Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Lite olika, men ca en vecka efter är ganska vanligt!!!
Det betyder alltså, att då tenderar hon att vilja smita ut och "söka äventyr"...
Det finns då en viss risk att hon blir tex. påkörd och lämnar ungarna moderslösa...
Enligt min egen och många andras erfarenhet går det oftast rätt snabbt. En vecka, 10 dagar. Då skiter kissen i ungarna och du blir stående där att ta hand om dem själv, ifall hon sticker ut och raggar. Bara de riktigt erfarna kattmammorna kan hålla två bollar i luften, chansa inte!
Jag brukar ge p-piller så fort mjölken kommit igång, för att ha en löphona till mamma är ingen hit även om hon hålls inne. :smirk:
Man väger ungarna och kollar att de ökar som de ska.
Om det är lite mjölk, märks det också på att de snuttar jätteofta och länge. Men att de håller på så, får mjölken att öka, förhoppningsvis och nästan alltid. Så börja inte stödmata för tidigt, bättre väga.
Vad jag skrivit här om mjölkproduktion gäller även bäbisar och torde funka för alla däggdjur.
Jag tycker att man ska vänta med p-pillren minst en vecka. Vissa katter visar ju tydligt när de är på G och då kan man snabbt slänga i dem ett piller.
Du kan mjölka honkatten också. Det är faktiskt inte så svårt, inte om det finns mjölk iaf. Man bara masserar tuttarna så ska det komma fram mjölk hos en hona med normal mjölkproduktion.
Jag har inte gett någon av mina honor p-piller när de haft ungar, den ena kom i löp när kattungarna hade flyttat (dvs. efter 14 veckor) och den andra har kommit i löp när kattungarna varit 5 veckor gamla. Det har gått bra med denna löpande hona och bebisar, hon har inte gått i sin och hon har inte heller ignorerat kattungarna även fast hon givetvis har varit lite distraherad av löpet.
Mina honor har oftast inte börjat löpa igen förrän ungarna börjat bli lite större och inte tuttar så mycket längre, typ runt fyra-sex, ibland uppåt tio-tolv, veckor efter förlossningen.
Någonstans har jag hört att mjölkproduktionen påverkar hormonerna så att honan inte kommer i löp, vet ej om det är sant, men på mina honor har det iallafall förefallit finnas ett samband.
Ekonomi & Juridik Så tråkigt med olyckan. Tyvärr skulle jag säga att det blir svårt att reklamera köpet pga denna händelsen.
Jag förstår att du är livrädd...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.