Har efter nästan 30 år med bl a allergiska barn tagit tag i ridningen igen sedan cirka ett halvår tillbaka. (Inser nu att jag väl egentligen inte kunde så väldigt mycket när jag höll på med hästar i tonåren så får väl räknas som nästintill nybörjare.) Rider en gång i veckan på ridskola samt 1-2 ggr/vecka tillsammans med en god vän som är mycket hästvan och behöver hjälp med att motionera sitt 20 år gamla sto. Nu till mitt problem: På ridskolan är det inga större bekymmer - bara att kämpa på i vanlig ridlektionsordning. Däremot har jag ledarskapsproblem med privathästen. Inte särskilt besvärligt med våra skogssvängar, har också börjat med en del uppmjukningsövningar (skänkelvikningar, bak-/framdelsvändningar mm) enligt metoden att använda i första hand sitsen (rätt sittben osv) och bara skänklar och tyglar som förstärkning och det går ganska bra. Däremot väldigt svårt att känna att jag har kontroll över i första hand galoppen. Svårt att fatta rätt galopp, också svårt att få den hastighet jag vill och att få stopp på henne(!!!) när jag vill. I helgen skulle jag rida ut själv med henne. Gick bra att ta in henne, borsta, sadla, benskydd. Men tränsa var totalt omöjligt. Hon knep ihop munnen eller kastade med huvudet så jag hade inte en chans. Försökte med alla knep - givetvis att hantera träns mm rätt men även mutor, att bli sträng (men inte arg), flytta ut henne från boxen till stallgången mm mm men inget hjälpte. Fick ge upp efter trekvart och släppa ut henne igen. Känner att hon inte ser mig som ledare på rätt sätt. Vad göra för att förstärka min position? Några tips?