Ledarproblem

acj

Trådstartare
Har efter nästan 30 år med bl a allergiska barn tagit tag i ridningen igen sedan cirka ett halvår tillbaka. (Inser nu att jag väl egentligen inte kunde så väldigt mycket när jag höll på med hästar i tonåren så får väl räknas som nästintill nybörjare.) Rider en gång i veckan på ridskola samt 1-2 ggr/vecka tillsammans med en god vän som är mycket hästvan och behöver hjälp med att motionera sitt 20 år gamla sto. Nu till mitt problem: På ridskolan är det inga större bekymmer - bara att kämpa på i vanlig ridlektionsordning. Däremot har jag ledarskapsproblem med privathästen. Inte särskilt besvärligt med våra skogssvängar, har också börjat med en del uppmjukningsövningar (skänkelvikningar, bak-/framdelsvändningar mm) enligt metoden att använda i första hand sitsen (rätt sittben osv) och bara skänklar och tyglar som förstärkning och det går ganska bra. Däremot väldigt svårt att känna att jag har kontroll över i första hand galoppen. Svårt att fatta rätt galopp, också svårt att få den hastighet jag vill och att få stopp på henne(!!!) när jag vill. I helgen skulle jag rida ut själv med henne. Gick bra att ta in henne, borsta, sadla, benskydd. Men tränsa var totalt omöjligt. Hon knep ihop munnen eller kastade med huvudet så jag hade inte en chans. Försökte med alla knep - givetvis att hantera träns mm rätt men även mutor, att bli sträng (men inte arg), flytta ut henne från boxen till stallgången mm mm men inget hjälpte. Fick ge upp efter trekvart och släppa ut henne igen. Känner att hon inte ser mig som ledare på rätt sätt. Vad göra för att förstärka min position? Några tips?

Sv: Ledarproblem

I första hand, ta hjälp av ägaren. Se till att hon är med dig ett par gånger, så hon kan se hur sin häste beter sig mot dig, ge dig tips. Samt att du kan få se hur hon själv gör mot hästen.

Jo, jag har ju oftast ägaren med i stallet. För det mesta gör hon iordning sin yngre häst medan jag sköter den äldre. Tyvärr har det ofta blivit så att hon tränsat båda hästarna medan jag hämtat benskydd mm. Självklart har jag också tränsat stoet ibland och för det mesta har det fungerat bra. De gånger det inte fungerat har min goda vän helt sonika bara gjort det själv. Helst skulle jag ha velat ha det så att hon stått bredvid medan jag gjort det men det har inte riktigt varit läge att säga hur jag vill ha det.

Tack i alla fall för tipset, ska försöka fortsätta jobba på för att bli en så bra ledare jag kan.

Galopproblemet är inte ett ledarskapsproblem utan ett ridproblem. Se om det inte finns möjlighet att få hjälp med ridlektioner.
När det gäller tränsning så har jag själv för vana att alltid ge hästen en sockerbit med vänsterhanden samtidigt som jag för in tränset i munnen vilket gör att mina hästar själva sträcker fram huvudet och gapar. Har du en svårtränsad häst så för högerhanden som håller nackstycket mellan öronen på hästen. Sänker den inte självmant och du inte når så prova lägga tyglarna längst upp i nacken och sätt tryck som du lättar vid minsta tendens att sänka sig. I västa fall får du annars ha hästen i stallgången fastsatt i nackstycket på grimman och där tränsa hästen. Att föra in fingret vid lanerna i hästens mun får den garanterat att gapa men själv föredrar jag sockerbitsmetoden.
Lycka till!

Jo, jag tar ju ridlektioner en gång i veckan sedan ett par månader tillbaka. M a o är det väl bara att öva vidare och kanske lugna ner mig och inte ha så höga krav på att lära mig så fort.

Betr tränsningsproblemen så ska jag testa knepet med sockerbit eller något annat gott och se om det hjälper. Det här med att sticka in fingrarna vid lanerna och likaså att ta ut henne i stallgången har jag provat utan framgång. Det här med att lägga tyglarna över nacken som du beskriver har jag testat men har nog inte riktigt rätt teknik och eftersom jag egentligen är i kortaste laget för hästen är det svårt att nå. Men som sagt, godisknepet ska jag absolut testa.

Tack! :idea:

Är så nöjd...

Tack för tipset med mutgodis - funkade perfekt! Har inte haft några som helst problem sedan förra veckan när jag började med godis. Har också jobbat hårt ute för att få henne att bli mer lyhörd för vad jag vill att hon ska göra. Mycket halter, sansad trav, mycket böjningar mm mm och just nu känns det kanonbra. Kommer säkert andra motgångar så småningom men det gäller väl att njuta när det går bra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka