Vi har en sheltiehane på 7 månader. Han har kommit in i en självständigare fas nu och vi måste formulera en strategi för att få honom att stanna på gården. Vi har ca 3 ha tomt/gårdsmark omgivet av åkrar i ett öppet landskap. Vi bor ca 300 m från en stor väg och har ca 150 m till närmsta granne (som också har hund). Som valp har han gått en hel del fritt när vi varit ute och för det mesta har han hållit sig till oss eller suttit på trappen. Vi har i dagsläget långlina när vi är ute och pysslar med husen och trädgården. Ibland binder vi honom intill där vi jobbar i ett koppel. Kortare stunder är han helt fri. Fungerar ibland, ibland drar han iväg. Långlina är mycket arbetskrävande i denna miljö då den ständigt fastnar i saker och växter. Inkallning tränar vi så klart, det fungerar super i ovana miljöer och hemma när han är lugn och det inte finns distraktion. Det är min första valp och jag har ingen erfarenhet av tidsåtgång och bästa strategi. I dag har vi en mindre del av trädgården inhägnad där han kan vara, men han gillar det ju inte när vi är på annat håll. Så snälla dela med er av framgångsrika träningsstrategier, vid vilken ålder det sitter och synpunkter på om vi ska ha honom med i koppel eller om det är bättre att vara instängd i lilla trädgården när vi jobbar.
Är det överhuvudtaget ett realistiskt mål att han ska hålla sig till tomten? Ska jag inhägna? Funderar i så fall på väl synligt, lågt elstaket eftersom arealen är så stor.
Är det överhuvudtaget ett realistiskt mål att han ska hålla sig till tomten? Ska jag inhägna? Funderar i så fall på väl synligt, lågt elstaket eftersom arealen är så stor.