Lösgörande övningar till svårställd häst

AgentCarter

Trådstartare
Funderade länge på vart tråden skulle hamna men blev här tillslut.

Jag har just börjat rida en häst som är under igångsättning.

Han är svårställd enligt mig och skulle nog må bra utav att bli lite mindre stel i halsen.
Kan sidvärtes, gå i form ibland i traven och säkert lite till som jag inte kommer på nu. Ganska oliksidig är han dessutom. Rids på hackamore (vilket är första gången jag rider mer seriöst på det) Ingenting som jag kan ändra på.

Skulle som sagt vilja ha tips på hur jag ska göra för att få honom mer följsam och mjuk. Gärna övningar som kan göras i skritten då jag tycker han behöver arbeta mer i den än traven.
 
Sv: Lösgörande övningar till svårställd häst

Jag tror ställningen är ett mindre problem än det jag ser som grundproblemet, oliksidigheten och svårt att forma inre sidan (korta) i ett av varven, samt då länga yttre sidans muskelatur.
 
Sv: Lösgörande övningar till svårställd häst

Ställningen är bara ett symptom på problemen, det förstår jag. Samtidigt har jag inte vanan av "bettet" vilket gör det svårt för mig att utvärdera vad som behöver göras exakt. Sen har jag bara ridit hästen fyra gånger viket också gör det svårare att utvärdera. Dessutom är jag ringrostig, vet inte hur mycket värre det kan bli;)

Jag tycker att han är svår att forma i innersidan i båda varven, oliksidigheten märks mest på att i ena varvet orkar han fatta galopp men i det varvet orkar han inte hålla formen lika bra. I andra varvet klarar han inte av att fatta rätt galopp men traven är mycket starkare.
Bästa sättet att få till mer arbete är att ställa utåt i båda varven, vilket han också är bättre på än att ställa sig inåt.
 
Sv: Lösgörande övningar till svårställd häst

Fast om den kan ställa utåt i bägge varven är det inte hästen det är fel på. Vad händer då menar du när du försöker ställa den inåt?
 
Sv: Lösgörande övningar till svårställd häst

Bästa sättet att få till mer arbete är att ställa utåt i båda varven, vilket han också är bättre på än att ställa sig inåt.

Fast jag tycker det uttalandet tyder på att du inte kan få ett ärligt stöd på yttertygeln, hästen ställer utåt istället.

Själv sätter jag bara hack på om hästen är väl grundad, att utbilda med hack är gjort för att man inte ska känna att det blir rätt.Svårt med ställning o svårt med stöd på ytter.

Dessutom har den en hävstångseffekt så hästen kan kröka på nacken utan att vara riktigt eftergiven.
 
Sv: Lösgörande övningar till svårställd häst

Själv använder jag hacket så som jag skulle använda ett stångbett. Skulle du ställa och stöda hästen med ett stångbett? Skulle du alls rida hästen med stångbett i det här läget?

Är det så att hästen ska ridas bettlöst så kan man enkelt fästa ett par ringar (vanliga d-ringar eller ringar från en grimma t.ex) i nosdelen och rida med två tyglar varav de som är fästa i nosdelen används för att ställa hästen. Så gör jag när jag rider med hackamore. Om inte t.ex. sidepull är ett alternativ då :)
 
Sv: Lösgörande övningar till svårställd häst

Svarar alla:
Det som händer när jag försöker ställa inåt (eller ställer inåt) är att han lättare faller ur formen, tror han tappar yttersidan lätt?

Kan mycket väl vara så att jag inte får ärligt stöd på ytter, vet också att jag i något varv har haft lätt för att tappa yttertygeln vilket inte gör saken lättare.
Men efter jag red igår (och gjorde en övning som gick ut på halvvolter och sidvärtes) tycker jag att det blev riktigt fint i slutet:) Men han är väldigt svag i vänster varv i skritt och trav.

Jag äger inte hästen och tänker inte börja fippla med betslingar det första jag gör så har ingen inverkan över det. Jag skulle faktiskt tro att hästen har varit utbildad runt LA innan faktiskt, men då han inte har gått ordentligt på länge är det inte konstigt att han har fallit ur.
 
Sv: Lösgörande övningar till svårställd häst

Själv använder jag hacket så som jag skulle använda ett stångbett. Skulle du ställa och stöda hästen med ett stångbett? Skulle du alls rida hästen med stångbett i det här läget?

Det är ju ingen hemlighet med hackets och stångens , hur ska jag uttrycka mig, minimala möjlighet till korrekt ställning- det blir allt, fel eller inget liksom.
 
Sv: Lösgörande övningar till svårställd häst

Funderade länge på vart tråden skulle hamna men blev här tillslut.

Jag har just börjat rida en häst som är under igångsättning.

Han är svårställd enligt mig och skulle nog må bra utav att bli lite mindre stel i halsen.
Kan sidvärtes, gå i form ibland i traven och säkert lite till som jag inte kommer på nu. Ganska oliksidig är han dessutom. Rids på hackamore (vilket är första gången jag rider mer seriöst på det) Ingenting som jag kan ändra på.

Skulle som sagt vilja ha tips på hur jag ska göra för att få honom mer följsam och mjuk. Gärna övningar som kan göras i skritten då jag tycker han behöver arbeta mer i den än traven.

Du kan rida skänkelvikning på en volt i skritt, dvs nosen innåt och gå sidvärts runt på en volt. Det är rätt jobbigt för hästen i början så börja tex med ett halvt varv och byt varv ofta. Mkt gymnastiserande och lite svårt i början, man får lära hästen och berömma när den gör rätt.
Även sluta, öppna och förvänd sluta är bra skritt arbete.
Det är svårt på vissa hästar med hackamorebett, om du ändå inte kan påverka bettvalet just nu så försök att fokusera på att den ska bli lydig för och respektera dina skänklar och vad de betyder.
ha så kul :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej, Finns tips på hur man mjukar upp hästen fram? Min häst är stel/kort i båda fram i början av passet. Känns typ halt pga kort/stel...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 322
Senast: Noranovala
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 247
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Har ett KWPN sto jag rider. Hon kan vara väldigt fin och avslappad i både skritt, trav och galopp. Men just våran "problem" ligger...
Svar
5
· Visningar
1 905
Senast: Theamade
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp