Ländryggs övningar, någon?

LouiseE

Trådstartare
Har rätt så mycket problem med att få min ena häst att bära sig med ländryggen. Han faller gärna ihop när man galopperar, men till skillnad från hästar som inte orkar ett arbere som springer iväg så stannar han kvar i samma takt och är fortfarande balanserad- men han släpper ryggen och slutar bära sig. Det resulterar ju då också att hans hoppförmåga drastiskt gått ner för! Från att ha hoppar kanon språng är dom nu rätt flacka och kan inte se hur vi har kommit hit då hela hästen är i bättre skick nu är någonsin.

Så, jag skulle gärna vilja ha råd och tips på hur jag kan stärka upp honom i länden såväl på backen som i hoppningen med övningar etc.

/Louise

ee519d9da0879e77d24b8a72e93ac63e.jpg

Maj

e89c60ac5a52df0384eaacd02ef572ff.jpg

Juli

b4b853f12a09f53c6261908168ee54a9.jpg

November

Sv: Ländryggs övningar, någon?

Jag ser inga bilder. Men en första fundering är ju om hästen går ngt för högt med bakre delen av halsen(främre med då ibland). Och då sänker ryggen ngt. Samt att det behöver sättas in mer energi i den. Runda formen så ryggen kommer upp, rid så sakta det går och energi, energi i varje galoppsteg.

Sluta och pirouette är ju övningar som är bra för galoppen.

Men ofta då jag ser det här problemet ser jag en allmän formproblematik. Ibland är det väldigt små, små spänningar här och var som måste bort för att hästen ska komma igenom med rörelserna i rätt form och genom kroppen.

Kan du inte lägga in bilderna så man ser?

"Ländryggsövningar och faller ihop"??!

Vad får dig att tro att det beror på ländryggen? Och faller ihop?

What ever, en häst som galopperar lite på stället som jag tror att du beskriver, den går ju helt enkelt inte fram. Själv tycker jag att den typen av häst är asjobbiga att rida, den måste fram till bettet helt enkelt och ta i där bak. Bakbenen brukar stå kvar i boxen hos sånna hästar.

I senaste ridsport finns lösgjörande övningar på volt som kan hjälpa, sen är det viktigt att det är du som bestämmer takten och inte hästen. Dvs i början får du gasa järnet för att få hästen att ta i. Och se till att den håller sig riktigt riktigt lågt med nacken. Så till viss del håller jag med tuaphua, runda av kräv energi, men eftersom hästen har hittat en "sås-modell" till galopp så gäller här att kräva energi och därmed gasa, inte bromsa.

Jobbar med en häst som värkligen har en svag ländrygg, en svag överlinje i överhuvud taget, det ár en st george dressyrhäst, som blivigt tränad av DUKTIGA dressyrryttare som tränar för en av de absolut främsta dressyr ryttarinorna i värden just nu.

Rollkur, el hyperflektion. :(

I alla fall, hästen hade en spänd rygg som en fiolsträng, men van dressyrtävlingar i alla fall :grin:

Jag vet inte vad det är som orsakar den svaga ländryggen pà din häst, men jag kan berätta hur vi jobbar med den hära hästen.

För det första sà är det exteriören som orsakar problemet i grund och botten. Hästen har en liten och tajt bakdel, lângrygg och stort bröstparti och làng hals. Det är svàrt att rida ihopp hästen och det är svàrt för hästen att bära upp sig.
Kiropraktorn säger att hästen har problem i ryggradskotorna i ländryggen och fâr lätt làsningar dära.

Dessutom blir hästen rollkurad vilket ger den stora trapetsius muskler i främre delen av trapetzius och den saknar trapetzius i bakre delen av muskeln den delen som drar bogen bakàt och hjälper till vid samling. (kort sagt trekantsmukeln runt manken)

Sà han fàr massage en gàng i veckan för att hàlla honom mjuk, stretching efter varje arbetspass speciellt i bakkäran. Stretchar jag inte fàr han ont, omedelbart.

Har han ont och är spännd sà kan han inte bygga muskler. För att hjälpa honom att bygga mer muskler i överlinjen nu när den är avslapnad sà ger vi honom "body builder" funkar superbra, hästen fàr mer muskler hela tiden och blir rundare och rundare i överlinjen.

Ryttaren bött ut sadeln och med den nya sadeln sà gàr han mycket bättre.

Hästen har pà sig ett BoT täcke ca 1 timme innan ridning för att värma upp, skulle han ha ett eget tácke skulle jag lätt ha pà det pà natten oxà. Sen sà skrittas han fram och av länge.

Vilka ridövningar du skall göra för att fà hästen att sätta mer muskler är svàrt att säga eftersom det helt beror pà hur du rider. Det bör du använda en duktig tränare till, om du inte lyckas själv sà är det inte en sàdan dum ide att använda dig av en beridare.

Men mitt bästa tips är nog att börja ge ett fodertillskott av typen "body builder" som hjälper hästen att sätta muskler. Samt att ta ut en duktig massör, et, kiropraktor som kan gà igenom din häst och ge dig ràd.

Tycker verkligen att du ska ta hästen till en veterinär om den varit bra innan och nu blivit sämre.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har kommit rätt långt sen jag skrev här senast. I veckan hörde en från mitt stall av sig och undrade ifall jag kan börja rida...
Svar
9
· Visningar
2 051
Ridning Hej alla! Som jag nämnt tidigare är min medryttarhäst väldigt stark och drar iväg i både traven och galoppen. Jag fick mycket hjälp...
Svar
8
· Visningar
1 200
Senast: Lisasliv
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 702
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar