min häst, långt

BernT

Trådstartare
ursäkta rubriken, kom inte på nån bättre.
tror jag lägger tråden rätt här :p
Kommer nog vara ganska osammanhängade, jag är inte särskilt bra på att uttrycka mig i skrift, ha överseende.

Iaf, min häst är ofta skadad.
Det hela började för nästan 3 år sedan efter en omkullridning.
Hästens rygg pajade och den fixades av veterinär, kiropraktor och et.
För ett halvår sen sa vi tack och adjö till kiropraktorn eftersom han behandlade min häst 1-4 gånger/månad och hästen blev ändå inte bra (han ville bara åt våra pengar helt enkelt). Hästen blev bra efter kiropraktor-behandlingarna, men bara i nån vecka, sen var det samma visa om och om igen.
Sen dess har han fått massage. Och nu ett tag har han gått jätte-jättebra. Och sen bara orkar han inget. Då är han skadad igen och får bara skrittas i flera veckor. Sen får jag börja rida och då rider jag ett helt vanligt lugnt dressyrpass (hästen blev inte ens andfådd) då går han bra. Nästa dag ska jag rida lite mer dressyr, då orkar han inte galoppera igenom sig, han orkar inget. Blir sjösvett efter 2 galoppsteg (hästens kondition är det inget fel på). Dagen efter kollar massören, då har han typ inflammation eller nått sånt och får bara skrittas i flera veckor igen!!!
Jag fattar inte vad felet är, jag är über-petig och noga med min häst. Men ändå är det alltid något med honom.
Och så ser jag alla andra bekanta som har häst som är helt sjukt slarviga och så med sina hästar, deras hästar är det aldrig något fel på.
Det är ju inte så bra för min häst att sättas igång, ridas ordentligt och sen stå och bara få skrittas i flera veckor.
Röntgen har vi inte gjort, vi har tänkt flera gånger men då har vet och andra folk sagt att det inte behövs och dum som man är lyssnar man på dem.
Men nu ska vi ringa ATG och se om vi kan få en tid och röntga hela hästen.
För nått fel måste det ju vara? Eller är det normalt att det är såhär?
För det känns som att det måste vara något djupt problem eftersom massage bara hjälper tillfälligt? Eller tänker jag fel?

Sv: min häst, långt

testa att IR behandla din häst det främjar läkningen. min förra foderhäst fick 2 sådana behandlingar efter att ha haft ont i ryggen ett bra tag. sen blev ryggen bra igen efter dom behandlingarna=)

de kan vara en bra ide att röntga ifall det är något annat.

uppdatera gärna så vi får höra hur de går=)

hoppas det inte är allvarligt.

H julia

Jag tycker det verkar klokt att åka till klinik och försöka få en diagnos. Helst en klinik som är bra på ryggar, men det beror ju på var i Sverige du bor.
En fundering jag har är att en seriös kiropraktor nog borde ha rekommenderat veterinär om hästen inte svarar på behandlingen, vilket det inte låter som av din beskrivning, men jag vet ju inte hela historien.

Det är ju tydligt att det är något djupliggande problem, eftersom de behandlingar han får nu bara botar symptomen, inte skadan. Så jag tycker det är väldigt klokt att röntga igenom honom. Även om du inte skulle hitta något så har du ändå gjort det.

Åk till en bra klinik och få en ordentlig undersökning av din häst!
En röntgen kan vara bra att göra, om man inte hittar något där så kan man utesluta den biten och gå vidare och se om felen sitter någon annan stans.

jag tycker du gör helt rätt att åka i väg till en klinik!

Har du tagit blodprov för borrelia/erlichia ? Tycker det låter misstänkt lik hur hingsten var när han hade borrelia. Ena dagen orkade han mkt nästa ingenting, konstant klydd med musklerna mm.
Jag har aldrig sett en fästing på honom (inte heller på den andra jag har som åkte på akut erlichia) så därför tog det ett tag innan vi kom på orsaken. Kan klart vara värt att slänga iväg ett blodprov så vet ni om ni kan avskriva det eller inte.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 600
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
745
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 611
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
563
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Guldfasanerna