Linfrö - vad ger det?

Jazza

Trådstartare
Hej allihop

Jag har en undran vad gäller linfrö. Det är nämligen så att min ena häst har lite svårt att få i sig lusernen i de mängder hon behöver. Jag kommer att få fodra med ganska mycket lusern kommande höst-vinter-vår för att kompensera höet och är lite orolig att hon inte kommer äta allt hon behöver av lusernen.

Ett knep som jag använde förra året var att hälla i lite kokta linfrön i den blötlagda pelletsen, då åt hon med god aptit. Jag kommer nog att få använda mig av det knepet i år med och undrar väl egentligen vad linfröna kommer ge för effekt på foderstaten förutom som "aptitretare"? Jag ger inga mängder, ca 0,5 - 0,75 dl i ordentligt med vatten (det gäller en stor häst).

Sedan undrar jag över det "korrekta" förfarandet med linfrö egentligen. Jag brukar hälla på rejält med vatten på fröna och sedan får det koka upp i en gryta. Sedan rör jag lite och låter det puttra någon minut eller två, hur gör ni som fodrar med linfrö?

Detta blev ganska långt men hoppas någon orkar svara.
mvh
Jazza

Sv: Linfrö - vad ger det?

Jag ger det inte själv, men det är ju bra för magen iaf. Tror den rekommenderade dosen för häst är 1-2 dl per dag.

Om du bara ska ha nåt för att få hästen att äta lusernen så kan du prova med foderjäst. Det innehåller mycket protein samt mycket B-vitamin och är bra för tarmfloran. Vissa hästar älskar det, min bla men en del tycker inte om det. Det är dessutom ganska billigt.
Linför är iofs bra för tarmverksamheten men tillför ingen näring och det är ju lite meck att hålla på och slabba med.
Eller så kan du testa med linfrökaka. Det är också smakligt och det kan man ge som det är.

Linfrö är bra för pälsen och tarmarna. 1 dl linfrö till 10 dl vatten.

Annars är ju betfor sött å gott för dom. Honung är oxå sött + att det är bra mot hosta. Annars är väl det klassiska att hacka ner lite grönsaker i lusernen:)

Elina 8. Ja, att det är bra för tarmarna är ju ett plus. Iofs har hon väl inga problem med magen men det skadar ju iaf inte:)

MonteRose. Jag har aldrig provat foderjäst men det kanske hon skulle gilla. Fördelen med linfröt är att jag redan har det hemma och vet att hon äter upp lusernen med hjälp av det men det är ju, lite som du säger, onödigt jobbigt att hålla på med.

Elie. Betfor undviker jag helst. Har ingen erfarenhet av att blanda in honung men det är ju jättesött och gott, kanske ska testa att blanda med det in emellanåt för att variera lite. "Grönsaker" (äpplen och morötter) har jag provat att hacka o lägga i men det resulterade ganska snabbt i att hon bara åt det. Fördelen med linfröt är ju att det blandar sig ordentligt med luserngröten.

bra för mage,päls, hull

Inte om man kokar linfröna. Man förstör då omega-3 fettsyrorna som ger den fina pälsen. Förmodligen förstör man även andra näringsämnen. Ger man endast små mängder linfrö kan man mala själv (kaffekvarn) och ge hästen färskt malet linfrömjöl.

Utöver omega-3 fettsyrorna innehåller linfrö en ganska hög proteinhalt, ca. 28% råprotein vilket motsvarar ca. 24% smältbart råprotein (240 g/kg). Lysinhalten är dock relativt låg.

Nu kan jag inte säga att jag grundar detta på något mer än min egen fantasi, men jag tror inte att det spelar så stor roll hur mycket vatten man kokar i. Huvudsaken är ju att man kokar dem. Anledninengen att man kokar dem, eller krossar dem, vilket som går bra, är ju för att bli av med blåsyran som är giftig i för stor mängd. Om man kokar så ska man hälla av vattnet, för att säkert bli av med blåsyran.

Utöver omega-3 fettsyrorna innehåller linfrö en ganska hög proteinhalt, ca. 28% råprotein vilket motsvarar ca. 24% smältbart råprotein (240 g/kg). Lysinhalten är dock relativt låg.

Är det därför man brukar säga att linfrö inte är särskilt bra ur proteinsynpunkt? För att lysinhalten är låg och därmed "upptagningsförmågan"/smältheten av proteinet?

Det är klart det inte spelar roll hur mkt vatten. Men så mkt är inte nödvändligt.

Men.. fortsätt så! :idea:

Är det därför man brukar säga att linfrö inte är särskilt bra ur proteinsynpunkt? För att lysinhalten är låg och därmed "upptagningsförmågan"/smältheten av proteinet?

Ja, det är den låga lysinhalten man är orolig för. Lysinbehovet är dock störst för växande unghästar medan behovet för vuxna hästar är mindre. Lysin är en av de först begränsande aminosyrorna. Om du jämför lysininnehållet i linfrö och sojamjöl så är lysininnehållet i linfrö ca. 1,3% medan lysinhalten i sojamjöl är ca. 3,1%.

Tittar man på en annan viktig aminosyra, Methionin (viktig för t.ex. hovkvaliteten), så innehåller linfrö ca. 0,65% medan sojamjöl innehåller ca. 0,67%. Inte så stor skillnad. Jag håller inte riktigt med påståendet att linfrö har en sammansättning av aminosyror som inte passar hästen. Linfrö är kanske inte det bästa proteintillskottet för unghästar men för vuxna hästar duger det gott.

Smältbarheten har ingenting med sammansättningen av aminosyror att göra.

Anledninengen att man kokar dem, eller krossar dem, vilket som går bra, är ju för att bli av med blåsyran som är giftig i för stor mängd. Om man kokar så ska man hälla av vattnet, för att säkert bli av med blåsyran.

Det är visserligen sant att linfrö innehåller vätecyanidproducerande glykosider som kan innebära en hälsorisk vid stora intag. Vid de relativt små mängder som ges till hästar är dock hälsorisken enligt min mening försummbar. De cyanogena glykosiderna finns även i linfrökaka som har används som hästfoder i många år utan problem.

Min häst får linfröolja för magen och pälsen! :) Hon får rek dos = 60ml = 2 pump (sån där vanlig man sätter på dunken) 1 ggn om dagen! :)

Min häst får linfröolja för magen och pälsen! :) Hon får rek dos = 60ml = 2 pump (sån där vanlig man sätter på dunken) 1 ggn om dagen! :)

Kallpressad linfröolja ger ett bra tillskott av omega-3 fettsyror när hästen inte går på bete (vintertid). 10 ml per 100 kg häst är nog en rätt lagom dos. Eftersom omega-3 fettsyrorna är känsliga för ljus och värme bör linfröoljan förvaras mörkt och kallt och inte för länge (ganska kort hållbarhet).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är ute efter att kunna tillgodogöra mig av så många av linfröets olika fördelar som möjligt till ponnyn som har känslig mage och...
Svar
10
· Visningar
924
Senast: spaderÄss
·
Småbarn I relation till mitt barn (och väl egentligen alla människor i min omgivning) har jag en önskan om att i möjligaste mån alltid...
Svar
18
· Visningar
1 846
Senast: Tora
·
Hästvård Lite allmän undran om vad som händer efter ett fånganfall har jag. Hästen får ett väldigt kraftigt fånganfall, riktigt dålig var den...
Svar
9
· Visningar
1 565
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Jag och Pållens ska flytta från Umeå till Skåne, lastbilen är bokad och jag har lite smått panik över bristen på kontroll när jag inte...
Svar
10
· Visningar
2 041
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama