Lös i magen av ensilage hos unghäst??

E

ericarjl

Hej!

En 5 årig vallack som enligt uppgift bara nu blivit lös i magen av ensilage under lösdrift på vintern. Kan det växa bort? Måste jhästen gå på hö resten av livet? Kan man behandla bort det så att hästen sen tål ensilage? Erfarenheter bland er???

Tacksam för svar, Erica

Sv: Lös i magen av ensilage hos unghäst??

Den absolut vanligaste orsaken till lösmagar och ensilage är att hästen får för liten giva eller ett hastigt foderbyte. Att utfodra en bal direkt på backen skapar också stora problem. Hur mycket äter hästen och hur utfodras den ? Sedan har den hygieniska kvaliteen stor betydelse med.

Det kan också vara så att den inte orkar äta tillräckligt stor mängd för att få i sig rätt grovfodermängd.Detta gäller särskilt om ensilaget är av det blötare slaget.Hästar kan lätt få diarre om de inte får tillräckligt med grovfoder.

Eller så kan det vara som tidigare talare skrev,den kanske får en för liten mängd eller att man bytt foder för hastigt.En del kan även reagera om man öppnar balar som är från ett annat skifte (det kan ju vara olika grässorter,annan TS-halt osv i den).

Min ponny klarade inte att gå på ensilage/hösilage hos förra ägarna. Han var lös mest hela tiden, var det en blötare bal blev det än värre. När jag tog hem honom tog det honom två eller tre dagar på hö för att bli bra igen. Sen dess har han bara fått tussar med hösilage emellanåt och det har gått bra.

Men, om diarrén berodde på fodret i sig kan man kanske inte helt utesluta, men jag tror snarare att det berodde på för lite grovfoder. Han gick i en stor flock som hade bal ute i hagen som han sällan kom intill. Fick sen kraft när han kom in och kanske en tuss ensilage, sen fyra-fem timmar senare fick han 3-4 kg till vilket jag personligen tycker är för lite för en D-ponny även om den är lättfödd. Å andra sidan blev han dålig i magen om han åt hö men fick betfor regelbundet så man kan ju inte riktigt veta vad hans problem kom ifrån.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 060
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 744
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 418
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023