lite allmäna frågor

K

Krulidut

Jag rider in en polle (har väll ridit han en hand full gånger)
men vi har problem i traven, han funkar i övrigt bra.
Jobbar med halter och svänga osv. men när vi travar så spänner han sig (i skritten är han duktig och söker sig till bettet och slappnar av när han glömmer att lillebror står i stallet..)
Och när han spänner sig så vaggar han fram som en anka eller är stilla i ryggen och bennen paddlar på som en sy maskin och så bryter han av jätte fort.
Hur ska jag göra för att han ska hålla igång?

Jag driver och destå mer jag driver destå forttare kommer han till symaskins traven, slutar jag skänkla vaggar han och bryter av.
Och när han symaskins travar så bryter jag av villket jag tyvärr gör utav ren reflex. så egentligen borde jag sluta drva bara där ahn gör så?

fram med komentarer och ideér.

imorgon tänkte jag longera han innan jag rider i hopp om att han bara är bekväm och väljer skitt eller galopp så därför tänkte jag longera innan så att han kan värma upp sig och vänja sig vid sadeln

Sv: lite allmäna frågor

Min unghäst som oxå nyligen är inriden gör likadant. Har väl ridit henne ett 10-tal ggr, rider henne mest i skritt, travar korta pass med henne bara. Tänkte att hon får vänja sig vid att man travar så jag kommer öka tiden med att trava succesivt, dom har ju varken balans eller ork i början att bära upp både sig själva och ryttaren, så jag tycker att man får ge dom lite tid så där i början, allt kommer efterhand, kräv inte för mycket det gör att dom ledsnar istället.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 197
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 968
Senast: kryddelydd
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: raggsock
·
Träning Hej! Jag har efter flera år på ridskola, samt egen ponny, fortfarande vissa problem i min ridning. Rider dressyr & hoppspecial (den...
Svar
6
· Visningar
1 569
Senast: Sar24BB66
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama