Kraftfoder endast efter ridning?

Arabis

Trådstartare
Hejsan!

Börjar fundera över foderstat, till mitt korsförlamnings sto, tills hon ska sättas igång. Nu är hon dräktig, så det blir ju inte förräns till hösten. Men vill ändå få koll på lite saker.

En korsförlamningshäst, ska ju helst inte få ngt kraftfoder, ivf inte de dagar de vilar. Om man nu hoppas att hon får i sig grovfoder, så det täcker underhållsbehovet ( Lite kinkigt kan det vara, är ingen storätare..). Hur är det för hästen att bara ge kraftfoder, efter ridturer, de dagar hon rids. Man kan ju då avväga att ge efter mängd av prestation/ motion. Har dom ork att utföra arbete med bara energi av en underhållsfoderstat? Kan dom ta upp den näringen, dom förlorat, " i efterskott"? Samlas det kanske istället på hög, för att ställa till med bekymmer vid bästa motionspass.
Hur gör man annars? Om hon får en kraftfoder giva på morgonen, samma dag som motion skall ske, kan inte det ställa till med bekymmer då? Blir det en chock för magen att vissa dagar kanske få 1 kg kraftfoder, & vissa dagar bara skrammel i krubban?
( Obs exempel på mängder..)
Hon är tänkt som distanshäst, så det krävs ju en del energi bara för att utföra träningen som behövs. Men om man inte kan klara ridning/ motion varje dag, som ju egentligen är det optimala, hur gör man bäst?
Hur skulle ni lägga upp foderstaten, om vi säger att hon motioneras varannan dag. ( Tänkt att försöka klara nästintill varje, men man vet aldrig..). Förutsatt att höet är av sådan kvalité att det inte blir under/ överskott på ngt.
Om det är tex ngt dålig kvot på protein, hur blir det om hon skulle behöva låt oss säga ½ kg av ett foder/ dag, för att balansera upp kvoten, men istället får 1 kg varannan dag. Vad ställer det till med för bekymmer?

Ha överseende med mitt lite röriga inlägg.
Hoppas på många givande svar.

/// Linda
 
Sv: Kraftfoder endast efter ridning?

En häst med tendens till korsförlamning bör få sin energi mer som fett, mindre som snabblösliga kolhydrater från spannmål. Ska din häst gå distans behöver den sannolikt mkt kraftfoder. En forskare som heter Valberg har skrivit mkt om detta. Sök på Valberg och rhabdomyolys (korsförlamning på eng) så finner du mkt info.
 
Sv: Kraftfoder endast efter ridning?

Byt ut en del hö mot lucern för att få mer protein. Energi är bäst att tillföra genom olja som är en skonsam energikälla.
 
Sv: Kraftfoder endast efter ridning?

Hej!

Tack för vad ni skrivit.
Svarar båda här.

Jo, jag vet att korsförlamningshästar helst inte ska ha spannmål/ stärkelserika foder, utan fett & mkt fibrer.
Hon drabbades två gånger i början av förra året, så lite påläst har man blivit sedan dess..
Har bl a fått ett tjockt kompendium av en veterinär, som varit på kurs om just korsförlamning. Skall söka efter det som nämndes oxå.

Det är inte just tips om fodersorter som jag är intresserad av, utan mer hur man skall lägga upp fodringen, med tanke på ev vilodagar mm.

Jag kommer troligen inte klara att fodra henne med bara hö/ grovfoder, för att täcka behoven hon har i träning. Så ngn form av kraftfoder/ tillskott kommer nog behöva ges. Men hur skall man ge det. Lite varje dag, eller allt de dagar hon ridits/ ska ridas? :confused:

Vet ju heller inte vad jag kommer att ha för värden på grovfodret nästa år/ säsong, så det kanske löser sig på absolut bästa sätt, om man har tur... ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Kraftfoder endast efter ridning?

Jag har nu försökt söka på Valberg och rhabdomyolys på flera olika ställen, mer får inte fram ngt. Var kan du tipsa om att jag ska söka?

Linda
 
Sv: Kraftfoder endast efter ridning?

Problemet är att om du ger kraftfodret efter ridningen och inte rider nästa dag så har du ju inte den ökade förbränningen som kraftfodret motiverar...

Jag har lärt mig att man ska ta bort kraftfodret i förebyggande syfte så jag ger mindre redan dagen innan hästen ska gå mindre...

Jag har också en korsförlamningshäst så jag funderar mycket på det här. Hon får Nya Krafft Groov som bas som kraftfoder och +havre och korn när hon tränas. Men jag drar även ner Krafften dagen innan hon ska vila och naturligtvis under den dagen också...
 
Sv: Kraftfoder endast efter ridning?

Foderstaten ska variera så lite som möjligt...
Man ska inte hålla på att ändra den från en dag till en annan. Även om det är samma typ av kraftfoder så blir det ju en omställning för magen och upptaget av fodret blir allt utom optimalt.
Skulle det inte vara bättre att "räkna" hästen lite lågt men kunna ge samma mängd varje dag? Detta borde dock vara bättre för magen och för själva upptaget av näringen...
 
Sv: Kraftfoder endast efter ridning?

Svarar båda igen..

Det är mkt svårt det här, & alla säger olika.

Jag undrade ju just över det, som jag fick lite svar på. ( Om fodring bara vid ridning) Får hon maten efter ridningen, & vilar nästa dag, så samlas det lite onyttigheter i kroppen. Men, om hon får det på tex morgonen innan hon rids ( kan ridas varierat, på morgonen, eller em.), är det bättre?

Vad är det för musklernas del, som gör att det är bättre & fodra lite varje dag, när man får tips av alla att dra ner, de dagar då dom inte rids?? Det säger emot varandra i mina öron/ ögon. Förstår självklart, att för magens välbefinnande så är ju det allra bästa samma giva var dag.
Men, när ska man minska, om man ska göra det, jag fattar inte!!

Låt oss ta ett exempel, som jag skulle kunna tänka mig vara rimligt.

Hon kräver ca 70 MJ, om hon rids måttligt, inte tillräckligt för tävling. men vi säger det. Som max får jag henne att äta 8 kg hö. ( Om ens det, säg 7 kg.) Höet innehåller 6,7 MJ, & 38 SRP. ( Årets hö..). 7 kg hö gör att hon får i sig 47 MJ, & 266 SRP.
Behöver då ytterligare 23 MJ.
Olja får jag i henne 2 dl, = ca 6 MJ
Lucern, 1 kg ( hack & pellets, inte bara hack.) = 8,5 MJ & 105 SRP.
Detta ger 61,5 MJ & 371 SRP.
Mer olja, & mer lucern går inte.
Fodrar i övrigt gärna med krafft groov ( gamla), = mkt fibrer. Behöver 1 kg. = 70, 5 MJ & 461 SRP Kvot på 6,5.
Alltså en rätt välbalanserad foderstat enligt mitt tycke.
Men hur skall man ge henne denna, för att minimera riskerna för korsförlamning.
Hon rids varannan dag säger vi.
Skall hon få detta varje dag, & det kan vara OK?

Förvirrad Linda
 
Sv: Kraftfoder endast efter ridning?

Mitt fel- rhabdomyolysis ska det vara. Sök på Google på detta och Valberg så får du 291 träffar. En del svårlästa andra lättare.I vissa en del tips om hantering av hästen. Helena
 
Sv: Kraftfoder endast efter ridning?

* Tack, där hittade jag mkt läsvärt. Blir bra engelskaträning oxå...

Inte ngn som har ngt att säga om ovan nämnda foderstatsexempel?

Eller har fler svar på mina frågor i övrigt?
 
Sv: Kraftfoder endast efter ridning?

Jag vet några som har ett speciellt system, hästarna får en viss mängd kraftfoder varje dag men de dagar de rids så ger ryttaren extra kraftfoder till hästen eller sätter mer foder i hinken tex.
Det kräver ju dock ganska små variationer me några dl kan man skära ner de dagar hästen inte rids.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 480
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 687
Senast: Efwa
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
1 990
Senast: MJLee
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 778
Senast: MaritH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp