Soffipropp
Trådstartare
Jag har ett problem. Har en unghäst som blir 2 år i maj, men jag behöver lite hjälp med mineralerna.
Hon går på lösdrift med fri tillgång och därför kan jag ju inte veta exakt hur mycket hösilage hon får i sig. SWB och troligtvis blir hon omkring 175cm.
Analysen ser ut såhär per kilo TS. (ts är 79,3)
Energi : 11 MJ
SMRP: 93g
Kalcium: 3,20g
Fosfor: 1,9g
Magnesium: 1,4g
Natrium: 0,27g
Kalium: 19g
Svavel: 1,70g
Järn: 62g
koppar: 6,60g
Mangan: 23g
Zink: 27g
Jag gissar på att hon äter omkring 13 kilo. Just nu äter hon betfor 3dl med extra melass för att få i henne mineralerna (160g) ( extremt kräsen dam). Jag bifogar fil på mineralerna hon äter. Jag använder mig av programmet PC horse och enligt den får hon då i sig allt hon behöver men samtidigt visar den att kvoterna inte stämmer. Hur jag än gör får jag inte ihop det.
Hennes kvoter blir enligt programmet:
Kalcium/fosfor: 1,4g/g
Kalcium/magnesium: 1,7g/g
Zink/koppar: 3,3g/g
Mangan/koppar:1,7g/g
Järn/koppar: 2,7g/g
Hon går på lösdrift med fri tillgång och därför kan jag ju inte veta exakt hur mycket hösilage hon får i sig. SWB och troligtvis blir hon omkring 175cm.
Analysen ser ut såhär per kilo TS. (ts är 79,3)
Energi : 11 MJ
SMRP: 93g
Kalcium: 3,20g
Fosfor: 1,9g
Magnesium: 1,4g
Natrium: 0,27g
Kalium: 19g
Svavel: 1,70g
Järn: 62g
koppar: 6,60g
Mangan: 23g
Zink: 27g
Jag gissar på att hon äter omkring 13 kilo. Just nu äter hon betfor 3dl med extra melass för att få i henne mineralerna (160g) ( extremt kräsen dam). Jag bifogar fil på mineralerna hon äter. Jag använder mig av programmet PC horse och enligt den får hon då i sig allt hon behöver men samtidigt visar den att kvoterna inte stämmer. Hur jag än gör får jag inte ihop det.
Hennes kvoter blir enligt programmet:
Kalcium/fosfor: 1,4g/g
Kalcium/magnesium: 1,7g/g
Zink/koppar: 3,3g/g
Mangan/koppar:1,7g/g
Järn/koppar: 2,7g/g