Sv: Levande föda, akvarie
Sant! Mår fisken dåligt, spelar det ju ingen roll hur det går till väga.
Men jag gjorde nämligen så... tar inte ut mina yngel för att jag vill inte ha dem och fiskarna förökar ju sig
hela tiden. Men, tji fick jag för inte tänkte mina guppys äta upp några yngel. Ynglena var inte ens rädda för de stora fiskarna
simmade framför dom och allt.
En enda dräktig guppy har nu resulterat i över hundra vuxna fiskar. Och jag fick helt enkelt köpa mig ett till akvarium och dela upp dem i honor och hanar.
(Jag kan nämligen inte med att avliva friska djur.)
Jag antar att yngel är rätt hårt ansatta i naturen också, det är inte många som klarar sig. Och även de som vill ha kvar sina yngel och bara vill ha kvar "de bästa" låter dem gå i samma akvarium fast med ordentlig växtlighet så att de kan gömma sig. Det verkar vara så det går till hos hobbyakvarister iallafall.
Men det låter verkligen konstigt att man har foderfisken tillsammans med fisken som ska äta dem annars. Att man avsiktligt släpper ner ett gäng foderfiskar och tror att de ska kunna etablera sig. Jag
tror inte det är vanligt, någon annan mer insatt i ämnet kanske har ett bättre svar till dig.
Förövrigt avlivar man småfisk genom att ta upp och krossa dem, stora fiskar
har jag för mig att man slår hårt i huvudet och sticker en kniv rätt in i hjärnan. Finns typ inget snyggt sätt att avliva en fisk
Vet inte vad som är bäst själv, att låta ynglena bli uppätna eller avliva dem. Dessutom är det ganska svårt att få upp små, små yngel ur ett akvarium. Känns som man iallfall ger dem en chans om man låter dem går kvar medans chansen är noll om man avlivar dem.