Sv: Linfrö

Jag har en vattenkokare i stallet som jag kokar upp vattnet i, slår det över fröna och fodrar när det svalnat.

och jag kokar det tills det blir som "snor". brukar ta ca. en tim.

Men det blir ju rejält "snorigt" under den tiden som vattnet tar på sig att svalna.

Är det någon större skillnad på hur vi tillreder linfröna egentligen?
Någon som har koll på vad det gör för skillnad att koka dem länge jämfört med att bara stöpa dem?:)

har ingen aning om det är ngn. skillnad. jag har alltid kokat så det blir som en vit/gulaktig snorkaka :crazy: lärde mig på -70 talet av en gammal kavallerist att man skulle göra så, och sedan har det blivit "en gammal vana" ;)

har ingen aning om det är ngn. skillnad. jag har alltid kokat så det blir som en vit/gulaktig snorkaka :crazy: lärde mig på -70 talet av en gammal kavallerist att man skulle göra så, och sedan har det blivit "en gammal vana" ;)

kapar tråden lite!!

Kan man inte strö`"torra" linfrö över maten, det gör man ju till sig själv?
Den bulk effekten man är ute efter bildas väl i tarmen på hästar med??

eller!?

Jo fast bara i liten mängd då det bildas blåsyra som är mycket giftigt under processen när slemmet bildas. Enligt en foderrådgivare vars nyhetsbrev jag prenumurerade på för många år sedan var det mer effektivt att slå kokhett vatten över linfröna än att koka dem.

Anledningen till att man kokar linfröna är för att oskadliggöra det gift (tappade bort namnet...:o ) som annars frigörs när skalet krossas vid tuggning.

Tydligen är det skillnad när linfröna är krossade från början, som de väl brukar vara när man köper dem som människoföda, och när de är hela.

Krossat linfrö ska man inte behöva blöta så det kan man blanda i som vanligt, annars kan man ju ge linfröpellets...

kapar tråden lite!!

Kan man inte strö`"torra" linfrö över maten, det gör man ju till sig själv?
Den bulk effekten man är ute efter bildas väl i tarmen på hästar med??

eller!?

Hej, har ett "koliksto" som får linfrö, och brukar hälla på 1.5 liter vatten på ca 2 dl frön,, sen sreveras när de svält!!:)

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
611
Foder & Strö Vill börja ge min pålle pre- och probiotika och min equiterapeut tipsade om Probihorse Vital. Men läser att den inte får ligga i blöt...
Svar
12
· Visningar
645
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka