Levande föda, akvarie

NagelacksBeroende

Trådstartare
Är det "normalt" att ha vissa fiskar i ett akvarium för att man vill att dom ska ätas upp?
För att man vill att fiskarna ska få yngel och för att dom andra fiskarna ska få levande föda.

Jag har aldrig hört något om det förut (men å andra sidan är jag inte särskilt akvarieintresserad).
I mitt huvud låter det elakt, att födas upp och sedan kanske stressas över att andra i akvariumet vill käka upp än hela tiden?

Sv: Levande föda, akvarie

Fast så är det ju i naturen också. Jag har inga fiskar på det sättet, men däremot har jag en del som äter räkyngel om de får syn på dem. Jag har inte räkorna för att de ska bli mat, utan för att de är fina, men hellre att andra fiskar äter upp dem som yngel, än att jag blir tvungen att fånga dem och avliva dem som vuxna. Det funkar ju inte om de bara blir fler och fler, på nåt sätt måste man begränsa antalet.

Men i naturen är det ju betydligt större...
Tyckte det var konstigt bara att vilja ha fiskar enbart för att dom ska ätas upp, inte för att man vill ha dom för att dom är fina t ex.

Senast ändrad:

...men det är ju bra mycket snällare än vår köttindustri till exempel.

Du vet att din foderfisk har haft ett bra liv och det är kanske inte alls säkert att fodret du köper till dina fiskar annars består av föredetta lyckliga fiskar.

Man får också tänka på att man ska föda upp foderfiskar som är lagom stora för att bli uppätna direkt, och att fisken som ska äta är hungrig. Då tar man bara foderfisken i håven och släpper ner den och sen är den borta. Det går väldigt snabbt :) Vet inte hur man ska göra det humanare än så? Ska fisken dödas innan blir det ju mycket bökigare.

Det har jag aldrig sagt något om, det hade jag tyckt var helt okej! :) Alltså att föda upp fiskar själv och sedan använda dom som föda. Det är klart att det är bra att veta hur dom har haft det och så.

Det enda jag reagerade över var att föda upp foderfiskarna i SAMMA akvarie som dom som ska ha dom som mat sedan. Då är dom ju under "hot" hela tiden (och visst att det är så i det naturliga, men där är det ju betydligt större, så att man kan simma undan, och kanske gömma sig bra. Jag vet ju inte hur bra inrett akvariumet är, så att det finns möjlighet till gömställen och sånt heller.)

Jaha det förstod jag inte. Då håller jag med dig, en stressad fisk är förstås ingen lycklig fisk och ingen guppy känner sig säker tillsammans med en öronål tillexempel.

Men är detta vanligt tror du? Jag tror att i vanliga fall hade foderfisken hunnit ta slut innan de hann föröka sig?
Hur ser du på oönskade yngel som man låter gå tillsammans med sina föräldrar så att de på så sätt blir levandeföda?

Jag har ingen aning, jag fick höra att en person tänkte göra sådär bara och undrade om folk verkligen gör så... För det tyckte jag inte lät så bra isåfall. Tolkade det som så att denna fisk (jag har ingen aning om vad det var) bara åt upp ynglena, för att dom "vuxna fiskarna" var för stora för den att äta.

Om fisken stressas och så, så känns det inte som om anledningen till det spelar någon roll? Alltså oönskad eller inte så mår man väl lika dåligt. Men vad man annars gör med oönskade yngel vet jag inte, eftersom jag inte kan något om dom. Men är det det sättet som är det "bästa", så är det väl okej liksom. Klart man kanske kan ta upp dom och avliva (hur man nu avlivar en fisk...) dom, men det känns som om det kanske är mer stressande än att bli uppäten. Jag vet inte.

Sant! Mår fisken dåligt, spelar det ju ingen roll hur det går till väga.

Men jag gjorde nämligen så... tar inte ut mina yngel för att jag vill inte ha dem och fiskarna förökar ju sig hela tiden. Men, tji fick jag för inte tänkte mina guppys äta upp några yngel. Ynglena var inte ens rädda för de stora fiskarna :eek: simmade framför dom och allt. En enda dräktig guppy har nu resulterat i över hundra vuxna fiskar. Och jag fick helt enkelt köpa mig ett till akvarium och dela upp dem i honor och hanar. :p (Jag kan nämligen inte med att avliva friska djur.)

Jag antar att yngel är rätt hårt ansatta i naturen också, det är inte många som klarar sig. Och även de som vill ha kvar sina yngel och bara vill ha kvar "de bästa" låter dem gå i samma akvarium fast med ordentlig växtlighet så att de kan gömma sig. Det verkar vara så det går till hos hobbyakvarister iallafall.

Men det låter verkligen konstigt att man har foderfisken tillsammans med fisken som ska äta dem annars. Att man avsiktligt släpper ner ett gäng foderfiskar och tror att de ska kunna etablera sig. Jag tror inte det är vanligt, någon annan mer insatt i ämnet kanske har ett bättre svar till dig.

Förövrigt avlivar man småfisk genom att ta upp och krossa dem, stora fiskar har jag för mig att man slår hårt i huvudet och sticker en kniv rätt in i hjärnan. Finns typ inget snyggt sätt att avliva en fisk :( Vet inte vad som är bäst själv, att låta ynglena bli uppätna eller avliva dem. Dessutom är det ganska svårt att få upp små, små yngel ur ett akvarium. Känns som man iallfall ger dem en chans om man låter dem går kvar medans chansen är noll om man avlivar dem.

Senast ändrad:

:rofl:

Jag kan inte heller med detta med att låta de större äta upp små yngel :D
Nu har jag blivit tvungen att köpa ett till akvarium och har alla yngel där i, snart svämmar det över med en massa svärdbärare. Några har vuxit sig stora så jag kunnat sätta tillbaka dem i det stor akvariet men vad ska jag göra av alla andra :crazy:
Frågade på ett zoo men de ville ha dem först när de var lite större och hos mig blir det bara fler och fler :angel:

Haha, det blir ännu ett till akvarium för dig låter det som ;) Så kan du flytta över alla honorna dit! :p

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag känner och tänker allt som man inte får känna eller tänka. Eller inte ska iallafall. Tillexempel så vill jag så jävla gärna kunna ha...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 925
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV