Lusernpellets, blött eller torrt?

T

traloppan

Hur gör ni? Brukar ni ge det blött eller torrt? Och i så fall varför?
 
Sv: Lusernpellets, blött eller torrt?

Jag skulle inte ge lucernpellets torrt, de är fruktansvärt hårda och sväller ganska mycket.
Det står t.o.m på säcken att de bör blötläggas... (Krafft)
 
Sv: Lusernpellets, blött eller torrt?

blött och med carrageengelé i. men jag skulle inte ge det torrt, det kan ge foderstrupsförstoppning.
 
Sv: Lusernpellets, blött eller torrt?

Blött!! Skulle inte ge några pellets torra eftersom alla (som jag har stött på, typ Krafft) sväller lite och kan orsaka foderstrupsförstoppning. Om man inte vill ge lucernpellets kan man ju ge hack
 
Sv: Lusernpellets, blött eller torrt?

Jag ger det blött för det sväller så förbenat mycket...dubbla volymen och mer. Fattar inte hur så små pellets kan suga åt sig så enormt med vätska ?!
 
Sv: Lusernpellets, blött eller torrt?

Okej, tack för alla svar. Jag blöter också men har problemet att min inte är så jättematglad och tänkte att han kanske orkade äta mer om han inte fick det blötat. Men fortsätter med att blöta i alla fall. :smirk:

En annan fråga.. Hur mycket brukar ni ge era hästar och varför har ni valt lusern?

Hur gör ni med mineralerna, lägger ni i dem efter att det svällt och vad händer med dem om man lägger i dem när man blötlägger?
 
Sv: Lusernpellets, blött eller torrt?

När jag av det så gav jag det alltid uppblött.
Vilket jag gör med allt foder.
 
Sv: Lusernpellets, blött eller torrt?

hästmyran skrev:
Blött!! Skulle inte ge några pellets torra eftersom alla (som jag har stött på, typ Krafft) sväller lite och kan orsaka foderstrupsförstoppning. Om man inte vill ge lucernpellets kan man ju ge hack


Ja för 17 - håller med! Kraffts pellets MÅSTE blötas..... de får foderstrups förstoppning kors och tvärs och titt och tätt annars.... behöver inte ens vara en särskilt gluppsk häst, det är bara pelleterna som bakar ihop sig väldigt lätt... Blöt massor!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har ett torrt, rätt gult och lite sönderbränt bete. Gräset har inte orkat växa mkt alls där i år.Finns lite inslag av vissa tuvor med...
Svar
2
· Visningar
796
Senast: finapina
·
Kropp & Själ Jag har använt denna hårgele från Moroccanoil i flera år, men nu har de slutat tillverka den😫😫😫 Behöver tips på ersättningsprodukt! Jag...
Svar
0
· Visningar
327
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Unghunden äter Mush. Vi ska åka bort några dagar om ett tag, jag kan inte ha med fryst mat. Jag antar att jag får ta lite tid och fasa...
Svar
14
· Visningar
910
Senast: hundtant
·
Foder & Strö Ja som ovan eg, Har nu pysslat och trixat med hästens foderstat och upplever att det banne mig aldrig stämmer vad foderstatsprogrammet...
Svar
14
· Visningar
953
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp