Lös i magen

P

piggis_83

Har ni några bra tips på foder som man kan ge en häst som är lös i magen (förhoppningsvis tillfälligt alltså)? Några hästar i stallet har varit det under några dagar, och nu är även min häst det, kan va nån bakterie som går runt?!?
De får olika hö o kraftfoder, så det kan inte va orsaken.

Krafft har ju nåt som heter Mag/tarm, kan det funka tror ni? Eller linfrö?

Sv: Lös i magen

Har läst andra trådar om detta där man lovordar Proviva som man köper till människor i affären.:idea:

piggis_83 skrev:
Har ni några bra tips på foder som man kan ge en häst som är lös i magen (förhoppningsvis tillfälligt alltså)? Några hästar i stallet har varit det under några dagar, och nu är även min häst det, kan va nån bakterie som går runt?!?
De får olika hö o kraftfoder, så det kan inte va orsaken.

Krafft har ju nåt som heter Mag/tarm, kan det funka tror ni? Eller linfrö?

Linfrö är laxerande så INTE det för lös mage (annars är linfrö jättebra).
Foderjäst/b-jäst är bra! Och även sånna där dyra "magotarm" produkter. Protexin är ett annat exempel - tror att det är billigare.

Annars gäller det väl att hästen får i sig tillräckligt/mycket med fibrer (grovfoder) och inte för mycket av t ex betfor som är milt laxerande, så vitt jag vet.

Är det bara tillfälligt (att det inte behövs undersökas) så är potatismjöl jättebra.

tack för svaren, okej linfrö ska jag alltså inte ge (gav en näve igår, hoppas det inte förvärrade det).
Hon är lite bättre nu tack o lov, verkar precis som det är nån bakterie som har smittat av sig på hästarna (kom en ny häst för ett par v sen).
Äter bättre, äter i princip allt hö hon får. Ger bara lite kraftfoder, för stallägaren hade pratat med vet. som sa att vi skulle minska på kraftfodret.
Ska köpa MagTarm el jäst, kanske kan förebygga lite iaf, trots att hon är bättre nu.

Ja, en häst i stallet (hon som blev lös i magen först) går på Proviva! Hon älskar det! Och hon är i princip bra nu, så det hjälper säkert det oxå!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 476
Senast: Hazel
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Våren är här och med det har det börjat växa i hagen. Hästen anser att höet är allt mer ointressant och stoppar hellre i sig vad som än...
2
Svar
21
· Visningar
2 637
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar