Mätintyg innan licens?

Habina

Trådstartare
När jag läser TR verkar det som att licens krävs från 80 km och uppåt. Eftersom jag har en ponny men är vuxen ryttare, så velar jag lite kring om jag skall lösa ponnylicens (krävs mätintyg) eller hästlicens.

Men om jag bara rider CR eller tävlar 50 km, måste jag då ha mätintyg på ponnyn? Eller räcker det att visa upp vaccinationer och gula boken? :confused:

Sv: Mätintyg innan licens?

Du behöver inte ha licens på hästen förrens i regional klass. Så din häst klassas som ponny tills du mäter in den. Mitt sto är nog ponny ifall jag mäter henne, men det är ingen som frågat om det. Jag löste hästlicens sen eftersom jag dels inte orkade fixa mätintyg och dels för att jag inte har intresse själv av att hon är inmätt ponny.

Senast ändrad:

Men behöver jag mätintyg i lokal klass? Det krävs ju på hopp- och dressyrtävlingar... :crazy:

Man behöver inte ha mätintyg för lokal klass i distans.
Iomed att ponnyer och hästar tävlar mot varann oavsett ålder på ryttaren så är det inte intressant överhuvudtaget.

Ena anledningen till att skaffa mätintyg på en distanshäst är om man vill ha billigare licens (ponnylicens istället för hästlicens) Men frågan är om det inte blir samma summa i slutändan ändå iomed att man måste betala mätmannen :D

Det blir nog dyrare med ponnylicens. :angel: Mätman + klinikavgift = 1000 kr. Lägg sedan till hyra av transport, bensinpengar och semester från jobbet. :crazy:

Men det låter ju toppen, då kan jag avvakta med beslut om vilken licens det blir för damen. :D

Såg att jag skrivit lite fel. Din häst klassas som häst tills du mäter in den ska det så klart vara!

Såg att ponny och hästlicensen kostar lika mycket nu, så det lär bli dyrt, dyrt med ponnylicens ifall man inte är i behov av det.

Liknande trådar

Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 697
Senast: Habina
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 313
Senast: Alexandra_W
·
Tävling för er som bara tävlar lokalt oxå. så lös livstid före nyår e nått ja rekommenderar... kopierat från tr1 gemensamma. 1.3...
Svar
0
· Visningar
1 235
Senast: LadySara
·
Distans Kan någon hjälpa mig att reda ut detta. I TR står att "Ryttare på kategori C- och D-ponny får delta i ponnytävlingar i Sverige t.o.m...
Svar
2
· Visningar
1 206
Senast: Seabisquit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka