Sandra78

Trådstartare
Min häst har pga sjukdom kissat ner halva boxen varje natt och så legat och gnuggat ena bakhasen i det... Pga att hon har så himla lång päls så missade jag att hon hade börjat få ett liggsår. Nu har hon ju fått medicin för kisseriet (och pälsen, hon har cushings) men liggsåret får jag inte bukt med :crazy:

Det är svampigt och möjligtvis lite infekterat, stort som en enkrona, väldigt ytligt, någon millimeter djupt precis i mitten där jag gissar att det är infekterat.

Törs man använda väteperoxid? Känns som att det skulle behöva rensas upp... Jag har klippt pälsen runt om så att det ska få luft, och det skaver inte mer på det nu i och med att kissproblemet är löst.

Sv: Liggsår

Jag vet inte vad som är bäst att hålla det rent med, men du kanske måste göra en Tjockare bädd så att hon inte skaver upp det ?

Hej från Hambo

Min pålla få sånt när han har för lite spån i boxen, då har han kommit ner på betongen när han har lagt sig ner. När han har fått sånt liggsår så har jag alltid rengjort med jodopax och sen satt på aleo vera gel som påskyndar läkningen för sår bl.a varje dag. Då är det borta inom en vecka.
Men jag har ju alltid upptäckt det snabbt, så det har ju aldrig varat eller blivit infekterat.
Du måste ju helt klart rengöra det, vad som är bäst att rengöra med vet jag inte. Men jag kan tipsa om aleo vera gel och aleo vera sårspray. Sårsprayen rengör och gelen påskyndar läkningen.

väteperoxid riskerar du att bleka pälsen med, så att det växer ut vita hår senare. Använd klorhexidinsprit eller något annat desinficerande.

Problemet var att hon kissade ungefär 4 gånger i timmen, och trots att hon har en box på 4*5 meter envist la sig precis där hon kissade. Gick liksom inte att bygga på med så mycket strö att hon inte kissade igenom bädden när hon kissade på en och samma fläck.
Nu när kisseriet är under kontroll så är det inga problem längre, så såret blir ju inte större, men det kommer inte att läka bra om jag inte gör nåt åt det.

Det skulle inte vara hela världen om det blev lite fler vita hår, hellre det än onda sår.
Men jag ska prova med klorhexidin, tack för tipset :bow:
Annars brukar man ju upptäcka sår på en gång och då har jag hittills klarat mig med vatten och ev tvål, men det här behöver rejälare grejer.

Kolla så att det verkligen är en riktig aloe vera-produkt du använder, och inte något jox med 0,002% aloe vera bara.

Tänkte vara tipsa om hasskydd. Vi hade en häst som alltid lyckades skava bort pälsen på en has, hur mycket bädd han än hade (förstår inte!) och det löste sig genom att använda hasskydd på natten. Inget skav, inget risk för sår :)

Kan ju vara något när såret är läkt om du anser att det kan behövas även om kisseriet är minskat :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Svullen över ögonen
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka