Låna ut unghingst på foder

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tiwas
  • Startdatum Startdatum
T

Tiwas

Hej!

Jag har ingen aning om jag lägger denna tråden rätt nu men om den ligger fel kanske någon snäll filur bara kan flytta på den till rätt bås?

Jag tänkte höra med er lite om det här med att hyra ut en unghingst på foder till en annan. Det gäller min ettåriga halvblodshingst. Han är i starkt av behov av att gå tillsammans med jämnåriga hingstar och jag har fått ett erbjudande från en tjej (30+) om att låna ut honom till henne då hon sitter i samma sits. Hon har alltså också en ettårig hingst som skriker efter lekkompis! :) Hon bor bara ett par mil härifrån vilket gör att jag kan åka och hälsa på honom regelbundet, se hur han växer och hur han har det. Vi har båda i åtanke att spara våra hingstar som hingstar "så länge som möjligt" och hon kunde tänka sig att ha min i 1-2 år vilket känns toppen. Hon har massor av hagar och beten, nybyggt stall etc. Ja - allt lät toppen!

Hur gör man med kontrakt och sådant? Jag kommer att stå för försäkring men hon står för allt annat. Vad är viktigt att ha med i kontraktet rent generellt så att man inte glömmer något och allt blir tokfel?

Tacksam för alla råd och tips!

//Tiwas

Sv: Låna ut unghingst på foder

Ja, det verkar ju vara en väldigt fördelaktig deal för dig. Ni kan väl skriva ett vanligt fodervärdskontrakt, med uppsägningstid mm.
Har väldigt svårt att fatta hur någon kan ställa upp på en sådan deal faktiskt, visst att man kan ta in någon annans häst för att man behöver sällskap till sin egen men att betala för verkning, vaccinering mm skulle vara lite mastigt för mig iallafall. Det vore ju billigare/eller lika dyrt för henne att köpa en åring.
Det jag menar är att det nog inte vore så svårt för henne att hitta någon som vore villig att betala för det som hon är villig att ge bort till dig.

Om jag gillade stället, tjejen mm så skulle jag definitivt slå till!

Lycka till!

Håller med mik.. tänk att få sin unghingst gratis uppfödd under två år!
I övrigt vanligt fodervärdsavtal men jag skulle också velat ha inskrivet att det ska vara en beräknad foderstat så man vet att en liten växande kille får vad han behöver i matväg.

Vilket fantastiskt bra deal för din del!
Jag hade dock personligen inte valt att ha hästen ute på foderavtal utan hade istället skrivit det som ett lån. Det hade gett mig ännu större insyn och valmöjligheter i fodring/avmaskning/verkningsintervall etc.

Sedan hade jag nöjt mig med att få grovfoder betalt, de andra hade jag valt att stå för själv för att få maximal insyn och bestämmanderätt. Det är ju när de växer som det är som viktigast att det blir rätt.
Blir det en någorlunda drägligt avtal ekonomiskt för båda parter är också chansen större att de vill behålla min häst så lång tid som möjligt.

Jag hade likaväl kunnat ta hem hennes åring till mig men vi kom överens om att jag skulle sända min till henne och eftersom att hon skördar hö och kraftfoder själv så var det inga kostnader att tala om. Både hon jag har två lovande hingstämnen så vi har samma mål bägge två och för att hingstar ska kunna utvecklas på rätt sätt måste då gå tillsammans med jämnåriga. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan gamla tråden är ju borta så vi tar det igen. Jag har lånat ut min häst på foder och tjejen som har henne har enligt mej brutit mot...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 846
Senast: Rambolina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens