Miljöträning i kubik

Viveka

Trådstartare
Jag bor utanför stan, så hittills har jag tagit det rätt lugnt med min 4-månaders WSS valp, och mest låtit henne springa med lös i skogen och på fälten runt omkring där vi bor.

Men hon är rätt så kaxig, så idag tänkte jag att det kunde vara bra miljöträning att ta henne med när jag skulle besiktiga bilen, för några av killarna där verkar gilla hundar.
Miljön på bilprovningen klarade hon jättebra. Lite fundersam först inför alla konstiga apparater, men hälsade snart glatt på alla som tog någon notis om henne.

Men sen blev det betydligt värre än planerat.
Jag hade väntat mig att få en 2:a på bilen eftersom verkstaden varnat mig. Nu blev det istället körförbud, jag fick inte ens köra den till verkstad. Där stod jag, utan telefon, en bra bit på utanför stan och fel sida dessutom, med en 4-månaders valp och ca 12 km hem på trafikerade vägar och gator.
Jag fick låna en telefon och försökte ringa en kompis som borde vara hemma vid den tiden, men ingen svarade. Telefonkatalog hade de ingen på bilprovningen, så ringa Taxi gick inte heller.

Det slutade med att jag bestämde mig för att gå in till stan, och ta en taxi där, så jag traskade iväg med min valp. Först igenom ett rätt stort industriområde, sedan genom ett kärr med hög vass, (lyckligtvis fruset), därefter över frusna åkrar tills jag nådde utkanten av stan, sedan via diverse parker, GC-vägar och smågator mot centrum. Nelly var jätteduktig hela tiden, jag hade henne lös för det mesta, men fick förstås koppla henne på de mera trafikerade ställena, och när vi mötte folk och hundar.

När jag kom fram till stan kom jag på att det fanns en hundaffär i närheten där jag brukar handla, så jag gick dit och fick låna en telefon igen. Den här gången svarade min kompis, så vi fick skjuts hem.

Jag har rätt dåligt samvete över vad jag utsatt min stackars valp för, men lyckligtvis är hon både fysiskt och psykiskt stabil, och verkar inte ha tagit någon skada av äventyret. Enda gången hon verkade lite besvärad var när vi skulle korsa en stor huvudväg med tung lastbilstrafik, men även det var snabbt bortglömt

Snacka om miljöträning...

Sv: Miljöträning i kubik

Jag tycker du är lite sen;) När min var 4 månader hade hon åkt både tåg, buss och spårvagn med allt vad det innebär:D

håller med!

KL
min vovve fick "bo in sig" 3 dagar hemma sen va det buss, pendeltåg, folk och uteserveringar som gällde :D men jag bor o andra sidan i stan så det mesta kommer av sig självt.
Hon tar nog ingen skada, fast vid nästa itllfälle misstänker jag att du utsätter henne för endast en del av upplevelsen :D

Ja, egentligen var det bara den oplanerade långpromenaden som oroade mig. :)

Vi bor i ett villaområde där det byggs för närvarande, så grävmaskiner, lastbilar och annat byggbuller är hon redan rätt van vid. Liksom trevliga byggjobbare...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka