Mätt eller sjuk..?

S

Sudd

Har ökat på kraftfodret rätt rejält på pollen för jag vill att han ska bli lite grövre uppepå och sätta mera muskler nu när han ska börja tränas ordenligt.
Ger honom 2kg groov och 1 kg lucern plus 10kg hö om dagen.
Förut fick han 1.2kg groov och 10kg hö.
Nu äter han inte upp höet han får, har nästan alltid lite kvar från förra fodringen när jag ger nytt.
Han brukar normalt sluka i sig vart enda strå hö han får. Man blir ju lite orolig om han är sjuk eller helt enkelt bara mätt så han inte orkar äta upp allt hö..Har dragit ner på höet nu till 8kg för det känns idiotiskt att slänga 2kg om dagen som bara trampas ner i hagen typ. Men ändå så vill jag ju att han ska äta ordentligt för att bygga på sig. Han är inte av det kraftiga slaget och jag vill att han ska mulla på sig lite till..
Vad kan det vara ??? :confused:
 
Sv: Mätt eller sjuk..?

Han har alltså inte fått Lucern förrut? Är det Lucern Hackat Strå han får? Isf kan det mkt väl bero på det att han inte äter upp höet, att han helt enkelt är mätt.
En i mitt stall har nyligt börjat ge Hackat Strå och hennes häst har börjat lämna hö, vilket hon aldrig gjort förr.
Hon äter nu 0.5 kg Hackat Strå/dag och äter ca 1-2 kg hö mindre/dag.

På mina märkte jag ingen skillnad att dom åt mindre hö då jag började med Lucern, men dom är sådanna matvrak... :angel:
 
Sv: Mätt eller sjuk..?

För mycket kraftfoder kan helt klart vara orsaken. Dock skulle jag (om det är aktuellt) hellre ta bort grooven än lucernet och se om han äter då.
 
Sv: Mätt eller sjuk..?

OBS! Det är generellt sett inte överdrivet mycket kraftfoder men kan bli för mycket för just din häst! Fungerar det värdemässigt att ta bort 1 kg Groov och testa om han äter? Kanske lägga till något annat än Groov som innehåller mer protein = mindre giva?
 
Sv: Mätt eller sjuk..?

Det finns altid en gräns för hur mycket mat en häst orkar sätta i sig på ett dygn. Kanske är det helt enkelt så att Ni passerat den gränsen för Din häst??? Det är ju väldigt individuellt hur mkt de orkar peta i sig.

Jag själv är frustrerad över att inte få i två av mina shettisar mer än ca 4 kg hö/dag + ca 1 kg kraftfoder (jodå, de behöver det!), för jag skulle önska att de petade i sig mer hö. Men det går inte, blir bara nertrampat i boxarna.
Min hblhingst däremot har nästan ingen botten alls, nu äter han ca 12 kg hö (nåja, torrt ensilage, i det närmaste hö) + 4½ kg kraftfoder.
 
Sv: Mätt eller sjuk..?

Ja, det är hackad lucern han får. Kanske är det så att han är mätt.
Men då tror jag att jag håller mig till 8kg hö och är kvar på kraftfodergivan som jag har..han faller ur så himla lätt om jag drar ner mer på kraftfodret. Han ska sättas igång nu lite hårdare och behöver allt kraftfoder för att bygga på sig.
Tack Tack.
 
Sv: Mätt eller sjuk..?

Kan ju hända att han kommer att äta mer hö sedan då han sätts igång och rids hårdare. men det ser du ju. :)
 
Sv: Mätt eller sjuk..?

Avlar du med dina shettisar eller arbetar du dem?*Nyfiken*
 
Sv: Mätt eller sjuk..?

Har du kollat temp å sånt?Det kan ju vara så att den får mkt kraft å inte orkar äta höet.
 
Sv: Mätt eller sjuk..?

Yes..trodde först att han var sjuk, har kollat tempen varje dag i 4 dagar och den har legat på 37.4 som den ska göra på honom. Kollade senast i gårkväll..
Så det är väl så att han kanske blir mätt..Få se hur det tar sig när han börja ridas lite mer.
 
Sv: Mätt eller sjuk..?

Han var nog bara lite mätt...nu äter han som vanligt igen, är snart uppe i den högivan jag hade förut.. Han har väl spännt ut magen nu så han får i sig lite mer..skönt!!!
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 667
Senast: emma-vsm
·
Foder & Strö Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott. Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs...
Svar
7
· Visningar
1 068
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag har senaste tiden varit så otroligt illamående hela tiden, jag mår illa nästan hela dagarna men när jag äter är det hemskt. Det...
2
Svar
32
· Visningar
5 466
Senast: Lillefrun
·
Anläggning Hej! Jag och min mamma är relativt nya på en lösdrift. För närvarande är det fyra lättfödda hästar som går i lösdriften. Dessa har...
Svar
4
· Visningar
1 476
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp