
Kvoten är, hur jag än gör, skyhög tack vare proteinöverskottet men har avhjälpts med olja och halm tills nu.

Kan man sänka 'hur mycket som helst' bara hon får tillräckligt att tugga på?

Hoppas det är någon som föstår mitt luddiga inlägg...

Sv: Minskning av MJ vid konvalecens

Jag vet inte om jag förstod rätt.

Kan du inte ta bort oljan och öka andelen halm. Dvs behålla samma antal kg ts men mer halm och mindre hösilage.

För mycket protein från hösilaget är inget jag skulle vara orolig för iofs men...

Ang luddigt inlägg... :angel: (alltså mitt)
Nej jag är inte heller orolig över för mycket protein då det kommer från hösilaget.
Det jag undrar över är hur mycket energi (mj)en stor häst (ca 600 kg men ska ner typ 20-40)kan gå på vid konvalecens.
Jag har ingen tillgång till foderböcker och är osäker på behovet (förutom på min häst i arbete).

Det jag undrar över är hur mycket energi (mj)en stor häst (ca 600 kg men ska ner typ 20-40)kan gå på vid konvalecens.
Jag har ingen tillgång till foderböcker och är osäker på behovet (förutom på min häst i arbete).

Du kan ju prova att följa rekommendationerna i NRC 2007. Där har man delat in underhållsbehovet i tre olika klasser; “minimum”, “average” och “elevated”. Klassen “minimum” är avsedd för hästar som inte rör på sig så mycket. Energibehovet är där satt till 10% lägre än underhållsbehovet för normalhästar.

Nu använder NRC ett annat energibegrepp som inte är så lätt att översätta till svenska förhållanden. Det lättaste är att använda den svenska rekommendationen och minska med 10%. Gör du det så får du:

OE = 0,9 x 0,5 x 600 0,75 = 55 MJ

Mindre ska du absolut inte ge.

Du kan ju också gå ”bakvägen” och utgå från den energi som din häst normalt behöver vid medelhård träning. Ger du normalt 95 MJ så får du först räkna bort arbetstillägget som är ca. 50%. Då får du 95/1,5 = 63 MJ som är normalt underhållsbehov för din häst. Sedan reducerar du detta med 10%, dvs. 63 x 0,9 = 57 MJ.

Så 55 – 57 MJ blir nog bra.

Tack! Precis det jag var ute efter. :bow:
Jag la foderstaten på 75mj nu men då vet jag att jag kan minska ännu mera.
Vid 57mj kan jag ge henne 15 kg hösilage och ändå ha utrymme med lite krubbskrammel. Ibland är det bra med energisnålt grovfoder!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 953
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Undrar vad ni tycker? Årets hö-silage har dåligt proteinvärde 30g Smb på 7,4 MJ (/kg foder), kvot på 4,1 alltså. Tidigare två år...
2
Svar
22
· Visningar
3 000
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka