F
Francess
Hur är det med majs som foder till hästar? Funkar det, är det bra? Och nu menar jag processad majs såklart, annars går det ju inte att tillgodogöra sig det! Jag har möjlighet att köpa flingor (typ corn flakes fast utan socker) och har gett till hönsen enbart hitintills (vintertid). Och jag har en kompis som ger sina uppblötta majskorn (typ La Plata fodermajs) med enl denne goda resultat.
Vet ju att amerikanerna nästan uteslutande fodrar med majs! De ger (vad jag vet) inte säd (havre, korn) i den utsträckningen vi gör. Har hört att det ska ge bra hull bl.a. Och jag har ju ett par äldre avelsston (21 och 17) förutom ungponnyn (3, behöver inte bättre hull!) som kan behöva lite extra.
Så, vad säger ni foderexperter? Är majs ok som hästfoder? Till vilken nytta isåfall? För- och nackdelar?
Vet ju att amerikanerna nästan uteslutande fodrar med majs! De ger (vad jag vet) inte säd (havre, korn) i den utsträckningen vi gör. Har hört att det ska ge bra hull bl.a. Och jag har ju ett par äldre avelsston (21 och 17) förutom ungponnyn (3, behöver inte bättre hull!) som kan behöva lite extra.
Så, vad säger ni foderexperter? Är majs ok som hästfoder? Till vilken nytta isåfall? För- och nackdelar?