lära travare att bära upp sig själv

Falkenrally

Trådstartare
hej jag har då en fd travare på snart 7 år.
hur gör jag för att få henne att bära upp sig istället för att skjuta på??
hon kan skritta lugnt och trava lugnt.
jag brukar göra halter/halvhalter och pendla mellan skritt och trav. men ändå så skjuter hon på iställe för att lägga bakbenen under sig och få bättre balans hon är väldigt unghästvinglig och kräver jätte mycket.

jag har inte tillgång till instruktör för den jag rider hos 2 ggr i veckan (ingår i min hästskötarutbildning) är så emot travare.

sen så är hon lite stel i högra sidan och jag försöker få henne att böja sig till vänster genom att rida runt träd i vänster varv brukar funka bra.

sen så undrar jag vad jag ska ha för bett till henne hon har ett pessoa tredelat och ett rakt med fasta ringar men hon drar ner huvudet och vägrar lyssna. kanske hon inte trivs med dom betten men vad ska jag ha då?? å e så förvirrad:confused:

har ni några bra övningar att dela med er alla förslag är välkomna

tack på förhand

Sv: lära travare att bära upp sig själv

Om jag vore du så skulle jag prova med ett vanligt tredelat bett.
De flesta hästar brukar tycka att de är behagliga och det kan också vara så att hon tycker att bettet är för tjockt och vill ha ett smalare, hon kanske har en väldigt liten mun och kommer inte plats med så mycket i den.

För att hästen ska kunna bära sig uppåt måste den hitta sin balans bakifrån och fram, först då får du hästen att trampa under sig och den kan först då bära sig uppåt.

Vad trist med en tränare som är emot travare :mad:
Tyvärr är det rätt vanligt...

Tycker du ska fortsätta som du gör, ta det lugnt och låt det ta tid. Skritta mycket på lång tygel och låt henne hitta balansen i skritt innan du fortsätter med trav, ut i skogen i kuperad terräng så hon får lyfta på benen och jobba med rygg och bakben. Träna på att göra halt och starta utan att ta i tyglarna, använd säte och vikthjälper.
Räkna med att det tar många månader...det finns inga genvägar.

Skulle också testa med ett lite smalare tredelat tränsbett som Lakrits föreslog.
Lycka till :)

dom betten jag har är smala men jag ska testa iaf

kan du ge mig några träningstips isf olika övningar hon försöker men tappar lätt koncentrationen och glömmer bort sig.:(

det finns inget ridhus här vid skolan annars kanske det skulle funka bättre men men.

jag blir jätte glad för alla svar

jag vet det är jätte trist han är en sådan typ att de bara ska vara halvblod och ponnier. men nej tack hans attityd ja blir så :mad:

jag rider henne i skogen mycke men nu ska jag nog bara gå med henne så jag också får lite motion..kan behövas..:angel: kondis ej på topp..

jag ska testa jo de jag märkte med det 3 delade pessoa bettet var att hon sög på det mycke. i början när jag fick henne så hadde jag ett vanligt 3 delat tränsbett på henne men ska testa det igen måste bara ringa ägaren och försöka få det tillbaka.;)

tack för tipsen du gav mig belinda ska testa det så snabt jag kan!!

det är hon med vit fläck på nosryggen den andra e hennes storebror
tornado express

Senast ändrad:

Många tror att de smala betten är skarpare men eftersom hästen egentigen inte har plats för nåt bett alls i munnen så kan de faktiskt på så sätt vara mildare.
Gl***s har mycket samarbete med hästtandtekniker och tar fram sina bett efter deras rekommendationer så kolla hos dom.

Det är svårt att förklara via text men jag kan ge ett tips på en bra övning som hjälper hästen lite grann att hitta ett bra läge att gå i..

Ställ upp fyra koner eller hinkar så att de bildar en fyrkant, inte allt för liten och inte för stor.
Följ som ett fyrkantsspår fast du ska runda konerna/hinkarna.
Innan du kommer till varje kon/hink gör du en halvhalt, ger eftergift och ställer hästen. Använd innerskänklen till böjning och ytterskänkeln till att hålla emot yttersidan.

När du passerat hörnet rakriktar du hästen, gör en halvhalt på mitten av längden till nästa hörn och eftegift direkt efter.
Gör samma sak när du kommer till nästa hörn och nästa hörn.
Halvhalt, eftergift, ställ och i båda varven.

På detta sätt får du hästen att dels lyssna med dina halvhalter, du förberder den på att nåt nytt ska hända med halvhalten och hästen blir uppmärksam på dina hjälper.
När du gör dessa moment tillsammans så "mjukar" du upp hästen i sidan och när du gör halvhalt och eftergift så ger du hästen en chans att hitta stödet och sin balans och därav att den trampar under sig mer.

Som sagt det är svårt att skriva i text men jag hoppas du förstår.

klart det är svårt att förklara men jag förstod!:)
nu har jag ett 3 delat bett ett smalt alla mina bett e smala.
men tack ska du för tipset ska testa det så fort solen tittar fram:)

lakrits skrev:
Många tror att de smala betten är skarpare men eftersom hästen egentigen inte har plats för nåt bett alls i munnen så kan de faktiskt på så sätt vara mildare.
Gl***s har mycket samarbete med hästtandtekniker och tar fram sina bett efter deras rekommendationer så kolla hos dom.

Det är svårt att förklara via text men jag kan ge ett tips på en bra övning som hjälper hästen lite grann att hitta ett bra läge att gå i..

Ställ upp fyra koner eller hinkar så att de bildar en fyrkant, inte allt för liten och inte för stor.
Följ som ett fyrkantsspår fast du ska runda konerna/hinkarna.
Innan du kommer till varje kon/hink gör du en halvhalt, ger eftergift och ställer hästen. Använd innerskänklen till böjning och ytterskänkeln till att hålla emot yttersidan.

När du passerat hörnet rakriktar du hästen, gör en halvhalt på mitten av längden till nästa hörn och eftegift direkt efter.
Gör samma sak när du kommer till nästa hörn och nästa hörn.
Halvhalt, eftergift, ställ och i båda varven.

På detta sätt får du hästen att dels lyssna med dina halvhalter, du förberder den på att nåt nytt ska hända med halvhalten och hästen blir uppmärksam på dina hjälper.
När du gör dessa moment tillsammans så "mjukar" du upp hästen i sidan och när du gör halvhalt och eftergift så ger du hästen en chans att hitta stödet och sin balans och därav att den trampar under sig mer.

Som sagt det är svårt att skriva i text men jag hoppas du förstår.

GUUUD VILKEN BRA ÖVNING! Jag har en fd travare som har svårt för att bära upp sig i trav, men även lite i skritt. Efter några gångers träning med detta var det en helt ny häst nästan, mjuk och smidig, böjbar och med bra undertramp! TACK! Kul att övningar folk ger funkar, det vill jag se mer av :)
Vill tipsa andra att även göra denna övning för att göra hästen mer mjuk, smidig, böjbar och bärig:
Ställ upp en kona, tunna eller bara en låda, vad som helst går i stort sett bra, men bra om det är något runt. Rid runt den och se till att använda benen och vikthjälperna mest, ta så lite som möjligt i tyglarna, endas innertygeln som du ska ställa med, men var mjuk i handen och ge eftergift. Tillslut ska hästen kunna gå med nästan helt långa tyglar, endast lite kontakt med munnen. Rid runt i en volt och öka och minska volten med hjälp av inner och ytter sittben & skänkel. Byt varv ofta så att inte hästen blir uttråkad och gör inte heller denna övningen för länge. När du tränat på detta kan du även trava.

Senast ändrad:

Vad kul att det gick bra för er.

Jag hjälpte en tjej som hade en travare i vårat stall förut.
Den här travaren har inte blivit riden i form innan, väldigt framåt, trippade mycket och hade en rejäl underhals pga. att sprungit med huvudet högt och inte användt ryggen.

Vi gjorde den här övningen och efter 5-10 minuter så sökte hon sig neråt, gick avslappnat och använde ryggen.

Den här övningen är kanon och jag använder den till min häst också även om hon vet vart hon ska gå. Det är en bra avslappningsövning och mjukgörande övning.

vad bra att den funkar!

måste verkligen testa den men nu e de sånt skit väder..
men men... fins det flera??

detta ska jag prova på travaren jag rider oxå :)

jag har inte tillgång till instruktör för den jag rider hos 2 ggr i veckan (ingår i min hästskötarutbildning) är så emot travare.

Jag blir så arg när jag läser sånt här:devil:

Säger som jag sagt förut::)

Visa allmän hänsyn till varandra och visa respekt för varandra och varandras hästar. Vi har alla ett och samma intresse även om vi har lite olika intresseriktning. Alla är välkomna oavsett ridstil och hästras! ;)

Jag skulle absolut bytt instruktör...:bow:

jag rider inte för honom med min häst utan det ingår i min utbildning att fara till hans ridskola och lära mig fast man inte lär sig ett smack men vi alla som går på hästlinjen vill att skolan ska byta ridskola men NEJ sejjer dom fy f*n att dom inte kan lyssna på oss elever..

Förstår dej, hur kul är det att rida för en som inte kan undervisa bra/eller rent ut sagt är dålig....:crazy:

Han är säkert jättebillig, det är där skon kanske klämmer

Liknande trådar

Utrustning Har en vallak som aldrig har varit särskilt glad för bett.:( Och vi har provat alla möjliga tänkbara bett och kombinationer med...
Svar
5
· Visningar
1 882
Senast: mily
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
Träning Jag har ett sto fött 08 som har problem med galoppen. Jag köpte henne i augusti 2015 och i början så var det 1 varv slängtrav innan hon...
2
Svar
28
· Visningar
3 228
Senast: Elzaa
·
Träning Har en häst på 5 år som jag haft mindre än ett år. Från början va han stel, dålig framåtbjudning osv Efter några månader börja han gå...
Svar
7
· Visningar
1 123
Senast: Tjockisina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp

Hund, Katt, Andra Djur