Sv: Ländryggs övningar, någon?
Jobbar med en häst som värkligen har en svag ländrygg, en svag överlinje i överhuvud taget, det ár en st george dressyrhäst, som blivigt tränad av DUKTIGA dressyrryttare som tränar för en av de absolut främsta dressyr ryttarinorna i värden just nu.
Rollkur, el hyperflektion.
I alla fall, hästen hade en spänd rygg som en fiolsträng, men van dressyrtävlingar i alla fall
Jag vet inte vad det är som orsakar den svaga ländryggen pà din häst, men jag kan berätta hur vi jobbar med den hära hästen.
För det första sà är det exteriören som orsakar problemet i grund och botten. Hästen har en liten och tajt bakdel, lângrygg och stort bröstparti och làng hals. Det är svàrt att rida ihopp hästen och det är svàrt för hästen att bära upp sig.
Kiropraktorn säger att hästen har problem i ryggradskotorna i ländryggen och fâr lätt làsningar dära.
Dessutom blir hästen rollkurad vilket ger den stora trapetsius muskler i främre delen av trapetzius och den saknar trapetzius i bakre delen av muskeln den delen som drar bogen bakàt och hjälper till vid samling. (kort sagt trekantsmukeln runt manken)
Sà han fàr massage en gàng i veckan för att hàlla honom mjuk, stretching efter varje arbetspass speciellt i bakkäran. Stretchar jag inte fàr han ont, omedelbart.
Har han ont och är spännd sà kan han inte bygga muskler. För att hjälpa honom att bygga mer muskler i överlinjen nu när den är avslapnad sà ger vi honom "body builder" funkar superbra, hästen fàr mer muskler hela tiden och blir rundare och rundare i överlinjen.
Ryttaren bött ut sadeln och med den nya sadeln sà gàr han mycket bättre.
Hästen har pà sig ett BoT täcke ca 1 timme innan ridning för att värma upp, skulle han ha ett eget tácke skulle jag lätt ha pà det pà natten oxà. Sen sà skrittas han fram och av länge.
Vilka ridövningar du skall göra för att fà hästen att sätta mer muskler är svàrt att säga eftersom det helt beror pà hur du rider. Det bör du använda en duktig tränare till, om du inte lyckas själv sà är det inte en sàdan dum ide att använda dig av en beridare.
Men mitt bästa tips är nog att börja ge ett fodertillskott av typen "body builder" som hjälper hästen att sätta muskler. Samt att ta ut en duktig massör, et, kiropraktor som kan gà igenom din häst och ge dig ràd.