Lastträning (ännu en av desa trådar;))

E

emelit

Okay, lastträningen ser hittills ut så här:

-Häst gick inte in alls.
-Häst fick backa långa stärckor, alls inte aggressivt beteende av hanteraren (jag) utan han fick helt enkelt backa, rakt, fint och prydligt
-Häst började låta sig övertalas
-Häst gick in i transporten och tuggade lite havre, men gick sedan ut igen, lika fort som han gick in. Han kastar sig inte ut, utan tar ett par långa kliv baklänges och så vips är han ute.

Nu är alltså problemet att han inte vill stå kvar tills jag säger att han ska gå ut! Han får havre (belöningen) direkt när han kommer in, eftersom krubban hänger där. Jag funderar på hur jag ska göra härnäst. Kanske ska jag låta honom stå några sekunder där inne, innan jag ger honom havren (belöningen)?
Transporten har inga bommar, ännu. Men jag tänkte lära honom att stå kvar fint först.
Så fort någon lägger en hand på rumpan på honom så backar han ut igen.

Eller jag kanske bara ska fortsätta lasta honom på det här viset, när han backar ut så står jag kvar inne i transporten med repet i handen, sen är det bara att dra in honom igen. Han kanske inser snart att det är mycket bekvämare att stå kvar tills havren är slut, eller tills jag säger åt honom att han får gå ut?

Give me tips!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lastträning (ännu en av desa trådar;))

Jör så här, lär han komando för att backa! Ta inte in hästen hela vägen in i början, utan stanna en bit in och vänta en liten stund, det viktigaste är dock att ditt backkomando kommer innan hästen själv börjar backa.
Jag brukar peta lite lätt på bogen och säga "backa".
Sedan kan du gör alikadant när du har hästen hela vägen inne, var noga med att du hela tiden är före hästen, så den backa på ditt komando och inte sitt eget.
Försök sedan att säga "NEJ", när hästen backar på eget insiviativ, vissa hästar reagerar dircekt och stannar till, vissa behöver man hålla lite grann i grimskaftet för att de ska reagera. Stannar hästen och slutar backa (även om den har backat ett par steg) så BERÖM! Be hästen gå fram igen, vänta en kost stund och backa sedan ut hästen igen.
Det är inte alla gånger hästen reagerar över "NEJ" men det brukar bli oftare och oftare.
Detta fungerar på våra hästar, och det är bla det våran svårlastade häst lär sig just nu (igen), och hon stannar till ganska så ofta när man säger "NEJ", och när man ber de att backa så kan de i bland se lite fundersamma ut "får jag backa nu?", och brukar backa ut lungt.

Nja, säger man NEJ och håller lätt i grimskaftet så höjer han huvudet oroande högt (slår ju nästan i skallen i taket) och fortsätter backa ur. Han blir aldrig panikslagen, men man märker att han inte riktigt gillar att vara i transporten, än.
Backa kan han ju. Rakt och prydligt, och på mitt kommando. Det övade vi på mycket medans han fortfarande itne vill gå in i transporten. Det blev långa backvägar, så backa kan han.

Emelit, jag övar precis enligt din princip, och min åsikt är att så länge hästen visar tendens att backa ut "snabbt" eller snabbare än du skulle vilja i detta läge, så är han inte riktigt trygg ännu utan vill ha "koll" på att flyktvägen (ut ur trailern) fortfarande existerar. Tror därför du ska lugna dig och inte frestas att gå för fort fram.

ang att backa:
Eftersom han går in i trailern, gå tillbaks några steg, så att det inte ALLTID handlar om att gå hela vägen in. På DITT beslut, ha gånger då han endast ska gå upp för rampen, sen stå stilla. sen backa på ditt komando. sen kanske HALVA in i trailern. sen stå stilla, sen backa på ditt kommando. Då blir det ytterligare MINDRE om att gå till nån "särskild punkt" och handlar mindre om trailern i sig, och mer om ditt och hans sammarbete, under DIN ledning.

I detta stadiet bidrar det även till att "jämna ut" hästens ide runt lastning, dvs det som kanske känns jobbigt för hästen, dvs att gå hela vägen in i trailern, "jämnar ut sig" i det att det inte är alla gånger det handlar om just det.

hoppas du förstår hur jag menar.

Mackan/ som har HÖGA krav runt lasträningen av sin unghäst i det att målet är att kunna åka själv och lasta själv i framtiden, och som befinner sig ungerfär i samma stadie, men som ser framsteg stadigt, om än det sker i långsamt tempo.... ;)

Aaah, tack för tipset :)
Han går ju in, om än med lite övertalning, han vinglar lite på vägen in liksom. Tar några steg åt sidan ibland och så. Tänkte att det är kanske också ett tecken på att ända in i transporten är ett lite för högt satt mål ännu. Han ska kanske hellre kunna gå en bit, alldeles utan att tveka, och alldeles rakt. Och abcka på MITT kommando.
Ska genast testa ditt tips :)

Mitt mål är för övrigt samma som ditt :D

Senast ändrad av en moderator:

Vad bra att du tror att du har användning av mina tips!

Tror för övrigt att du gör rätt antaganden i din observation av din häst, som sagt är ju största felet man gör ofta att höja kraven för snabbt, när det väl börjar bli framsteg, och allt handlar om att hästen då ska in "hela" vägen, och sen får man bakslag.

Tycker det bästa med metoden också är att du i princip aldrig "förlorar" under ett last tränings pass, därför att du jobbar under täckmantel "backa på kommando" och det i sig väcker viljan att gå fram hos hästen, och det blir en "belöning". Så länge det aldrig handlar om en dragkamp för att dra/tvinga hästen framåt in i trailern, så har du aldrig som jag ser det förlorat en övning utan du anpassar den efter omständigheterna och enligt dina och hästens villkor den dan. Har hittills inte råkat ut för några bakslag enligt principen, snarare har det gått framåt mer och mer, särskilt när det varit några dagars paus sen sista lyckade, positiva lastnings övningen...

Hoppas det funkar, och som sagt, jag tror du är på helt rätt väg.
Vi får jämföra våra historier sen! :D

Haha, ja det får vi göra :D
Saken är den att jag utövade inte denna metoden från första början, fick givetvis bakslag direkt och kännde mig värdelös på hästhantering.
Vi provade alla beprövade knep, linor, spö (nej vi slog aldrig hästen) och nån slags lastningssele. Men givetvis fungerade dessa knep EN gång och sedan aldrig mer.
Tur som helskotta att man har en sådan förlåtande häst! :)
Men så kom jag över en alldeles ypperlig artikel som beskrev just denna metod, gick ut för att pröva. Och hästkraken gick in efter några långa backningar :eek:
Helt klart en fungerade metod :bow:
Det bästa med hästen min är att han alltid svarar på mina signaler. Han stänger aldrig av. Det kunde min ponny göra, det var lite läskigt, att inte få kontakt.

som sagt, jag vet exakt vilken metod och källan du använder, och över efter precis samma. Tycker den är kanon och dessutom så är det ju helt logiskt!

som sagt: vill gärna höra hur det går för dig, pm:a gärna så kan vi utbyta lite erfarenheter på det "dagliga planet" runt detta ämne :D

Vi behöver vara tre man för att lasta min häst.
En som står och håller en lina bara på ena sidan, en annan som står och går på honom bakifrån som också har en lina på andra sidan och en som håller i hästen.

Har övat en hel del på att vänta ut honom och få honom trygg men han är skitsmart. "Daltar" man med honom så går han aldrig in. Och efter en stund tröttnar han, då går han inte närmare än 10 meter från transporten!

Han har varit riktigt rädd för att gå in i transporten, som liten fick han en kvast i rumpan för att gå in och så har han ramlat en gång och blivit hängandes.
Han blir lite nervös innan man åker men sedan så står han som ett ljus.

Nu sist så hoppade han bakåt från rampen för att jag "råkade" ge honom chansen, sedan testade han samma sak igen och igen tills jag fick kordinationer var jag skulle stå och så gick han in direkt utan att blinka.
Han är inte det minsta nervös utanför transporten utan han testar mest.

Så är min häst i alla fall...

Sedan hoppas jag på att ju mer jag åker med honom ju lättare ska det bli att lasta såklart.
Han gillar det inte men han går med på det liksom.

Nu har jag inte orkat läsa alla inläggen p ga den sena timman. Men jag ville bara tillägga att jag har ett kommando för "stå still".

Detta tränar jag först på marken med hästen i grimma, att den ska följa mig när jag går på mitt kommando. smack, smack. Sen att det går att backa på kommando,, back, back. Och nu till det viktiga stå still "stilla".
Då kan jag med min röst och kanske ett lite tag i grimskaftet få hästen att stanna hos mig på kommando inne i trailern

natti natti/ Sofia

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 057
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 741
Senast: Ninnurur
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
406
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama