Loppfrön- torrt eller uppblött?

_Zacke_

Trådstartare
Tänkte jag skulle börja ge mina hästar lite kurer med loppfrön då dom går i en sandig hage och pillar mycket i backen. Men får hela tiden höra så himla olika om man ska blöta upp det innan eller inte?
Vissa ger det som gelé och andra anser att man ska ge det torrt så att det suger åt sig mer av sanden i magen🤔 Hur gör ni? Vilket är bäst?
 
Loppfrön ska ges torra. Funktionen man vill ha är att de i tarmen suger åt sig vätska, bildar gele som sanden fastnar på och på så sätt tar med sig eventuell sand ut.

Det går bra att hälla dem över blött foder men isåfall precis innan hästen ska äta det.
 
Tänkte jag skulle börja ge mina hästar lite kurer med loppfrön då dom går i en sandig hage och pillar mycket i backen. Men får hela tiden höra så himla olika om man ska blöta upp det innan eller inte?
Vissa ger det som gelé och andra anser att man ska ge det torrt så att det suger åt sig mer av sanden i magen🤔 Hur gör ni? Vilket är bäst?

Torrt - strö/blanda i övriga fodret kort innan serverande .
Loppfrö bör inte förväxlas med hantering av linfrö om det är just sand i tarmen/magsäcken man vill åt.
 
Jag ger det torrt i morgon- och kvällshink ihop med vanliga müslin. Funkar utmärkt till min kräsna häst.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
505
Senast: WildHorse
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 094
Senast: Tjholahopp
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 580
Senast: Karamello30
·
Hundhälsa Jag har spanat lite på amerikanska forum på sistone och blev överraskad att det i princip är lag på att alla måste ge foder med spannmål...
Svar
12
· Visningar
1 972
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp