Le Champ Ask ur avel tsv.

Sv: Le Champ Ask ur avel tsv.

Vad tråkigt, hoppas att det blir en bättring på det hela... Kan de inte prova att göra som de gjorde på Rosvelt? Att bara seminera med honom på stationen? Man kan ju hoppas!

Verkligen tråkiga nyheter för både hingstägare o stoägare!!!

Vad jag fattar så är han bara 3 år, och det är ju knappast första gången i världhistorien som en 3-årshingst har problem med sperma.

Vad tråkigt, hoppas att det blir en bättring på det hela... Kan de inte prova att göra som de gjorde på Rosvelt? Att bara seminera med honom på stationen? Man kan ju hoppas!

Det verkade ju inte fungera på hemmastationen heller.

Men nu kommer nästa fråga till er som är seminkunniga:
(med reservation för att jag kommer ihåg siffrorna)
Quaterback bet ca 1300 ston på 2 år
Ampere förbokad till 700 ston enligt reklamen
Diarado bet. 550 ston ifjol, används inte på TAI i år, eftersom man vill splitta sperman så mycket som möjligt. (Vid TAI måste man ju skicka större dos så att tillräckligt många simmare finns kvar vid framkomsten.)
Obs! vet att dessa siffror är utspridda över alla förbund som godkänner hingstarna.
Så var ligger den teoretiska gränsen för hur många ston en hingst kan användas till som har minst medelgod sperma på TAI.
Vid 500 sto scenariot/hingst så skulle det ju räcka med 10 hingstar för SWBs behov.:rofl::rofl:
Inget jag någonsin skulle rekommendera från rent genetisk synpunkt, men det har ju tidigare säsonger varit flera hingstar som använts till ungefär 5% av de svenska stona årligen. Var går gränsen? I de flesta fall är ju dessa ultra poppishingstar helt nya i aveln och man har inte en cluedo till hur de kommer att förärva sig.

Det verkade ju inte fungera på hemmastationen heller.

Men nu kommer nästa fråga till er som är seminkunniga:
(med reservation för att jag kommer ihåg siffrorna)
Quaterback bet ca 1300 ston på 2 år
Ampere förbokad till 700 ston enligt reklamen
Diarado bet. 550 ston ifjol, används inte på TAI i år, eftersom man vill splitta sperman så mycket som möjligt. (Vid TAI måste man ju skicka större dos så att tillräckligt många simmare finns kvar vid framkomsten.)
.

:eek::eek:

Jisses!!
Blir det inte dålig marknadsvärde om mana avlar tusenbröder???:confused:
Finns det inga begränsningar på ridhästarna?

AM

En annan reflektion jag gjort i år när man ser mönstret i att sälja sperma per dos är att, hur mycket pengar är stoägare beredd att betala per dos?

Hur många stoägare frågar sedan efter den garanterade mängden levande spermier när dem beställer dessa hutlöst dyra doser?

Fick höra av en dansk bekant i dag att Le Champ Ask är steril pga ett genfel, det ska till ett mirakel om han ska bli fertil, och inget sto blev dräktigt i år.

Hur fungerar det om han är inköpt för avel, det är ju inte småpengar det handlar om direkt, kan köpet gå tillbaka om han inte är fertil?

Fick höra av en dansk bekant i dag att Le Champ Ask är steril pga ett genfel, det ska till ett mirakel om han ska bli fertil, och inget sto blev dräktigt i år.

Hur fungerar det om han är inköpt för avel, det är ju inte småpengar det handlar om direkt, kan köpet gå tillbaka om han inte är fertil?

Det var ett liknande fall i Tyskland för ett par år sedan. Där gick köpet tillbaka pga att hingsten var infertil, hingsten var köpt på auktion vid en körung.

En annan reflektion jag gjort i år när man ser mönstret i att sälja sperma per dos är att, hur mycket pengar är stoägare beredd att betala per dos?

Hur många stoägare frågar sedan efter den garanterade mängden levande spermier när dem beställer dessa hutlöst dyra doser?

Inte tillräckligt många, tror jag, tyvärr.:crazy:

Liknande trådar

Avel Då är det snart dags för Herning, som visas på clipmyhorse. det blir mycket att titta på :) Wednesday, 08.03.2017 17:00 - Arena M...
Svar
2
· Visningar
840
Avel Hittade detta precis på Celles sida. En av de "stora" är borta. :( Han drabbades av kolik och blev 27 år...
Svar
15
· Visningar
2 257
Senast: Kiraya
·
C
Avel Charming Boy 1206 Charming Boy, som godkändes vid årets bruksprov, tas nu ur avel då han visar EAV-virus i sin sperma. Hingsten...
Svar
6
· Visningar
2 277
Senast: Concett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) 3-årige hingsten Le Champ Ask, som i våras togs ur avel på grund av dålig spermakvalitet, får ingen avelskarriär. Hingsten...
Svar
0
· Visningar
729
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka