Sv: Löshoppning av 1,5 åring?
Javisst, jag har en 1,5 åring och vi har börjat så smått. Vi gick över bommar redan när hon var föl och har även skuttat över mkt små hinder. Det är verkligen VI som skuttat för jag har haft vissa problem med att få henne att gå ifrån mig. Jag har sprungit före och skuttat små hinder och hon har alltid följt snällt efter. Vi har också sprungit över som mest tre bommar.
I den bok jag har om Unghästar rekommenderar de att man börjar löshoppa dem under hösten/vintern när de är 1,5 -2.
Som jag ser det är det bara på lek än så länge, d.v.s. det kommer inte att bli några höjder eller för att bedöma hoppförmågan än på länge utan vi håller på för att vi tycker det är kul, få stimulans och för att hon ska vänja sig vid bommar. Jag gör något "ordentligt" med henne en gång i veckan, som att gå över läskig bro eller gå promenade på nytt ställe så bommar blir det kanske en gång i månaden, om ens så ofta.
I fredags hoppade hon för första gången själv vilket gick bra eftersom jag hade hjälp. Jag lade upp ett pyttehinder längs med ridbanans långsida med en pytteinfångare (liggande "sockerbit" som stöd), ställde mig själv bortanför hindret och så fick pappa sjasa lite bakifrån. Hon fattade nästan direkt och skuttade över hindret bort till mig. Tyckte dessutom det var så kul att hon självmant gjorde en stor volt, sprang tillbaka till utgångsläget framför hindret och hoppade sammanlagt fyra gånger.
Jag passar på att släpa runt bommarna på marken och kasta runt sockerbitarna lite för att vänja henne allmänt vid konstiga saker på marken.
Nästa steg tänkte jag skulle vara två hinder efter varandra och sedan tänkte jag lägga till konstigheter som en jacka på bommen och plastmatta under men fortfarande väldigt låga hinder.