Krasslig shettiskille, idéer?? LÅNGT..

Marie_K

Trådstartare
Bakgrund;

Köpte denna kille i slutet av förra året obesiktigad. En liten shettis på 1 år. Det var genom en bekant så det var inte helt okända människor vilket var anledningen till att jag aldrig gjorde en besiktning, visste ju hans bakgrund och att inget hade hänt honom osv.

Han hostade ett par ggr hos säljaren men det var väl inget vi tänkte mer på sen. Han var också lite blöt sen utevistelsen så pälsen gick inte så lätt att bedöma men som sagt han verkade frisk i övrigt så jag bestämde mej för att köpa honom. Min andra shettis behövde någon att leka med och även någon att i framtiden gå på magrare gräs med!

När han väl kommit hem märkte vi att han hade en väldig klåda över hela kroppen och pälsen var matt och glanslös. han hostade då och då.

Efter ett av dom snöoväder som kom hade hästarna skrämts ut på hagen av grenar som knäcktes pga snön (vi har lösdrift) och därför inte varit i ligghallen så den lille var väldigt blöt. Vi tog in och torkade honom noga men han blev ändå sjuk. Vet tyckte att vi skulle avvakta till dagen efter om han inte var bättre skulle hon komma ut. Han hade då lite feber och var hängig. Dagen efter var han bättre så vi avvaktade och hade honom inne några nätter.

Eftert det har han inte varit sjuk på det sättet och jag har gett honom så mkt lusern han velat äta. Det syntes att han behövde lägga på sej från början så det har jag verkligen kämpat med.

För några veckor sen släppte vi hästarna på bete men har stödfodrat dom. allt eftersom tiden gått nu så har han ätit allt mindre ensilage och tappat mkt hull samtidigt som han inte längre velat ha lusernet som han tyckt mkt om tidigare:confused:

Har provat ex krafft protein men det vägrade han äta trots mkt betfor i. Han är ordentligt avmaskad.

Idag märkte jag att han verkade konstig, han betade bara lite sporadiskt och som sagt har mer och mer struntat i all mat jag provat att ge. Kollade honom noga och han hade 39 i temp och verkade uttorkad så distriktsvet kom ut. Hon gav honom dropp och B-vitamin. Han fick smärtstillande då pulsen indikerade på att han kunde ha ont. Hjärta och lungor samt tarmljud var helt U.A och hon kollade även i munnen på honom men kunde inte se något som skulle vara fel. Kände noga genom hela hans huvud så inget var fel som hindrade honom att äta.

Vet tog också med sej blodprov som jag ska få svar på i morgon och gav mej pasta med hippotrim att ge några dagar.

Får förhoppningsvis veta mer i morgon men tänkte att några kloka bukare här kanske har nån idé vad som kan vara fel? Hans allmänntillstånd är det inget fel på, han springer i hagen och leker med den andre shettisen. Vet inte hur jag ska få upp honom i hull heller för han vill absolut inte vara ifrån dom andra hästarna och i ren shettisanda smiter han lätt ut:grin:

Någon bra lösning för att fodra upp honom el varför han äter så dåligt? Övriga unghästar vi haft har ätit som galningar och lagt på sej sina 2 första år, han har på nåt sätt ingen "överlevarinstinkt" el hur man ska säga:confused:

MVH Marie

Sv: Krasslig shettiskille, idéer?? LÅNGT..

Jag har en 34 årig shettisvalack som jag måste stödfodra för att han ska hålla vikten och han får cirka en halv liter uppblöt lusern morgon och kväll samt en halv liter kornkross morgon och kväll. Mitt på dagen får han även cirka en halv liter betfor.

Jag kan tipsa dig om Fibergi Bas också! Jag har aldrig stött på en häst som INTE äter Fibergi. Det är ett färdigfoder som hästarna bara älskar! :love: Fibergi innehåller även linfröolja som ger hästarna en fin och glansig päls.

Vad som är fel på din lilla rackare är omöjligt att säga men om det är maten som han inte gillar så tycker jag att du ska testa Fibergi Bas. Jag lovar dig att han kommer att äta det med god aptit! Testa att strö lite Fibergi över lusernen också så kanske han äter det bättre. Man får lura dom lite! ;) Vet många hästar som inte gillar bara lusern.. de får man lura lite genom att strö lite annat gottis över.. då äter de alltid!

Det är nog bara för dig att invänta svaret på blodprovet.. säkert inget allvarligt.. kanske är det bara maten han inte är så förtjust i?

Jag har också svårt att behålla hullet på 1-åringar.
De är jättefina tidigt på våren, men när gräset börjar titta upp lägger de för mycket tid till att gå och knapra av sånt som knappt finns, och för lite tid för att äta av hösilaget.
Kraftfodret äter de gärna, men det går ju inte att höja kraftfodret hur mycket som helst, bara för att de struntar i grovfodret.

SMåttingar kan vara knepiga att hålla i hull, även de som äter som om de hade betalt, men feber osv tyder ju på att ngt mer är fel.

Men, här existerar något jag kallar 'våranorexi'. Dvs det blir grönt = de drar ner KRAFTIGT på grovfoderätandet. Positivt på de trinda, men rena förödelsen på de som är svåra hålla i hull. Det är dock inte mkt att göra, de inte så matfokuserade backar av kraften med. Man får helt enkelt vänta ut dem, tills gräset hinner ikapp. Och sålänge erbjuda mat utefter vad som äts.

Men som sagt, verkar ju inte bara vara det med din lille iom feber etc, men du kan ju ha flera faktorer samtidigt.

Är hullet väldigt dåligt, eller bara inte optimalt?

Hestekraft brukar kräsna tycka om annars, och det har riktigt fina värden. Dock är det stor volym på det, så tar sin tid att pilla i sig, men kanske värt kika på?

Tack alla för svar! Skriver ett allmänt inlägg & försöker svara på frågorna ni ställt! För det första, inga åsnor alls varken hos uppfödaren el mej. Han tyckte alltså mkt om lusernet innan betessläppet. Ska för säkerhets skull ta ett träckprov nu så han inte har mask trots allt. Vet pratade om att Banminth som jag använde kan börja vara overksam på spolmask. Vi har naturbete med massor med dyngbaggar som gör ett kanonjobb, våren efter ser du knappt något bajs kvar i hagarna! Och då är det ju inte lämpligt att använda ivomec el liknande. Men denne lille ska ju inte ha mkt så det kanske inte utgör så stor fara? Han är fortfarande mkt tovig & matt i pälsen. Har borstat & så men har väntat på värmen som inte vill komma för då tänkte jag klippa ner pälsen till nån cm. Vet tyckte att jag ska bada honom med nåt lämpligt medel något som jag också tänkt att jag ska göra men ville invänta varmare väder först. Hon kunde inte se någon ohyra men han är väldigt mjällig. Allt detta hade han när han kom som sagt.

Kan nog stämma som några av er skrivit att gräset lockar mer nu. Men jag tror inte att han kommer klara sej bara på det gräset som blir, iaf inte med tanke på hur han ser ut nu. Tänkte göra ett nytt försök att göra en liten hage som bars han kommer in i och prova lite olika godsaker så han förhoppningsvis börjar äta av. Kan betforvatten va en ide' för att se till att han dricker ordentligt?

Nu va det ju bara en undersökning i stallet men vet hittade ju inget fel i munnen. Tyvärr va personalen på labbet hemma idag så vi får vänta ytterligare en dag men. Behövs det så blir det ju klinik sen men jag hoppas vi slipper det.

Han är som sagt väldigt pigg & glad men måste bara ha en rejäl proteinbrist. Han har fett över revbenen men ryggraden känns väl & han har en rejäl päronbuk och halsen ser ut som en hjorthals:( det & pälsen gör att han ser ganska hemsk ut & jag känner mej bara dum. Har verkligen gått in för att få upp honom i hull & så skiter det sej igen:(

Ps. Om jag missat nåt el skrivit fel så beror det på att jag just nu skriver från mobilen..

MVH Marie

Glömde nog skriva också att när jag började få upp hullet på honom så såg han också lite bättre ut i pälsen!

Jag fattar det som han har mycket päls kvar?

Min shettis har snormycket päls kvar även om han fällt massor. Han är skitig som få med, och mjällig om man kollar 'i' pälsen, mot huden. Får en näsa lång som en tapir om man kliar i den, oavsett var man kliar.

Jag väntar på hyfsad temperatur, sen blir det BAD.

Hans päls ser iofs utmärkt fin ut 'på håll' eller hur man ska säga, först när man börjar titta nere i den man ser mjälligt etc.

Jag har funderat åp att klippa och skitsamma om sommarpälsen blir lite ful, men så stackarn slipper gå omkring i en 'vinterkappa'. Samtidigt - insekterna har inte en suck, det som hindrat mig. Men hoppas på badväder i helgen.

Inte helt märkligt om han är full med både lus och mask..
Klipp av rubb och stubb, avlusa och avmaska.
Är de svårt angripna av lus och mask får de lite konstiga syptom.

Anledningen att jag frågade ang pälsen är att t ex spolmask kan ge " dina" symtom
"Symtom : hästen.En häst med spolmask kan få dålig aptit,nedsatt tillväxt, raggig päls och hängbuk.Symtomen beror på att de vuxna maskarnalever av tarminnehållet och suger i sig
näringsämnen. Hästen kan också bli snorigoch få hosta. Det beror på retningar i luftvä-
garna när larverna tar sig genom lungorna."

(Man jag tror faktiskt att Banminth går på spolmask...)

Har du otur är "mjället" lusägg...ta loss och kolla.

Jo jag trodde också att Banminth tar spolmask, har inte hört nåt annat. Vet har nu skrivit ut Axilur. Ska ta träckprov & vet tyckte att jag med hans symtom ska avmaska direkt sen & att provet är bra för att veta om det var problemet. Men jag funderar på att vänta med att avmaska dom få dagar det tar att få provsvaret, tror absolut att han kan va smittad men OM han inte är det känns det lite onödigt att påfresta magen ytterligare nu.

Ska ju bli lite varmare snart så då blir det klippning & bad. Där han kliat/fällt av pälsen så den är väldigt kort ser det mkt bättre ut! Hela kalaset har hittills gått på över 6000:- så nu får matte leva på skorpor ett tag:grin: men va gör man inte för sina skyddslingar!

Låter som en klockren kraftigt spolmaskangrepp, men din vet kan inte vara så påläst, det enda maskmedel som anses verksam mot alla stammar av spolmask är banminth (det finns resistenta stammar av spolmask mot ivermectin däremot). Har själv ett sto som av någon anledning inte utvecklat den normala egna resistensen och hon visade sig inte svara fullt på de andra avmaskningsmedeln utan banminth var det enda som tog allt hos henne. Det man måste tänka på vid spolmask infektion är att intervallen från ägg till vuxen är ganska kort. Hennes föl drabbades naturligtvis av rejält spolmaskangrepp eftersom hon släppte ut så mkt. Det går inte att hålla de längre avmaskningsintervall som anges för föl om kraftig "smitta" finns. Vi drog ut så mkt som möjligt då vi inte ville påverka hans förmåga att själv bilda immunförsvar men efter 6 veckor så började pälsen se för jäklig ut och han fick klåda. Mamma maskades med 4 veckors intervall hela fölperioden för att hon skulle släppa ut så lite som möjligt.
Så har du haft långt intervall mellan maskningarna med banminth på honom så är det mkt möjligt att det trots allt är spolmask som spökar

Är det pga lungmask du undrar? Bara nyfiken, vi hade en häst i stallet som fick det. Kan tydligen gå riktigt illa om det inte upptäcks i tid.

Liknande trådar

C
Katthälsa Vet inte vad jag ska ta mig till. Närmar sig kanske bristningsgränsen för mig snart(mår inte bra psykiskt nämligen). Detta är min...
Svar
9
· Visningar
3 584
Senast: Cheeserica
·
Hästvård Hej! Nu har hästen gått och blivit dålig :cry: så jag tänkte höra lite vad ni här på Buke tror att det kan vara Han har varit lite...
Svar
13
· Visningar
1 587
Senast: Train
·
E
Övr. Katt Ja, min katt har bara på ngn vecka blivit väldigt tunn över ryggen, kan känna varje ryggkota. Inget matbyte, och han har ätit som han...
Svar
8
· Visningar
22 547
Senast: estelle79
·
E
Övr. Hund Det är något som är väldigt fel med våran lilla vovve här hemma. Allt började i går kväll, hon verkade lite loj och var inte sitt...
Svar
12
· Visningar
1 411
Senast: eiwo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama