Markarbete

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var inte jättetaggad innan lektionen faktiskt, veckan har varit lite känslomässigt dränerande

Iallafall så stod markarbete i planeringen och Petter på hästlistan. Han gick dessutom lektionen innan så jag kunde prata lite skit med en gammal stallmamma-kompis :D

Övningen bestod av bommar längs långsidorna
ena sidan 1-3-1 och handra sidan låg dom i en solfjäderform.
På den raka sidan skulle vi trava över första, sakta av till skritt mellan koner, trava över de tre bommarna i mitt, skritt och så trava över sista.
De i solfjäder var viktigt med anridningen och att hästen följde det runda spåret över bommarna.

När det funkade hyfsat övergick vi till att rida halvhalt vid konerna och som avslutning första trava över de fyra första, fatta galopp och ta sista bommen i rätt galopp.

Det där med rätt galopp blev ett problem :cool:
Samtliga i gruppen hade problem med ena varvet.
Mitt var höger, men jag kände redan på uppvärmningen att just höger inte fungerade. Fick inte till någon bra fattning och när han väl tog den blev galoppen halvdan och stapplig.
Vänster däremot var som en dröm och jag kunde till och med korta honom

Sen var det ju också i sista övningen så att min hjärna började köra en loop "vi ska galoppera över bommen, vi ska galoppera över bommen"
Så att utöver det försöka rätta till galoppfattningen var stört omöjlig

Nästa vecka är det hoppning, och vi ska hoppa studs :eek:
Får se om vi hörs av på fredagen eller ej, den som lever får se :rofl:
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har av någon okänd anledning blivit en fegis i ridningen. Fart känns plötsligt läskigt. Kanske beror det på att jag blivit gammal på...
Svar
6
· Visningar
1 292
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag red lektion igår igen och fick åter den lilla c-ponnyn. I början kändes han rätt slö faktiskt och jag fick driva. Vi började med att...
Svar
15
· Visningar
2 213
Senast: _Taggis_
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 627
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag red ett helt pass markarbete i fredags där jag tom galopperade över bommarna O_o Men jag var totalt helt jävla slut efteråt. Satt på...
Svar
0
· Visningar
289
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp