longera med gummisnodd

Varför vill du göra det?
Jag tänker spontant att det är en väldigt statisk inspänning för hästen, vet inte riktigt vad det skulle ha för (positiva) effekter.

Varför vill du göra det?
Jag tänker spontant att det är en väldigt statisk inspänning för hästen, vet inte riktigt vad det skulle ha för (positiva) effekter.
Nåt som är elastiskt kan ju knappast vara statiskt.
Sen förstår jag inte heller grejen med gummisnodd eller inspänning över huvud taget även om det "ska hjälpa formen"

Jag har longerat bägge mina hästar med gummisnodd. Bägge hade problem med att acceptera bettet (den ena håller jag fortfarande på att vänja vid bett) och snodden till skillnad mot min hand riskerar aldrig att rycka tillbaka/släppa. Hästen får därmed chansen att på sina egna villkor vänja sig vid bettet, att ta stöd på det eller inte ta stöd på det, att känna på trycket osv utan att det kommer in en oberäknelig parameter i det hela.

Varför vill du longera hästen med gummisnodd?
Nackdelen är att hästen inte får någon riktig eftergift, även om den går i korrekt form, vilket alltså kommer få hästen att vilja gå bakom lod i stället.

Varför vill du longera hästen med gummisnodd?
Nackdelen är att hästen inte får någon riktig eftergift, även om den går i korrekt form, vilket alltså kommer få hästen att vilja gå bakom lod i stället.
DET beror ju verkligen på hur spänd snodden är. Sätter man på den sp den stramar när hästen går som en giraff, men att den är "precis" sträckt när hästen har huvudet i normalläge så blir det ju eftergift när näsan kommer in ytterligare.

Den var idealisk för att lära mitt sto att sluta stjärnkika.
Jag hade den löst spänd, så att den endast höll emot om hon höjde huvudet för mycket. Hon lärde sig snabbt att det var mycket behagligare att slappna av och sänka huvudet, och därmed också börja jobba genom kroppen.
När hon väl hade greppat det var det inga problem att gå vidare. Jag använde den inte mer sedan.
Använder aldrig inspänning eller hjälptyglar öht i normala fall, men med henne funkade det klockrent.

Jag tycker det är lustigt att flera säger att man lär hästen att knäppa av i nacken om man använder snodd. Hur logiken ser ut då man kommer fram till den slutsatsen förstår jag inte. Spänner man snodden lagom hårt så har hästen lika lite behov av att knäppa av i nacken som om man rider med lagom sträckta tyglar. Drar man ihop sin häst oavsett om det är med snodd, vanliga tyglar eller graman så lär sig hästen snabbt att knäppa av i nacken men det beror ju inte på redskapet utan på att redskapet används på fel sätt.

Varför vill du göra det?

Anledningen till att jag undrar är att min tränare rekommenderade att jag skulle longera med inspänningar så att min häst skulle få "göra något annat" då han inte går att ridas för tillfället. Men då jag är ganska oerfaren med alla inspänningar rådfrågar jag vad andra tänker kring det i sånna situationer. En gummisnodd eftersom hästen är känslig och jag inte vet om han haft inspänningar förut.

Min erfarenhet är att snodden fungerar bäst som en vägvisare och påminnelse för hästen när man vill träna avslappning och kroppshållning. En lagom lös snodd kan hjälpa hästen att koncentrera sig och få lite koll på vad resten av kroppen håller på med, speciellt om de spänner sig eller "slarvar" av olika anledningar.
Det är definitivt en bra inspänning att börja med, den är väldigt elastisk och även hårt inspända hästar kan få upp huvudet rejält om de behöver.

Skulle dock vilja tipsa om att sätta en snokrem eller annat i gjorden för att länga ut snodden, då jag tycker de tenderar att vara rätt korta och är hästen större än en C/D-ponny så spänns de gärna stenhårt. Det är nog anledningen till att många tycker den bara får hästarna att knäppa av, ett stort halvblod kan verkligen behöva gå med näsan i bringan för att få eftergift. Håller med andra här om att det snarare är felaktig användning än själva snodden som är problemet. Däremot varför snoddarna är så så väldigt korta är för mig ett mysterium...

Skulle dock vilja tipsa om att sätta en snokrem eller annat i gjorden för att länga ut snodden, då jag tycker de tenderar att vara rätt korta och är hästen större än en C/D-ponny så spänns de gärna stenhårt. Det är nog anledningen till att många tycker den bara får hästarna att knäppa av, ett stort halvblod kan verkligen behöva gå med näsan i bringan för att få eftergift. Håller med andra här om att det snarare är felaktig användning än själva snodden som är problemet. Däremot varför snoddarna är så så väldigt korta är för mig ett mysterium...

Jag provade snodd en kort period på min d-ponny som tenderade att resa sig rakt upp. Hon hade kort, kompakt hals och snodden var ändå alldeles för kort :cautious: Så ja, det är helt klart en del av problemet med snodd.

Anledningen till att jag undrar är att min tränare rekommenderade att jag skulle longera med inspänningar så att min häst skulle få "göra något annat" då han inte går att ridas för tillfället. Men då jag är ganska oerfaren med alla inspänningar rådfrågar jag vad andra tänker kring det i sånna situationer. En gummisnodd eftersom hästen är känslig och jag inte vet om han haft inspänningar förut.
Om man är oerfaren ska man definitivt undvika inspänningar av olika slag. Om du inte vet hur de ska funka, anpassas och hur det ser ut när de "funkar" så är det ingen mening.
Tömkörning är bättre isf, trevligt med hjärngympa för er båda om ni inte är vana.
Om du vill lära dig mer om att träna hästen från marken kan jag rekommendera tex Straightness Training om du har någon sån tränare i närheten. Eller så kanske du kan ta lektioner med din tränare i olika arbeten från marken.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 398
Senast: Cs218
·
Utrustning Hej, tänkte kolla med er om ni tycker benlindor är nödvändigt, och när det isåfall blir nödvändigt? Är det endast vid hårdare träning...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 407
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Glömde ta den i morse, kom på det vid 9-10 och tänkte att jag provar vara utan den idag. Vad händer? Jag känner mig inte alls så...
Svar
8
· Visningar
878
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama