Kraftfoder vid vila till islandshäst?

S

sputte

Jag har en islandshäst som inte är lättfödd.

Undrar hur mkt kraftfoder det egentligen är lämpligt att ge vid vila?

Eftersom jag fick barn för 3 månader sedan rids inte hästen lika ofta och regelbundet som förr. Har en medryttare som rider 2 dagar/vecka och min mamma rider ca 1-2 dagar/vecka. Jag försöker komma ifrån 1-2 ggr i veckan, men det går inte alltid. Resultatet är att hästen rids allt emellan 3 dagar/vecka - 6 dagar/vecka. Väldigt oregelbundet alltså.

Skulle behöva öka på foderstaten, eftersom hon börjar tappa hull nu. Har analyserat foder och allt. Grejen är den att om man räknar på foderstaten blir det bättre värden om jag ökar upp till ca 1 liter (0.7 kg) pellets än om jag ökar på högivan 1 kg. Men eftersom hon vilar relativt mkt vet jag ej om det är så lämpligt med så mkt kraftfoder. Högivan känns bättre.

Vad tycker ni?
 
Sv: Kraftfoder vid vila till islandshäst?

Det är svårt att svara på hur mycket kraftfoder som behövs vid vila eller ridning - det beror ju på grovfodrets värden eftersom man ju brukar komplettera grovfodret med kraftfoder.

Att öka mängden smb rp/ MJ kan ju behövas om man lagt sig lite lågt jämfört med hästens behov från början. Om då höet har låga värden så fungerar det bättre med lucern eller kraftfoder. Man brukar rekommendera att max ge 0,4 kg kraftfoder per 100 kg häst och giva, så 0,7 kilo per dag är ingen fara. Testa lucernhack som räknas som grovfoder om det inte känns bra med "rent" kraftfoder.

I år har vi tex tyvärr ganska låga näringsvärden i vårt hö, så vi kompletterar med lucern hackad strå (räknas också som grovfoder) samt soja och kraffts nya grund.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
525
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 032
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
732
Senast: ryujaneiro
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 725
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp