Minska risk för smitta

Min häst är utlånad på foder till en tjej på ett ridgymnasium, jag har honom under sommaren.
Det står mellan 70-80 hästar på denna skolan och det florerar emellanåt lite smittor m.m i form av snuviga hästar och febertoppar ( de hästar som har symtom sätts omedelbart i karantän alltid ) vilket känn ändå normalt när det är rätt mycket rörelse helt enkelt.
I sommar kommer min häst stå på gård med en del ston och föl, samt tävlingshästar och jag vill minska risken för att min häst för med sig någon smitta.
Tips på hur?

Jag hade isolerat hästen i egen hage med ett sällskap i 3 veckor iallafall.
På ridgymnasium åker hästarna från ca 60 olika stall fram o tillbaka under loven då eleverna vill ta hem sina hästar och sedan tar dem med sig tillbaka till skolan.
Sedan trivs väl bakterierna bäst i kallt väder och smittorisken är mycket mindre under sommaren men dumt att chansa.

På ridgymnasium åker hästarna från ca 60 olika stall fram o tillbaka under loven då eleverna vill ta hem sina hästar och sedan tar dem med sig tillbaka till skolan.
Sedan trivs väl bakterierna bäst i kallt väder och smittorisken är mycket mindre under sommaren men dumt att chansa.

Nej, bakterier trivs väl bäst i värme? :)

Virus och smittor trivs i kallt väder har jag lärt mig, därför har även vi människor influensor o skit på vintern. Men vet inte riktigt varför.
Jag har lärt mig tvärtom. Tänk rötmånad t ex. Jag tror att människor kan vara mer mottagliga när det är kallt, men att själva bakterierna trivs bäst i värme.

Han kommer stå på box utan möjlighet till isolering, egen hage kommer han redan ha. Tänkte mer om det skulle hjälpa att tvätta honom ordentligt samma dag som flytt, tvätta all utrustning? Men med vad? Vircon känns lite overkill på häst.

Han kommer stå på box utan möjlighet till isolering, egen hage kommer han redan ha. Tänkte mer om det skulle hjälpa att tvätta honom ordentligt samma dag som flytt, tvätta all utrustning? Men med vad? Vircon känns lite overkill på häst.
Vircon är lämplig till utrustning, men hjälper föga om hästen bär med sig baciller eller virus.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka