Löshoppning av 1,5 åring?

Sv: Löshoppning av 1,5 åring?

Javisst, jag har en 1,5 åring och vi har börjat så smått. Vi gick över bommar redan när hon var föl och har även skuttat över mkt små hinder. Det är verkligen VI som skuttat för jag har haft vissa problem med att få henne att gå ifrån mig. Jag har sprungit före och skuttat små hinder och hon har alltid följt snällt efter. Vi har också sprungit över som mest tre bommar.

I den bok jag har om Unghästar rekommenderar de att man börjar löshoppa dem under hösten/vintern när de är 1,5 -2.

Som jag ser det är det bara på lek än så länge, d.v.s. det kommer inte att bli några höjder eller för att bedöma hoppförmågan än på länge utan vi håller på för att vi tycker det är kul, få stimulans och för att hon ska vänja sig vid bommar. Jag gör något "ordentligt" med henne en gång i veckan, som att gå över läskig bro eller gå promenade på nytt ställe så bommar blir det kanske en gång i månaden, om ens så ofta.

I fredags hoppade hon för första gången själv vilket gick bra eftersom jag hade hjälp. Jag lade upp ett pyttehinder längs med ridbanans långsida med en pytteinfångare (liggande "sockerbit" som stöd), ställde mig själv bortanför hindret och så fick pappa sjasa lite bakifrån. Hon fattade nästan direkt och skuttade över hindret bort till mig. Tyckte dessutom det var så kul att hon självmant gjorde en stor volt, sprang tillbaka till utgångsläget framför hindret och hoppade sammanlagt fyra gånger.

Jag passar på att släpa runt bommarna på marken och kasta runt sockerbitarna lite för att vänja henne allmänt vid konstiga saker på marken.

Nästa steg tänkte jag skulle vara två hinder efter varandra och sedan tänkte jag lägga till konstigheter som en jacka på bommen och plastmatta under men fortfarande väldigt låga hinder.

Självklart! På rådgivande bedömning av hingstar så ingår löshoppning även när de är 1,5 år så det är bara att börja. Det är ju dock inga höjder som ska hoppas och INTE ofta utan mest bara så att de får vänja sig vid bommar, några små hinder (tror att hingstarna går max 60 cm men är inte säker, rätta mig gärna om jag har fel) och att galoppera runt "banan". Var uppmärksam på växtperioderna och avstå hoppning när hästen växer så att det knakar, hoppa inte heller ofta och ta bara några språng varje gång. Mao löshoppa inte lika länge som du skulle gjort med en vuxen häst utan ta bara några språng varje gång.

Har løshoppet min 1,5 åring litt. De første gangene leide jeg bare over bommer på bakken.Så travet vi over små kryss (Vi hoppet begge to)
Deretter har vi trent på å trave ned "tuben"
Nå da hon vet hva det er snakk om,tenkte jeg å la det bero til over nyttår.

Bildet er fra første gang hun hoppet alene
egzcps.jpg
;) KUUL :D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 529
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
494
Senast: Emiro
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 064
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama