Lösa i magen av gräset

B

busgrodanboll

Hur reagerar era hästar på det kraftiga gräset som poppar upp i hagarna nu!??

Min häst är rejält lös i magen emellanåt. Och på tävlingen i helgas vägrade vi ut oss i bägge hoppklasserna!! Och det inträffar ALDRIG, så jag har börjat fundera på ifall gräsmagen kan vara boven i dramat.
Energin har han ju kvar, men orken är inte riktigt densamma när vi rider just nu :( Blir ju liksom lite slö.

:(

Sv: Lösa i magen av gräset

En häst som är lös i magen kan man ge Proviva (från mat-affären), min vet. har sagt att blåbär brukar de flesta hästar tycka om. Det bästa är förståss att undvika att hästen blir lös i magen. Detta gör man genom att vänja hästen vid gräs så långsamt som möjligt, gå ut med hästen i gimman så fort de första stråna börjar visa sig. Om hästen är jättelös i magen, så att det är helt flytande, beror det oftast på mögligt foder.

En häst som är lös i magen kan man ge Proviva (från mat-affären), min vet. har sagt att blåbär brukar de flesta hästar tycka om. Det bästa är förståss att undvika att hästen blir lös i magen. Detta gör man genom att vänja hästen vid gräs så långsamt som möjligt, gå ut med hästen i gimman så fort de första stråna börjar visa sig. Om hästen är jättelös i magen, så att det är helt flytande, beror det oftast på mögligt foder.

Intressant! Min verkar också bli lös i magen av gräset fast att det knappt är något i hagen än. Det börjar ju växa fram, mendet är än så länge väldigt kort. Har svårt att se en skonsammare/bättre metod för att vänja honom vis gräset, men hur ska man ge proviva då och hur mycket?

Halm och eller grovt hö ger bra med fibrer vilket kan behövas till det späda gräset som kommer upp nu. Ofta äter hästar halm om det bjuds i gräshagen i början av säsongen så de har nog visst behov på de extra fibrerna.

Min häst har tappat framåtbjudningen nu med. Mycket värre varmare dagar än kalla dagar. Han blir som mera "uppblåst" i magen av att gå i sin gräshage varma dagar än kallare dagar.

När mina blir känsliga/dåliga i magen ger jag linfrö. Det finns ju som pelletsliknande med och de tycker att det är gott. Min ena häst blev lite halvkass i magen häromdagen så jag gav henne linfrö direkt och två dagar senare började det stabilisera sig.

Min häst reagerar tvärtom. När det inte finns gräs (höst o vinter) blir hans avföring "blöt" och han får rinningar.

Mitt tips är Bakjäst. (Proviva har tillverkat ett eget probiotika till hästar, Pro-Equi tror jag det heter.)

Senast ändrad:

Intressant! Min verkar också bli lös i magen av gräset fast att det knappt är något i hagen än. Det börjar ju växa fram, mendet är än så länge väldigt kort. Har svårt att se en skonsammare/bättre metod för att vänja honom vis gräset, men hur ska man ge proviva då och hur mycket?

Du ska läsa lite om fång! Gräset som växer fram nu på våren är inte skonsamt för hästen.

Du ska läsa lite om fång! Gräset som växer fram nu på våren är inte skonsamt för hästen.

Nej inte skonsamt på det viset, men han hinner inte att få i sig så mycket, som han skulle göra annars eftersom det är så kort och sparsamt, det är ju gräset, som börjar komma i vinterhagen, så är ju ganska långt mellan stråna;) Det är väl bättre än att släppa ut honom på sommarbetet bara några timmar och sen tillbaka till boxen? Nu kan han ju gå ute flera timmar och gräset hinner inte bli så där jätte kraftigt eftersom dom betar ner det direkt när det kommer upp. eller?

Hur funkar bakjästet? Har hört att det även kan sätta i gång tagelproduktionen? Kan man slå två flugor i en smäll då - inte lös mage och tjockare+längre man?

Spätt gräs är det mer drag i än mer övervuxet gräs. Givetvis med reservation för vad det är för grässort. Späd kvickrot är ju mindre drag i än frodig klöver.

Men när det gäller fång så tror man ju nu det är fruktanhalter etc som är en av bovarna. Fruktanet finns mest i spätt, kort, nyuuppvuxet gräs, mest på fm, och ökar explosionsartad om det kommer regn t ex.

Det är alltså för en fångis bättre med övervuxet bete än nedbetad 'gräsmatta'.

En annan sak att ta hänsyn till är att med lite gräs ökar risken att de äter sådant som de annars skulle rata, och som inte alltid är så nyttigt, vilket kan störa magtarmfloran och i förlängningen ge fång.

Sen är det problemet med övervikt, tjocka hästar löper större risk för fång oavsett. Men nuförtiden finns ju betesbegränsare.

Jag vill så snart som möjligt ha ut min tjockisponny (ej fånghäst dock men jag gör allt för att förhindra det) på den nyinsådda klövervallen, hellre än vinterhagen med mycket sämre gräs innehållsmässigt (minimalt med klöver, mkt kvickrot och massa ogräs), eftersom han kommer äta mindre 'skräp' på betet än i vinterhagen. Så än vänjs de sakta in (uppe i 2 h på betet, resten i vinterhagen), och jag väntar febrilt på munkorgen.

Liknande trådar

H
Hästhantering Hej! Den här texten blev väldigt lång men skulle uppskatta det enormt om någon orkar läsa... Mitt ponnysto på 12 år är väldigt tjurig...
Svar
2
· Visningar
847
Senast: hoppeflikkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur