Lösa magar och proteinbrist

Boj

Trådstartare
Något som jag funderar på är detta, beskrivning som följer.

Häst 1 väldigt svårt att hålla hullet uppe, islandshäst med beräknad grundvikt på 360 kg. Denna häst fick från början 50 Mj och 330 smrp, han började falla ur och uppvisade symtomer på svajande kvalite på avföring.

Så ändrade jag denna foderstat, och intaget blev istället 52 Mj samt ganska precis runt 400 smrp. Han får då 7 kg hösilage, 1 kg hestekraft samt 1 hg soya.

Han har nu börjat fylla ut bra håligheterna i en bra takt, msuklerna börjar lägga sig som dom ska. Men det jag faktiskt funerar på är, jag vet att för mycket protein kan ge en lösare avföring. Det var kanske lite det som jag trodde skulle hända här, men nej då nu visar hästen upp en normal avföring istället vilket är väldigt bra.

Min fråga är således, kan proteinbrist förorska lös mage. Uppenbarligen är denna pålle en riktig proteinslukare, då man normalt skulle behöva utföra ett stort arbete på denna foderstat. Han rids minst sagt i promenadstuk, absolut inte hårt?
 
Kraftig proteinbrist kan ge diarre dvs när proteinet inte räcker till för att återuppbygga tarmslemhinnan i normal takt men jag utgår från att det inte var fråga om det här.
Vad hade du för foderstat innan bytet?
PL
 
Denna pålle hade 7 kg av samma hösilage, samt ½ kg lusern och 0.1 soya. Det enda jag gjorde var att skifta bort lucern till 1 kg Hestekraft, och resultatet blev ju bra men jag blev så fundersam.

Samtidigt har jag en annan pålle som står på 49 Mj och 330 smrp, här finns det mycket att säga om hullet som är i överkant. Även denna pålle är svajig i sin avföring, så jag vet inte riktigt hur jag skall vända på detta.

Han kan iofs ha sviter kvar av sin urflippade mage på höstkanten, då det krävdes en colicure omgång för att få stopp på diarrén. Sen har det blivit bättre, men jag tycker att det skall vara bättre än så. Vissa dagar är avföringen lös, för att lite senare på dagen var rätt ok igen. Men den är aldrig så bra som jag skulle önska, dvs fasta fina bollar som inte rasar ihop när de trillar ner i marken.

Det känns lite konstigt att öka hans mat, då det inte direkt verkar som om det skulle behövas med tanke på nuvarande kroppsstandard. :o Men det var här som mina tankar började, red gärna ut dom är du snäll.
 
Är det ingen som har en förslag, vad ska man tro och göra. Nu handlar det först och främst om pålle nr 2, som är upp och ner i sin mage.
 
Men som jag har läst mig till här på buke är ju att isisar är lättfödda/gödda och inte behöver nån kraftigare mat :angel:

Jag tror nog att det ibland inte beror på maten utan på stress o dyl som gör att hästen inte mår bra eller trivs där den "bor" :( . Att tex skifta box så den kommer bredvid en annan häst eller byta kompis i hagen eller byta stall helt o hållet
 
Det hade kunnat vara något att fundera på, men tyvärr inte i detta fall. Då pållen in fråga trivs utmärkt där han står och vill inte bli flyttad på, vi har nämligen försökt. :crazy:

Men som jag har läst mig till här på buke är ju att isisar är lättfödda/gödda och inte behöver nån kraftigare mat

Ja men du ser säkert mycket annat dumt också, som kommer av ren okunskap. :angel:
 
Nu vet inte jag hur det är just i det stallet men kanske hästen ifråga vill ha ett stall med lugn o ro i, inte så mycket spring och stojande av ungar o annat folk :D Den kanske skulle må bra om den fick "sova" några timmar i boxen utan att det finns en enda människa i stallet nån timme efter em fodring vid 16-17 tiden. Matro är ju också nåt som är viktigt och att smälta sin mat i lugn o ro :)
 
Nu vet inte jag hur det är just i det stallet men kanske hästen ifråga vill ha ett stall med lugn o ro i, inte så mycket spring och stojande av ungar o annat folk

Nja vi har inte några ungar i vårat stall, faktum är att de ungar som finns är mina egna. I övrigt är det enbart vuxna människor, och hästarna får vara inne när de är ridna och svettiga annars ute.

Den kanske skulle må bra om den fick "sova" några timmar i boxen utan att det finns en enda människa i stallet nån timme efter em fodring vid 16-17 tiden. Matro är ju också nåt som är viktigt och att smälta sin mat i lugn o ro

Vi provade den varianten också, men han är en typ som inte vill vara inne. Han kommer gärna in och blir borstad, riden eller äta. Sen vill han gå ut på en gång, så det har krävts en del övertalning att få honom till att stå still efter ridning. Jag hade honom installad en period, dels för att ha en koll på avföringen samt ha koll på att han åt vad han skulle. Tyvärr blev det inte bättre, och nu funderar jag på att ersätta kvällsgivan med hö istället. Nu äter han hösilage som tidigare år, men möjligen skulle han ha hö men måste då stå installad nattetid.
 
Förresten, har du provat att ta vilopulsen på hästen då den står i boxen :idea:. Mina hästar ligger på ca 30-34 slag/minut :). Jag var inne i ett ridstall en gång och frågade om jag fick ta pulsen på några hästar. Bla hittade jag en häst som stod i boxen helt lugnt MEN den hade en puls på 90 :confused:. Jag frågade om den hade varit ute på nån tur eller så men det hade den inte. Den var som jag kunde se en sån häst som inte mår bra, fast man inte ser detta, den kännde sig stressad av nån anledning
 
Svar ja, jag använder mig av detta när vi åker iväg på kurser och tävlingar för att kolla hur stressad han blir. För då blir han enormt stressad, och 90 i puls var lågt jämfört med ett tillfälle för några år sedan. :crazy:

Men då visade han det klart och tydligt, genom att skaka, svettas, vattenblandad avföring, och ett hysteriskt springande. :cry: Allt som aviker från det normala stressar honom, får det vara som det brukar är allt ok.
 
Inkommen från hagen, hade han en puls på 40.
När han var stressad vid detta speciella tilfälle, 110-115 då var det svårt att ta pulsen eftersom han inte stod jättestilla. :smirk:

Han lugnade ner sig lite till dagen efter, på morgonen då hade han en puls som låg runt 60-65. Han var fortfarande stressad, vilket han var genom hela den kurshelgen.

Det lägsta pulsen den helgen, uppmätte han vid hemkomsten till stallet.

Just nu ligger hans vilopuls under 40, men det beror nog mest på att han rids mer nu och har fått bättre muskler och kondis.
 
Min Flinga har en mycket känslig mage.
Jag försökte komma underfund med vad det var som spökade. Blev bättre av att äta torrt hö. Jag ser fortfarande att han bli lätt lite lös i magen vid foderbyten, fast jag ger honom foderjäst.
Även när han får stå inne själv stressar han och blir lös eller när han får för "stor" giva lucern. Jag inbillar mig att det blir lite för kraftigt med lucern, skulle aldrig ge soja -som anses vara svårt för hästen att bryta ner. Drar jag ner på given så blir magen bättre.
Han är inte heller typen som går att beräkna foderstaten exakt på papperet...
 
Jag har haft denna pålle i 8 år, först denna höst dök problemet upp. Vi har haft samma installning sen 7 år tillbaka, med ett break nov 2002 - mars 2003 då vi bodde i ett annat stall. Denna period var jobbig för honom, och han blev inte riktigt bra förrän vi flyttade tillbaka. Sen hösten 2003 fick hästarna en ny hage, då blev det något vaj i magen på pållen. Han fick då stå i gamla hagen, och med hö som foder.

Han blev långsamt bättre, och en försiktig överslussning till hösilage gick bra. Han har inte haft några skiften i sitt foder, däremot går han ju enbart på hösilage som grovfoder nu.

Stallet har ju inget hö, så isåfall måste jag köpa eget och fodra med på kvällen. Men det är ett alternativ jag överväger just nu, även om avföringen inte kan ses som direkt lös oftast kommer det bollar som vill gå sönder vid nedslaget. Så händer det mellan varven att avföringen kommer ut i en hög med höjd på, men inte i bollform.

Kanske är det jag som är fjollig, och borde acceptera detta men det vill jag inte göra när jag vet att det kan vara bättre.

Den tidigare hästen hade samma fenomen, men blev bättre i samband med en ökning av proteinintaget. Men min pållen är inte urfallen, han är ej heller mager utan hullet sitter lite i överkurs men på rätta ställena.

Jag funderade på om man skulle kunna ändra något lite i intaget av MJ, men kanske bibehålla eller öka smrp något. Vad kan isåfall hända, kvoten ligger idag på 6,7 men om man skulle ändra den lite till runt 7 genom att ta ner Mj istället och öka lite på smrp.

Ge mig gärna lite infallsvinklar, det känns som jag börjar få slut på mina egna erfarenheter och möjligheter. Det går att göra med det fodervalet jag har just nu, så man måste inte byta foder genom detta.
 
Jag kan bara referera till mina egna, och Fling är så knepig att jag nu justerar foderstaten beroende på väder, träning och välmående. Men å andra sidan har han aldrig gått så tuff träning heller. Vilar han så lägger han på sig direkt och tränar jag intensivt så förbänner han lite för mycket.
Det enda som verkligen lugnar hans mage verkar vara foderjäst...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 944
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 772
Senast: svea
·
Kropp & Själ Jag har redan kontakt med läkare och har gjort flertalet prover de senaste månaderna utan något precist svar på vad som kan vara fel...
Svar
4
· Visningar
1 346
Senast: Aliche
·
Foder & Strö Först och främst: Det finns enligt mig två avskyvärda sysselsättningar som kommer med att äga hästar = att hitta passande sadlar och att...
Svar
9
· Visningar
1 373
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp