Mineraler.

Myy

Trådstartare
Hej!

Jag har en 5 åring som rids 4-5 dagar i veckan omväxlande i dressyr, distans, hoppning. Han är oklippt. Fin i hullet.
Fodrar med fri tillgång på hö ca: 20kg/dygnet, 0,5 kg hel havre och 2 dl torrbetfor som blötläggs. Fri tillgång av saltsten.

Till detta ger jag Kraffts blå mineraler som är granulat. Problemet är att min häst inte gillar granulaten, utan han försöker sålla bort mineralerna. Jag försöker röra ner dem i betforen, men han lyckas ändå peta undan det mesta.

Min fråga är: Ska jag låta det vara som det är och nöja mig med det han får i sig eller skall jag byta och försöka hitta något annat smakligare mineralfoder?
Om du/ni tycker jag skall byta kan du/ni i, så fall, rekomendera något du/ni har erfarenhet av och som brukar vara omtyckt?

Sv: Mineraler.

Pellets brukar vara lätt att lösa upp tillsammans med betfor och på den vägen lättare att få i hästen.

Hej!

Ja, jag har tittat på Kraffts pelleterade mineralfoder men då måste hästen min äta dubbelt så mycket som han behöver med granulatet. Pelletsen innehåller alltså inte lika mycket mineraler. Och hur blir det om man blöter dem? Försvinner ännu mer då? Eller är de kvar i betforen som jag då blött upp dem i?

Hur är det med de mineralfoder som redan finns i flytande form? Bra och smakliga eller onödigt dyra och äkliga?

är det inte så att man ska ge mindre pellets en granualt :confused:
pellets ska dom väl ha ca. 1 dl= 80 g och granualt är 1 dl=100g...
Så har iaf jag hört från krafft...

Min häst får Kraffts blåa mineraler (pellets)
½ dl om dagen... så en sån där säck/hink räcker super länge!

:banana:

jo det gör dom :), fast börjar nu fundera på om min häst verkligen behöver mineralfoder...:smirk:

Det beror ju på analysen av grovfodret om och vilka mineraler som behövs. Selen behövs ju alltid men sen är det analysen som styr. Jag har Miner blå pellets för det stämmer bra med mina foderstater och det äts upp av alla hästarna så de är nog smakliga.

jo ahn får redan alla mineraler som han behöver Ca,P och Mg från grovfodret isånnafall är det ju selen som behövs till då

kör på kraffts pellets mineraler...jätte bra!!

Då är det onödigt att ge mineralfoderblandningar. Det billigaste och enklaste när det bara är selen som fattas är att ge Tokosel en gång i veckan. :) Tycker jag.....

jo funderar på att börja med det, känns ju onödigt att han ska äta mer mineraler än han behöver...

Ja, och så släpper man ut onödigt mycket mineralämnen i naturen! Det är något som diskuteras ibland, hur mycket hästar bidrar till att släppa ut framförallt fosfor i naturen. Och sen sparar du pengar också! :)

jo det har jag hört, är det inte fosfor som komme ta slut i marken för att vi tar upp så mkt utav det ämnet och gör mineralfoder för att ha det till våra hästar... :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 621
Senast: Irival
·
Hästvård Hej! Jag har problem med min nordis vallack som är född 2002. Han magrar ur nu på vinter, framför allt nu på våren. Skulle vilja veta...
2
Svar
37
· Visningar
7 509
Senast: skuggi
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 252
Senast: Boerperd
·
Foder & Strö jag har precis köpt ett sto, halvblod av den grövre typen på 3 år. hon är inte inriden men vi ska börja lite smått nu när hon fått känna...
Svar
3
· Visningar
1 384
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Guldfasanerna