Mineralfoder - vilket och hur mycket?

F

FTW

Vi ger i princip inget kraftfoder alls till våra hästar (bra hö!), men lite mineraler behövs i alla fall.

Hur väljer man vilken typ man ska ha? Jag kan ju räkna på Ca, P, Mg och K i höet (utifrån analysen), men alla andra viitaminer och mineraler har jag ju inte koll på.
Ska man ge bara mineraler? Eller ska man ha med vitaminer också? Hur vet jag om t ex E-vitaminbehovet, eller lycin (Vad är det egentligen?) -behovet är täckt?

Och kan man verkligen ge extra E-vitamin utan att veta vad hästen redan får i sig? En överdosering av det är väl inget vidare, eller ...?

Hjälp behövs!!!

Sv: Mineralfoder - vilket och hur mycket?

Det finns riktvärden på vitaminerna i hö.
Så med ett vitaminiserat mineralfoder som täcker behovet av Ca och P så brukar det bli rätt.
Lysin är ett protein som är extra viktigt för dräktiga ston och unghästar.

Hö ger runt 10mg E-vitamin/kg så det kan du räkna bort som ofarligt.
Det skall till mer än 10ggr dagsbehovet för att kunna bli farligt.

Varifrån får de i sig Lycin, då? Ska man tillsätta extra sådant till en unghäst/dräktigt sto?

Lysin finns i grönfoder, hö, ensilage, luzern o.s.v.
Och i soja och potatisprotein.
Dock dåligt i spannmål, men minst dåligt i havre.

Lycin finns väl i havre? Och i andra proteinfodermedel som soja.
I en artikel i Hästmagasinet om proteinfodermedel nämns det bara i spalten om linfrön att de inte innehåller så mkt lysin så därför ska man inte ge enbart linfrö som proteintillskott.

Inte_Ung skrev:
Och i soja och potatisprotein.
Dock dåligt i spannmål, men minst dåligt i havre.

Oj MINST i havre alltså? :o

FTW skrev:
Vi ger i princip inget kraftfoder alls till våra hästar (bra hö!), men lite mineraler behövs i alla fall.

Hur väljer man vilken typ man ska ha? Jag kan ju räkna på Ca, P, Mg och K i höet (utifrån analysen), men alla andra viitaminer och mineraler har jag ju inte koll på.
Ska man ge bara mineraler? Eller ska man ha med vitaminer också? Hur vet jag om t ex E-vitaminbehovet, eller lycin (Vad är det egentligen?) -behovet är täckt?

Och kan man verkligen ge extra E-vitamin utan att veta vad hästen redan får i sig? En överdosering av det är väl inget vidare, eller ...?

Hjälp behövs!!!

Det jag skulle göra är att kolla kalcium/fosfor kvoten (idealiskt 1,5). Ge Fosforbalans eller foderkalk om det behövs. Sedan skulle jag inte bekymra mig så mycket om det övriga om inte hästen är en häst som tränar hårt. Efter nyår så minskar dock vitaminnivån i höet och då kan man behöva ge någon form av vitamintillskott. Annars är det väl inte något att bekymra sig över egentligen.

Hälsning Maja

Inte_Ung skrev:

Så om jag ger i princip hela energi- och protein-behovet genom hösilaget, så behöver jag inte ge extra lycin till unghästar och dräktiga ston? Rätt fattat?

Ett påstående som jag hörde i helgen, jag känner inte till om det är sant så du får gärna svara på det i såfall. Om man fodrar med hösilage, krävs extra E-vitamin i form av te x VSL fodertillskott.

Själv har jag aldrig haft problem med muskelbyggnad trots att pållarna fått hösilage, därför verkar detta påstående lite främmanda.

Kan du vidimera eller förkasta, tack.:D

Varför inte bara ställa ut en mineralbalja i hagen. Det har vi året runt till våra.

Boj skrev:
Ett påstående som jag hörde i helgen, jag känner inte till om det är sant så du får gärna svara på det i såfall. Om man fodrar med hösilage, krävs extra E-vitamin i form av te x VSL fodertillskott.

Själv har jag aldrig haft problem med muskelbyggnad trots att pållarna fått hösilage, därför verkar detta påstående lite främmanda.

Kan du vidimera eller förkasta, tack.:D
Det är D-vitamin som det behövs extra av.
För det finns bara D-vitamin i foder som torkat på slag, d.v.s. blivit ordentligt solbelyst under torkningen.
Så om ensilaget inte har legat i solen och torkat så finns där noll och intet av D-vitaminen.
E-vitaminer finns det däremot mycket gott om i silage.
Säkert 5-10 ggr så mycket som i hö.

åke skrev:
Varför inte bara ställa ut en mineralbalja i hagen. Det har vi året runt till våra.
Därför att man då inte har någon kontroll av vilken balans hästarna får i sitt foder.
Det kan bli jättefel.
Om t.ex. höet har en Ca/P kvot på 1.0 och mineralen en på 5.0 så kan det ju bli hur som helst.
Vissa mineralälskande hästar får då i sig en kvot på 3.0 och andra en på 1.0 för de gillar inte mineralerna.

Det var väl det jag trodde, och det fanns nog i bakhuvudet. Men jag blev osäker och avstod från protest, ibland kan man ju då inte minnas allt.:D

åke skrev:

Ja som sagt, ett svar fick du. I övrigt har jag nog en bra koll på vad pållarna stoppar i sig, och vill gärna fortsätta med det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
520
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
386
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar