Lasta UR är problemet - inte in

H

helenag

Skulle vara tacksam för tips när det gäller lastnings problem. Alla trådar jag ser gäller hästar som är svåra att få IN. Men mitt problem är att hästen får panikbråttom ut. Han går in helt OK, är lugn när man åker, står och nappar hö ur nätet etc. Men när man ska lasta ur får han panik och börjar kasta sig, sparka etc. Till saken hör att han har tränats för galopp så det här är nog kanske tyvärr ett start box problem han har är jag rädd... Men han är bara 4 år och har inte åkt trailer mer än ett par gånger (bara lastbil tidigare), så jag vill och hoppas tro att detta går att fixa på något sätt. Vad har ni för tips? Jag tänkte urlastning fram, och öva honom att bara gå rakt igenom osv, innan man börjar stänga igen och bomma för etc, kanske skulle funka? Andra tips? Kanske tycker han att det är trångt? Han är ganska stor, 1.70, och om han har lite start box fobi så kanske det är det som är grejen? men då borde han ju inte gå in över huvud taget, och bråka när man kör etc, men det gör han ju inte, det är bara när man ska lasta ut som det blir så här. Vill verkligen ta i tu med och få bort det här obehagliga problemet så att han inte får vatten på sin kvarn i fråga om obehagliga upplevelser.

Sv: Lasta UR är problemet - inte in

Jag tror att det kan vara åt det hållet som du själv säger - startboxminnen. Mitt fullblod beter sig på samma sätt när hon ska lastas ur, hon vill gärna (och gör det! :devil:) vända sig om och gå ut framåt istället för att backa.

Min erfarenhet av fronturlastning och galopptränade hästar är att de gärna "startar" ur trailern och försöker springa ut. Det blir liksom ännu mer startboxkänsla, att gå in och sedan rakt ut. Det är nästan att be om problem...

Hade jag en trailer skulle jag träna min dam att backa ut, men eftersom jag bara hyr när vi ska ut och åka så har ingen direkt träning blivit av. Men det är nog träning, träning, träning som gäller. :smirk:

Hur får du din kanon kula att lugna sig och vänta på att bli utsläppt? Jag har skräck att han ska hoppa och explodera inne i trailern och totalt få panik där inne i väntan på att man ska ta loss bommen och låta honom få gå ut....det blir ett sånt spännings moment när man fäller ner bak lämmen på trailern och sen ska stå och mixtra med att ta loss bak bommen etc. Hur gör jag för att totalt avdramatisera hela urlastnings momentet?

Tror inte heller på fronturlastning på en "startboxhäst", blir nog för likt startboxen. Det finns släp som har dörrar innanför lämmen (vissa ume vet jag). Kanske testa med en sån, öppna lämmen och sen helt enkelt(....) ha is i magen och vänta en stund innan du öppnar dörren. En dörr bakom är ju lite stadigare än en bom om dom försöker kasta sig. Vi hade en häst som hade så bråttom ut, och hon lugnade sig efter ett tag. Hon fick helt enkelt leva rövare en stund för sig själv, tills hon upptäckte att det inte var nån fara. Man kan testa att ge dom lite god mat efter att lämmen föllts ner också, kan funka om hästen är av matglad typ!

Ingen startboxhäst visserligen, men vi hade samma problem med en av våra hästar tidigare.

Det var rent läskigt så snabbt han kastade sig ut och det fanns ingen chans att hålla emot eller få honom att gå lugnt. Hade vi inte haft bommar där bak i släpet skulle det varit förenat med livsfara att öppna lämmen. Det var det iofs nästan ändå, han hoppade, stegrade, satte sig på bommen och levde allmänt rövare tills det var öppet då han kom ut som skjuten ur en kanon. Fick många otrevliga råd om allt mellan att öppna lämmen mot en vägg, ner mot ett dike eller stor vattensamling, kvastar i röven och gud vet vad, för att ge hästen en minnesbeta. Dessa idiotråd provade vi naturligtvis aldrig.

Sen kom vi på knepet, med denna häst i alla fall. Det kom av sig självt när vi för 13-14 år sedan började lära alla våra hästar att bli inskickade i släpet istället för att vi ledde in dem. Då fick de nämligen även gå(backa) ut själva.

Att vi började med detta var av ren lathet. Vi hade så lite bete hemma på den tiden att vi fick låna en hage nån km bort. Dock räckte inte betet så länge så vi fick alternera mellan hagarna några veckor i taget så det hann växa upp. Det var ett fasligt jobb att leda både unghästar och vuxna fram o. tillbaks så vi började köra dem med släpet. En dag knallade en av unghästarna in så fort vi kört in släpet i hagen och öppnat lämmen. Jäkligt praktiskt tyckte vi och satte igång att träna :D

Just denna kanonkulan tog vi etappvis. Upp på lämmen några steg och sen backa ner, upp igen och backa ner. Efter ett tag stod hästen med framhovarna inne i släpet och vi backade ut, in igen lite längre och backa ut. Vi tyckte att vi tränade lastning och kom efter ett tag på :idea: att vi fick urlastningen "på köpet".
Det blev väl ett 30-40tal gånger innan hästen stod helt inne och fick lite godis av en medhjälpare där fram. Då hade hästen backat ut så många gånger längre och längre innefrån släpet att han backade ut helt lugnt med grimskaftet hängandes om halsen.

Nästa gång vi skulle köra från betet upprepade vi proceduren, in en bit och backa ut en 5-6 gånger bara för att kolla att han mindes och det gick lugnt och fint.

Jag hade aldrig några problem med den hästen i fortsättningen. Åkte själv med honom många gånger. Ledde upp honom på rampen och lade grimskaftet över halsen, han gick in och där fanns en krubba med lite godis i. Jag kunde i lugn och ro sätta för bommen och stänga baklämmen för att sen gå runt och koppla fast honom.

Urlastningen i motsatt ordning, koppla loss och grimskaftet över halsen, öppna lämmen, ställde mig vid sidan av lämmen och öppnade bommen och sa varsågod. Hästen knallade lugnt ut och jag noppade till mig grimskaftet över halsen när han passerade. Efter en tid var han så cool att han väntade på att jag skulle rycka lite lätt i svansen när jag sa varsågod, innan han började gå ut :D

Hej Moniq,
Jag skulle bara vilja tacka dig oändligt för denna utförliga redogörelse och tips. Har helt enkelt inte slagit mig, det är fantastiskt vad fråga andra om råd kan göra för en. Jag ska absolut testa detta, det låter både vettigt och metodiskt och man får en chans att avdramatisera "det stora ögonblicket" när man ska öppna och lasta ur och hästen står och laddar, genom att göra det succesivt så som du föreslår. Min häst är en ypperligt intelligent herre med gott självförtroende, så jag tror att detta definitivt kan ligga åt hans håll "mentalt" sätt träningsmässigt. Kan inte tacka dig nog för detta tips - TUSEN millioner gånger tack. Evigt tacksam! Kram på dig!

Alltid roligt om man kan komma med något matnyttigt tips :D

Hoppas det går bra och ha inte för bråttom.

Jätte bra!Precis så har jag tränat mitt sto.Hon går in helt själv medan jag står på sidan.Visserligen har det tagit längre tid för mig än 40ggr.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 084
Senast: Migo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 521
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar