Var inte jättetaggad innan lektionen faktiskt, veckan har varit lite känslomässigt dränerande
Iallafall så stod markarbete i planeringen och Petter på hästlistan. Han gick dessutom lektionen innan så jag kunde prata lite skit med en gammal stallmamma-kompis
Övningen bestod av bommar längs långsidorna
ena sidan 1-3-1 och handra sidan låg dom i en solfjäderform.
På den raka sidan skulle vi trava över första, sakta av till skritt mellan koner, trava över de tre bommarna i mitt, skritt och så trava över sista.
De i solfjäder var viktigt med anridningen och att hästen följde det runda spåret över bommarna.
När det funkade hyfsat övergick vi till att rida halvhalt vid konerna och som avslutning första trava över de fyra första, fatta galopp och ta sista bommen i rätt galopp.
Det där med rätt galopp blev ett problem
Samtliga i gruppen hade problem med ena varvet.
Mitt var höger, men jag kände redan på uppvärmningen att just höger inte fungerade. Fick inte till någon bra fattning och när han väl tog den blev galoppen halvdan och stapplig.
Vänster däremot var som en dröm och jag kunde till och med korta honom
Sen var det ju också i sista övningen så att min hjärna började köra en loop "vi ska galoppera över bommen, vi ska galoppera över bommen"
Så att utöver det försöka rätta till galoppfattningen var stört omöjlig
Nästa vecka är det hoppning, och vi ska hoppa studs
Får se om vi hörs av på fredagen eller ej, den som lever får se
Iallafall så stod markarbete i planeringen och Petter på hästlistan. Han gick dessutom lektionen innan så jag kunde prata lite skit med en gammal stallmamma-kompis
Övningen bestod av bommar längs långsidorna
ena sidan 1-3-1 och handra sidan låg dom i en solfjäderform.
På den raka sidan skulle vi trava över första, sakta av till skritt mellan koner, trava över de tre bommarna i mitt, skritt och så trava över sista.
De i solfjäder var viktigt med anridningen och att hästen följde det runda spåret över bommarna.
När det funkade hyfsat övergick vi till att rida halvhalt vid konerna och som avslutning första trava över de fyra första, fatta galopp och ta sista bommen i rätt galopp.
Det där med rätt galopp blev ett problem
Samtliga i gruppen hade problem med ena varvet.
Mitt var höger, men jag kände redan på uppvärmningen att just höger inte fungerade. Fick inte till någon bra fattning och när han väl tog den blev galoppen halvdan och stapplig.
Vänster däremot var som en dröm och jag kunde till och med korta honom
Sen var det ju också i sista övningen så att min hjärna började köra en loop "vi ska galoppera över bommen, vi ska galoppera över bommen"
Så att utöver det försöka rätta till galoppfattningen var stört omöjlig
Nästa vecka är det hoppning, och vi ska hoppa studs
Får se om vi hörs av på fredagen eller ej, den som lever får se