Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nåt som är elastiskt kan ju knappast vara statiskt.Varför vill du göra det?
Jag tänker spontant att det är en väldigt statisk inspänning för hästen, vet inte riktigt vad det skulle ha för (positiva) effekter.
DET beror ju verkligen på hur spänd snodden är. Sätter man på den sp den stramar när hästen går som en giraff, men att den är "precis" sträckt när hästen har huvudet i normalläge så blir det ju eftergift när näsan kommer in ytterligare.Varför vill du longera hästen med gummisnodd?
Nackdelen är att hästen inte får någon riktig eftergift, även om den går i korrekt form, vilket alltså kommer få hästen att vilja gå bakom lod i stället.
Varför vill du göra det?
Jag tänker spontant att det är en väldigt statisk inspänning för hästen, vet inte riktigt vad det skulle ha för (positiva) effekter.
Skulle dock vilja tipsa om att sätta en snokrem eller annat i gjorden för att länga ut snodden, då jag tycker de tenderar att vara rätt korta och är hästen större än en C/D-ponny så spänns de gärna stenhårt. Det är nog anledningen till att många tycker den bara får hästarna att knäppa av, ett stort halvblod kan verkligen behöva gå med näsan i bringan för att få eftergift. Håller med andra här om att det snarare är felaktig användning än själva snodden som är problemet. Däremot varför snoddarna är så så väldigt korta är för mig ett mysterium...
Om man är oerfaren ska man definitivt undvika inspänningar av olika slag. Om du inte vet hur de ska funka, anpassas och hur det ser ut när de "funkar" så är det ingen mening.Anledningen till att jag undrar är att min tränare rekommenderade att jag skulle longera med inspänningar så att min häst skulle få "göra något annat" då han inte går att ridas för tillfället. Men då jag är ganska oerfaren med alla inspänningar rådfrågar jag vad andra tänker kring det i sånna situationer. En gummisnodd eftersom hästen är känslig och jag inte vet om han haft inspänningar förut.