Kraftfoder som inte er särsk. tjockande

Haffe

Trådstartare
Holder på at eksperimentera lite med olika kraftfoder til min pålle på 27. Han börjar bli tjock, och da blir jo matte lite orolig med tanke på hans ålder och vilke konsekvenser det kan føre til. Han står sammen med en annen hest i boksen, og de får derfor samma mängd kraftfoder så de inte skal sno den andres. Men vad föredrar ni at ge till overviktiga? :angel:
 
Sv: Kraftfoder som inte er särsk. tjockande

Det är väl ganska onödigt att ge en överviktig häst kraftfoder om höt är bra. Du får helt enkelt dela på hästarna om den ena behöver mer mat än den andra.

Mitt något överviktiga travsto får bara hö,halm och lite proteintillskott i form av soja.
 
Sv: Kraftfoder som inte er särsk. tjockande

Men nå er höt ganske protein- fattigt... Jag har gett lucern och havre tills nu. Men några andra föreslag?
 
Sv: Kraftfoder som inte er särsk. tjockande

HUR proteinfattigt? Kan du skriva in analysvärdena här?

Det finns inget proteinfodermedel som är helt utan MJ (energi), därför bör man välja de som är mest protein i, med högst smrp/MJ-kvot om man behöver lägga till MYCKET protein, och speciellt till en häst som redan är överviktig..

Havre är INTE ett speciellt proteinrikt foder, så det låter som om det är helt överflödigt i ditt fall. Kanske lucern ensamt räcker? Eller i kombination med soja eller något annat "koncentrerat" protein. Allt för att undvika de "tjockande" MJ:na...

Men som sagt, skriv ut hövärdena här så kan du få ett säkrare svar. :)
 
Sv: Kraftfoder som inte er särsk. tjockande

Har du analys på höt?
 
Sv: Kraftfoder som inte er särsk. tjockande

Ja just det! Vet du; jag har inte alls tenkt at han skulle kunne bli tjock av havren. Klumpeduns! SJÂLVKLART! :idea: Jag har fodrat med havre for at han skal få lite mer energi. Han er lite lat några dagar, men tror det er mycket lustbetont...

Jag skal leta upp analyserna! Tack!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 188
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Behøver hjelp og synspunkter. Skriver på norsk så blir det minst feil. Jeg og samboeren fikk oss ny hund for 6 år siden, en da 9 mnd...
Svar
4
· Visningar
1 313
Senast: Bison
·
Träning Rir en fjording på rideskole. Når vi jobber med venstregalopp blir hun forferdelig vrang og sterk. Jeg har vært turrytter i over ett...
Svar
6
· Visningar
1 204
Senast: Naranja
·
E
Trav Hva er det som får folk til å gjøre noe så bestialsk som dette???:devil: Tatt ut fra Dansk Trav og Galop Amatørkusk anmeldt for...
Svar
7
· Visningar
2 123
Senast: Erikaoghestene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp