Linfrökaka

Penny_Lane

Trådstartare
Hej!
Kan någon hjälpa mej. Har alltid gett hästarna 1 dl linfrö i betforen på em. Men nu sist hade inte foderkillen linfrö så jag köpte linfrökaka som enligt honom var bättre. men hur mkt skall man ge?? O har det samma effekt som linfrö??
Min gamle häst har nedsatt tarmverksamhet o linfrö får igång magen på honom (enligt veterinärs rekomendation) hjälper linfrökaka på samma sätt??

Hoppas nån kan svara..
 
Sv: Linfrökaka

Linfrökaka är ett proteinfoder som man får när man extraherat oljan ur linfrön. De nyttiga fibrerna är kvar men ämnena som bildar det vattenhållande slemmet tror jag blir förstörda.
PL
 
Sv: Linfrökaka

peter_lundin skrev:
Linfrökaka är ett proteinfoder som man får när man extraherat oljan ur linfrön. De nyttiga fibrerna är kvar men ämnena som bildar det vattenhållande slemmet tror jag blir förstörda.
PL

På Hippo`s fodersida kan man läsa om deras så kallade Lin Cubes (som ju är samma sak som linfrökaka/pellets) och där står att de ger "en lenande GEL i magen" eller nåt liknande. Så effekten är nog kvar även i linfröKAKAN! :D
 
Sv: Linfrökaka

Jag ger linfröpellets (Lincubes, Hippo) och det blir väldigt slemmigt när man blöter det. Kanske inte lika slemmigt som hela frön men viss effekt borde det ha.
Jag tror maxgivan är 1 hg/100 kg häst. Min får 200 g och det funkar bra!
 
Sv: Linfrökaka

Detta är kopierat från Hippo´s fodersida (under Hippo Lin Cubes):

"HippoLinCubes (linfrökaka) är ett fodertillskott till hästar. En ren naturprodukt som framställs vid kallpressning av linfrö. Växtslemmet i linfrökakan blir till ett mjukt lenande gel i hästens mage och tarm.Förebygger och lindrar magstörningar vid bl.a. stora fodergivor, transporter och tävlingar. Hippo Lin Cubes har en balanserad effekt på både kolik och diarré. Även allergiska besvär kan lindras med linfrökaka. HippoLinCubes är rik på protein, energi, och fibrer samt de essentiella fettsyrorna Omega 3 och Omega 6."

Så nu vet du! :bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst visar ofta missnöje över allt från täcken och schabrak (lägger öronen bakåt, höjer nacken och biter i luften) till ryckt...
Svar
16
· Visningar
1 554
Senast: MimmiNO
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 302
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
1 979
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Ja vilken jä*la rubrik det blev :p Men behöver hjälp nu och input från andra kunniga hundmänniskor. Har en 3 årig greyhound/border...
Svar
13
· Visningar
1 394

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp