Krafft grund el. groov

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare _Mimmii_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 301
M

_Mimmii_

halli hallå!
behöver ett "utfyllnadsfoder" att ge till min pålle sas. han är väldigt het och behöver hållas mätt! hade tänkt att börja ge honom krafft grund eller groov, men det måste vara något som inte sväller då jag är lite rädd för foderstrupsförstoppning. Har för mig att grund eller om det är groov inte sväller?

:)

Sv: Krafft grund el. groov

Det enda som mättar en häst är grovfoder, kraftfoder ger man som rent näringstillskott när grovfodret inte har tillräckligt högt näringsinnehåll.

Kraftfoder tillfredsställer inte hästens övriga (och viktigaste!) behov som tuggbehovet och tarmens och magsäckens behov av arbete och utfyllnad.

Sedan har de ofta ett godis- och rättvisebehov om flera hästar utfodras samtidigt på stall, men de brukar inte ställa så stora krav på vad som landar i krubban då, eller ens hur mycket. ;)

Vad har ditt grovfoder för värden, och hur vad äter hästen i övrigt idag?

Både Krafft Grund och Groov är pellets som sväller upp vid kontakt med vatten. Dock ganska långsamt.

Ge grovfoder i så fall! Hästar känner sig mätta vid ett visst antal tuggningar och det tar minst dubbelt så lång tid för en häst att äta 1 kg hö som att äta 1 kg kraftfoder...

ja, det är klart! han får i stort sett fri tillgång på hösilage, nu har han dock börjat bli lite väl rund så det har minskats lite... :D för övrigt så får han bara musli, ca 0.2 kg a la tre gånger om dan, inte så mkt alltså. sen får han även 1 kg lusern efter ridning. han är antagligen van vid att få mkt kraftfoder (kommer inte från sverige, utomlands brukar dom ju fodra på mer med kraftfoder än med grovfoder) och därför vill jag prova och se om han blir mer.. hmm.. rofylld ? med lite mer krubbskrammel. :)

Vad skulle ni rekommendera av grund och groov då? (har inte värdet på hösilaget här nu men det är ganska proteinrikt, dock så står vi på en stoor anläggning så hösilaget är av väldigt olika kvalité = svårt att få någon vettig foderstatsberäkning ut av det sas)

Dra inte ner på grovfodret förrän du tagit bort kraftfodret och hästen fortfarande är fet.

Vill du ge krubbskrammel, köp fodermorötter.

Om du har minskat grovfodergivan för att han blivit för rund, varför vill du då ens fundera på extra kraftfoder? Ge mer grovfoder, det är det enda som får hästen mätt, som någon redan nämnt. En häst som dessutom är het i temperamentet tycker jag ofta kan lugna sig generellt om den får tugga ur mycket den vill hela dygnet.

Groov och Grund är helt olika foder, och utan höanalys går det inte att säga vad som passar bäst. Om du frågar folk vad ett ganska proteinrikt grovfoder är så får du nog lika många svar som folk du frågar.

Korven: då får jag det himla jobbigt att mocka för han äter redan så mycket han lyckas proppa i sig (20 kg/dag), men annars hade jag såklart gjort det :)

Lovisaleonora_: han får knappt något krafftfoder alls i dagsläget, så det går inte att dra ner på.

_Runaway_: för att han inte äter mer grovfoder. :) så mätt är han ju, men jag vill trycka i honom lite extra så att han verkligen är supermätt, så då vill jag ge lite mer krafftfoder. Ska absolut inte ge mycket av krafftfodret dock, det räcker med max 0.5 kg/mål a la tre ggr om dagen isf.

Fast jag köper inte riktigt det där ändå. Varför vill du ha honom proppmätt? Att hästen är het ligger inte enbart i fodret, och jag tror knappast det hjälper att hålla honom mätt till bristningsgränsen..

Om han är väldigt het och även lite rund så ge inget kraftfoder, han blir bara hetare av det.
Och inte kan minska kraftfodret :confused: Du behöver kanske inte ge någon kraft alls beroende på vad silaget har för värden, kolla upp mineralbalansen!
Morötter eller någon dl kraft som krubbskrammel när de andra får.

1,5kg kraft känns inte alls lite, utan väldigt mycket om hästen är tjock och du har minskat grovfodret..

Jag skulle inte heller ge mer kraftfoder till en häst som redan är het.

Hur mycket rider du? Hur mycket aktiveras han annars? Är han ute länge på dagarna, har han kompisar att busa med i hagen? Stor hage så han kan rasta sig själv? :)

Ge fri tillgång till grovfoder och inget kraftfoder, ge morötter som "krubbskrammel" och ev lite betfor om du behöver för att få i den ev mineraler,

Hästen är av naturen en grovfoderätare. Kraftfoder bör endast ges som komplement till grovfoder om värdena inte är så bra att man kan tillgodose hästens underhålls behov samt ev tillägg för arbete med innehållet i grovfodret.

Jag ger min häst endast 2 kg kraftfoder (Sport) samt 0.6 kg betfor och den tävlar 150-hoppning...

Häst nr 2, får ca 0.6kg Grund och 0.4 kg betfor och tävlar/tränar 110-120-hoppning.

Högdr sto får 3 kg Groov 125...

3-åring under utb/ridn/lösh får va 1 kg Havre/dag samt 0.2 kg betfor och mineraler.

Hö/Hösilage har super värden, både energi och protein är bra över medelvärden.

Hästarna äter mellan 7kg Hö och 14 kg Hösilage (ts72%) och dom är alla i + Hull:)

Summa= ge mer grovfoder och minska ditt kraftfoder, Hö/hösilage/Halm ger mättnadskänsla inte kraftfoder.

Korven: då får jag det himla jobbigt att mocka för han äter redan så mycket han lyckas proppa i sig (20 kg/dag), men annars hade jag såklart gjort det :)

Lovisaleonora_: han får knappt något krafftfoder alls i dagsläget, så det går inte att dra ner på.

_Runaway_: för att han inte äter mer grovfoder. :) så mätt är han ju, men jag vill trycka i honom lite extra så att han verkligen är supermätt, så då vill jag ge lite mer krafftfoder. Ska absolut inte ge mycket av krafftfodret dock, det räcker med max 0.5 kg/mål a la tre ggr om dagen isf.

Förstår inte riktigt hur du tänker...
Du vill inte ge han mer grovfoder för att du får mer att mocka?

Varför skulle du inte kunna dra ner på kraftfodret? Varför tar du inte bort kraftfodret istället så kanske han får i sig något mer kg grovfoder... Som jag skrivit innan känner sig hästar mätta vid ett visst antal tuggningar och de tar mkt längre tid att äta grovfoder, alltså hinner de tugga flera ggr och känner sig då mättare...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 274
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 176
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 323
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 256

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka